ورود خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت

پاسخی به برخی ادعاها ورود خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت  رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با انتقاد از رفتار برخی دستگاه‌های دولتی برای حمایت از واردکنندگان انحصارگر خودرو گفت: خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت وارد کشور شدند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، درحالی که در ماه‌های […]

پاسخی به برخی ادعاها

ورود خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت

 رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با انتقاد از رفتار برخی دستگاه‌های دولتی برای حمایت از واردکنندگان انحصارگر خودرو گفت: خودروهای غیراستاندارد در خواب غفلت سازمان حمایت وارد کشور شدند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، درحالی که در ماه‌های گذشته انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دفعات در مورد رویکرد وزارت صنعت و زیرمجموعه‌های آن در مورد ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حذف واردکنندگان متفرقه از بازار هشدار داده بود، این بار سازمان حمایت در موضع‌گیری عجیب خودروهای وارد شده توسط شرکت‌های گری مارکت را فاقد استاندارد خواند. درحالی‌که تمامی این خودرو‌‌ها زیر نظر همین سازمان و از درگاه‌های قانونی گمرک به کشور می‌رسد.

در همین رابطه میثم‌رضایی، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اظهارات سازمان حمایت در مورد خودروهای واردشده توسط گری مارکت و ساماندهی بازار خودرو گفت: اگر خودروی غیراستانداردی توسط هر شرکتی خواه رسمی و یا غیررسمی به کشور وارد شده و پلاک شده است، این نشان از ضعف عدیده سازمان حمایت و متولیان وزارت صنعت است، چرا که سازمان ناظر بر این امر سازمان حمایت است و طبیعی است که در هر بازاری سوداگران درصدد سوءاستفاده هستند اما این سازمان حمایت است که بر خلاف ادعاهای روی کاغذش، اقدامی عملی در این راستا نداشته و بنا به دلایلی نامعلوم با این امر مماشات کرده است.

وی تصریح کرد: بیانیه سازمان حمایت به وضوح نشان می‌دهد که این مجموعه قادر به نظارت بر بازار خودروهای خارجی نیست، چرا که در آیین‌نامه ۲۸ فروردین‌ماه سال گذشته هیأت وزیران مواردی برای وجاهت قانونی فعالیت شرکت‌های گری‌مارکت تأکید شده بود که این آیین‌نامه بازهم توسط دولت دستخوش تغییر شد و به تأمین ۳ درصد هزینه گمرکی برای اخذ گارانتی از شرکت‌های نماینده تغییر شکل داد. این روند نابسامان با تغییرات هر روزه قوانین تا جایی پیش رفت که اکنون واردات برای شرکت‌های فاقد نماینده که سهم بالایی در واردات و رقابتی کردن بازار دارند از گردونه بازار کنار گذاشته شده‌اند.

رضایی با اشاره به عدم شناخت و تسلط سازمان حمایت از بازار خودروهای خارجی گفت: اکنون شرکت‌های به زعم وزارت صنعت نماینده رسمی نیز به لزوم حضور شرکت‌های فاقد نماینده و گری مارکت در بازار اذعان دارند و بار‌‌ها گفته‌اند که بدون وجود شرکت‌های فاقد نمایندگی توانایی تأمین عرضه خودرو برای مشتریان این بازار را ندارند، اما سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که این شرکت‌ها نباید در بازار حضور داشته باشند، این امر مصداق جاده صاف کنی این سازمان برای برخی از مافیای واردکنندگان است و معنای دیگری ندارد.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: سازمان حمایت در جایگاهی نیست که فعالیت صنفی شرکت‌ها را زیر سؤال ببرد و در راستای انگیزه‌های شخصی مدیران خود و وزارت صنعت اهداف اساسی اقتصاد مقاومتی را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد، چرا که سپردن امور به دست مردم و شرکت‌های که به دنبال رشد و تعالی اقتصاد ایران هستند از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. درحالی‌که در بطن عملکرد سازمان حمایت به نوعی فراموشی اقتصاد مقاومتی و پشت کردن به سیاست‌های اصلی نظام اولویت اصلی آنان است.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به چشم‌انداز برنامه ششم و سیاست‌های کوچک‌سازی دولت گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته شده بود سازمان حمایت از جمله مجموعه‌های در آستانه انحلال است که به دلیل نبود توجیه کارشناسی و عملکردی در ماهیت فعالیت‌هایش به زودی منحل خواهد شد، در همین راستا مدیران وزارت صنعت و این سازمان در راستای تلاش برای ادامه حیات سازمان متبوع‌شان از هرگونه رویکرد که با منافع مردم و شرکت‌های کوچک مغایر باشد، دریغ نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه که وزارت صنعت گروهی را به عنوان شرکت‌های صاحب نمایندگی معرفی کرد اما همچنان این امر به تأیید شرکت‌های مادر نرسیده است. با این وجود اما وزارت صنعت و سازمان حمایت از هیچ تلاشی برای دامن زدن به انحصار برای این شرکت‌ها دریغ نمی‌کنند.

 

رضایی در پایان گفت: این موضوع با فرار رو به جلوی سازمان حمایت در نسبت دادن خودروهای غیراستاندارد به شرکت‌های غیرنماینده بار دیگر ضعف این سازمان را در مدیریت و نظارت بر بازار خودروهای خارجی نمایان می‌کند. چرا که اگر تخلفی هم صورت گرفته در خواب غفلت مدیران این مجموعه بوده است.