شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را عملی می‌کند!؟

بررسی تقاضای خودروسازان از یک نهاد اقتصادی شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را عملی می‌کند!؟ حرف و حدیث‌‌‌ها درباره افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی قوت گرفته است. این موضوع در حالی است که با بررسی بازار خودرو تا حدودی می‌توان سایه رکود را دریافت. به گزارش اخبار خودرو، در هفته‌ای که گذشت رضا شیوا، […]

بررسی تقاضای خودروسازان از یک نهاد اقتصادی

شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را عملی می‌کند!؟

حرف و حدیث‌‌‌ها درباره افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی قوت گرفته است. این موضوع در حالی است که با بررسی بازار خودرو تا حدودی می‌توان سایه رکود را دریافت.

به گزارش اخبار خودرو، در هفته‌ای که گذشت رضا شیوا، رییس شورای رقابت با اشاره به این‌که بررسی قیمت‌های جدید خودرو شاید در جلسه شورای رقابت مطرح شوند، اظهار کرد: «دستور جلسه آینده شورا موضوع دیگری است که اگر بررسی آن به تعویق بیفتد، ما بحث خودرو را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.» از سوی دیگر، درخواست افزایش ۵درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان در حالی به شورای رقابت ارایه شده است که تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند در صورت موافقت این شورا، به‌دلیل فراهم نبودن شرایط و نبود کشش در بازار خودرو این امکان وجود دارد خودروسازان مصوبه شورای رقابت را اجرایی نکنند و مانند سال گذشته این افزایش قیمت از سوی خودروسازان تا زمان فراهم شدن شرایط در بازار بایگانی شود؛ روشی که سال گذشته نیز از سوی خودروسازان اجرایی شد و موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت تنها شوک قیمتی بازار خودرو را به همراه داشت، به‌طوری‌که خودروسازان با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت به‌دلیل عدم کشش بازار به ناچار مجوز صادر شده در خصوص افزایش قیمت خودرو را چند ماه بایگانی کردند و اوایل سال جاری به مرحله اجرا گذاشتند.

بررسی بازار خودرو در ماه رمضان

بازار خودروی ایران همزمان با ماه رمضان به رکود عمیق‌تری فرو رفته و در نتیجه آن، قیمت برخی محصولات کاهش پیدا کرده است. در حالی که به‌نظر می‌رسد رکود فعلی تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت و بسیار بعید است خریدوفروش در دو، ۳ هفته پیش رو رونق بگیرد. اگر سری به بازار قیمت خودرو بزنیم، چند مدل دارای کاهش قیمت بوده‌اند. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال‌حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود که نشان از کاهش قیمت ۲۰۰هزار تومانی این محصول در هفته جاری دارد. از سوی دیگر، مدل صندوقدار این خودرو نیز با توجه به دنده‌عقب ۲۰۰هزار تومانی‌اش، هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۶ مدلی دیگر به نام تیپ۲ دارد این محصول بدون تغییر قیمتی خاص در هفته جاری، ۳۳‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

آیا افزایش قیمت خودرو اتفاق می‌‌افتد؟

 

خودروسازان تقاضای افزایش قیمت خودرو را دارند؛ سازوکاری که باید شورای رقابت به آن مجوز بدهد. ولی اکنون سؤالی که وجود دارد، این است که دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو چه بوده و این موضوع در حالی است که بازار خودرو در یک رکود نسبی به سر می‌برد. برای پاسخ به این موضوع، باید به تحلیل وضعیت بازار، شرایط تأثیر‌گذار در آن و همچنین سابقه قیمت خودرو‌‌‌ها در چند سال گذشته بپردازیم. در سال‌های گذشته، تحریم‌های اقتصادی یکی از عوامل بسیار تأثیر‌گذار در قیمت خودرو در کنار وضعیت ارز بودند. بنابراین چشم امید بسیاری از افراد، به نتیجه‌گیری مثبت حاصل از اتفاقات سیاسی سال ۹۵ معطوف شده ‌بود. با به ثمر رسیدن موفق برجام، انتظار بسیاری از مردم در جهت کنترل و کاهش قیمت خودرو بالا رفت. با این حال و با وجود این اتفاق قابل‌تقدیر در تاریخ کشور، باز هم بازار خودرو با رونق‌گیری خود، روندی صعودی در مقوله قیمت‌ها پیدا کرد. تحلیلگران در این زمینه معتقد هستند اثر‌گذاری مثبت برجام بر وضعیت صنعت خودرو و محصولات وابسته‌ آن، روندی طولانی و زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت با وجود این اتفاق، در بازه‌ای کم‌تر از چند سال شاهد تعدیل و سرشکنی قیمت‌ها باشیم. از دیگر سو، نکته مهمی که درباره افزایش قیمت خودرو باید مد نظر قرار بگیرد، شرایط بازار و جامعه است. هنوز خاطره کمپین تحریم خرید خودرو از اذهان پاک نشده است. اگر قرار باشد تقاضای ۵ تا ۱۰ درصدی افزایش قیمت خودرو که خودروسازان به شورای رقابت ارایه داده‌اند، موفق شود باید نتایج آن را نیز در نظر گرفت که شاید جامعه از این موضوع استقبال نکند و باز به سمت تحریم پیش برود. اگرچه خودروسازان در این میان معتقدند هنوز اثرات برجام بر تولید داخلی نمایان نشده و هنوز شرایط سخت بر اوضاعشان پابرجاست و حق دارند تقاضای افزایش قیمت را داشته باشند. حال باید دید در چند روز آینده، شورای رقابت چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؛ با توجه به این که این شورا اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی خودروسازان بدون مجوز حق افزایش قیمت‌ها را ندارند و این کار غیرقانونی است.