سود دو نرخی شدن قیمت خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟!

سود دو نرخی شدن قیمت خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟! با وجود آن‌که طی هفته گذشته تاکنون خبرهایی مبنی بر بررسی در خواست افزایش قیمت خودروسازان در شورای رقابت مطرح می‌شود اما وضعیت بازار تقاضا حاکی از آن است که این موضوع نیز در این مدت نتوانسته بازار خودرو را در روزهای پایانی بهار […]

سود دو نرخی شدن قیمت خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟!

با وجود آن‌که طی هفته گذشته تاکنون خبرهایی مبنی بر بررسی در خواست افزایش قیمت خودروسازان در شورای رقابت مطرح می‌شود اما وضعیت بازار تقاضا حاکی از آن است که این موضوع نیز در این مدت نتوانسته بازار خودرو را در روزهای پایانی بهار از رکود خارج کند این در حالی است که به گفته فعالان ورود به ماه مبارک رمضان طی دو هفته گذشته بر افت بیش‌تر تقاضا در بازار خودرو دامن زده است.

به گزارش خبر خودرو، هر چند بازار خودرو از ابتدای سال روی خوشی به فعالان بازار نشان نداده است اما در این مدت به دلیل مدیریت عرضه توسط شرکت‌های خودروساز، همچنان شاهد نوسان و گا‌‌هی اختلاف قیمت در بسیاری از خودروهای داخلی هستیم.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به وضعیت بازار خودروهای داخلی از سیر صعودی اختلاف قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت تندر ۹۰ پلاس که با اختلاف ۴میلیون از قیمت کارخانه، ۵۲میلیون در بازار معامله می‌شود این در حالی است که قیمت تندر اتومات معمولی نیز با وجود قیمت مصوب ۴۷میلیون‌و۷۰۰ در بازار ۴۹میلیون‌و۴۰۰ در بازار خرید و فروش می‌شود.

به گفته سعید مؤتمنی، هم اکنون اختلاف قیمت خودروهای داخلی در بازار از ۷۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سمند LX با یک میلیون و۲۰۰، سمند ELX با موتور توربو با دو میلیون، پژو۴۰۵ SLX با دو میلیون و ۵۰۰ و ساندرو استپ‌وی با ۸۸ میلیون اختلاف قیمت معامله می‌شوند.

وی تأکید کرد: عرضه قطره چکانی شرکت‌ها به بازار عمده دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار است چنانچه تاکنون تغییری در جریان تقاضا در بازار خودرو ایجاد نشده است.

وی گفت: هم اکنون تندر۹۰ پارس، برلیانس ۳۲۰ و ۳۳۰، رنوکپچر و هایما و اچ‌سی‌کراس همگی با اختلاف قیمت از نرخ کارخانه در بازار معامله می‌شوند.

وی با اشاره به قیمت سایر خودرو‌‌ها در بازار گفت: در حال حاضر قیمت پژو پارس LX TU5که در کارخانه ۳۷میلیون‌و۸۰۰ است در بازار به ۴۱ میلیون تومان، تندر E2 دنده‌ای نیز که با قیمت ۳۸میلیون‌و۶۰۰ در کارخانه امروز در بازار به ۴۰ میلیون‌و۲۰۰هزار تومان رسیده است همچنین قیمت تندر E2 اتومات از ۴۷میلیون‌و۴۰۰ نرخ کارخانه با اختلاف بیش از دو میلیون به ۴۹ میلیون و ۶۰۰۰ در بازار رسیده است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران همچنین در خصوص قیمت برخی از محصولات سایپا در بازار گفت: پراید ۱۱۱ با همان اختلاف یک میلیونی همچنان حدود ۲۲ میلیون در بازار خرید و فروش می‌شود و قیمت پراید ۱۳۱ نیز با همان قیمت ۲۱میلیون‌و۱۰۰ در بازار معامله می‌شود.

مؤتمنی تصریح کرد: در صورتی که عرضه خودرو با محدودیت مواجه نشود پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو با اختلاف قیمت مواجه نخواهد شد.

وی همچنین با توجه به بررسی درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت در خصوص تأثیر این مسأله بر بازار، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمتی که در ابتدای سال صورت گرفته انتظار نمی‌رود شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها باشیم هر چند این افزایش نیز در صورت موافقت تأثیری در بازار تقاضا نخواهد گذاشت.

وی با توجه به دو نرخی شدن قیمت برخی از خودرو‌‌ها در بازار گفت: باید بررسی شود در شرایطی که قیمت برخی از خودرو‌‌ها دو نرخی شده است، نرخ دوم خودرو‌‌ها در بازار به جیب چه کسی می‌رود ؟

 

وی همچنین در خصوص قیمت خودروهای وارداتی در بازار گفت: بازار وارداتی‌‌ها به خصوص در خودروهایی که ترخیص آنها با مشکلی روبه‌رو نیست نسبت به هفته‌های آتی، تغییر قیمتی نداشته و همچنان شاهد ثبات قیمت در بازار این خودرو‌‌ها هستیم و تنها در خودروهایی که ثبت سفارش آنها با مانع مواجه شده کمی افزایش قیمت را در بازار شاهدیم.