آثار برنامه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو در بازار سرمایه

آثار برنامه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو در بازار سرمایه آمارهای موجود در سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس تهران حکایت از آن دارد که آثار اجرای برنامه همه‌جانبه سامانه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو به تدریج در بازارسرمایه قابل مشاهده شده است. آمارهای موجود در سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس تهران حکایت از آن دارد که آثار اجرای برنامه […]

آثار برنامه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو در بازار سرمایه

آمارهای موجود در سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس تهران حکایت از آن دارد که آثار اجرای برنامه همه‌جانبه سامانه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو به تدریج در بازارسرمایه قابل مشاهده شده است.

آمارهای موجود در سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس تهران حکایت از آن دارد که آثار اجرای برنامه همه‌جانبه سامانه‌های تولیدی و مالی ایران خودرو به تدریج در بازار سرمایه قابل مشاهده شده است.

ایران خودرو برای اصلاح ساختار و ترکیب سبد دارایی‌ها، افزایش و تنوع سبد تولید اصلاح ساختار درآمد، افزایش بازده و بهبود روش‌های حمایت از سهامداران خرد، برنامه‌های متنوعی را در دست اجرا دارد. اجرای این برنامه‌ها از یکسو موجب افزایش سهم بازار این گروه از بازار خودرو کشور شده و از سوی دیگر ترکیب درآمدی شرکت ایران خودرو را به سمت سلامت و کیفیت بالاتر سوق داده و مجموع این عوامل موجبات افزایش سود سهام و در نتیجه بازده سرمایه‌گذاران در سهام ایران خودرو را فراهم آورده است.

حمایت از سهامداران خرد

گروه صنعتی ایران خودرو از چندی قبل برای ملموس‌تر شدن نتایج اجرای برنامه‌های اصلاح ساختار و همچنین حفظ حقوق سهامداران خرد برنامه‌های تازه‌ای را جهت بازارگردانی سهام این شرکت در تالارهای بورس به اجرا گذاشت. به این ترتیب در شرایطی که از زمستان پارسال بازارگردانی سهام ایران خودرو با هدف حمایت از منافع سهامداران خرد با روشی تازه در حال پیگیری است، آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد این موضوع بر روند بازده سهام این گروه خودرو‌سازی اثر مثبتی بر جای گذاشته به نحوی که میانگین بازده ۱۸ ماهه سهام ایران خودرو در بورس تهران از مرز ۶۰ درصد فراتر رفته است. طبق آمارهای موجود ارزش سهام ایران خودرو در بورس تهران از محدوده ۱۶۰ تومان در پایان پاییز ۹۴ به محدوده ۲۶۰ تومان در آغاز تابستان امسال رسیده؛ این موضوع موجب شده میانگین بازده سرمایه‌گذاران در سهام ایران‌خودرو در طول یک سال و نیم گذشته از ۶۲ درصد فراتر رود.

اصلاح ساختار و ترکیب درآمد

اطلاعات مالی منتشر شده در بورس تهران نشان می‌دهد؛ علاوه بر افزایش بازده، ساختار و ترکیب درآمدی شرکت ایران‌خودرو هم رو به بهبود است به‌طوری که ایران خودرو در سال مالی گذشته بالا‌ترین رقم درآمد عملیاتی را در صنعت خودرو ایران کسب کرده است. طبق آمار موجود در سایت اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال، درآمدهای عملیاتی شرکت ایران خودرو در سال مالی ۹۵ معادل ۳۹ درصد افزایش یافته و به این ترتیب جایگاه ایران خودرو در جمع شرکت‌های دارای سلامت مالی و تجاری تثبیت شده است. در ادبیات مالی به درآمد عملیاتی «درآمد منظم» هم می‌گویند. درآمد عملیاتی یا «منظم» یک شرکت بیانگر سلامت مالی و تجاری یک شرکت است. میزان درآمدهای عملیاتی ایران خودرو طبق صورت‌های مالی حسابرسی نشده در پایان سال مالی گذشته به ۲۵۶ هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال رسید، این رقم در سال مالی قبل از آن ۱۸۴ هزار میلیارد ریال بود. به باور کارشناسان با توجه به اجرای برنامه تولید بهینه براساس حاشیه سود محصولات و تمرکز بر روی تولید این خودرو‌ها با عرضه خودروهایی نظیر دناپلاس و پژو ۲۰۰۸ و چشم‌انداز موجود برای تداوم این روند باید انتظار داشت؛ فرایند رشد درآمد عملیاتی ایران خودرو ادامه یابد.

اثر افزایش تولید بر سود سهام

طبق آمار عملکرد ایران خودرو که در بورس تهران منتشر شده تولید و فروش محصولات این شرکت خودروساز در بهار امسال افزایش مطلوبی داشته است. گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته هم ۶۵۱ هزار دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کرده بود. اجرای پروژه‌های ارتقای کیفیت در بخش‌های مختلف ایران خودرو، در چندماه اخیر به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستاره‌های کیفی محصولات ایران خودرو از جمله دنا پلاس، تندر پلاس، تندر اتوماتیک، سورن، ۲۰۶ صندوقدار و سایر محصولات شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در این دوره به رغم عرضه قابل توجه خودروهای وارداتی، ایران خودرو توانست با تنوع محصولات موجب حفظ سهم بیش از ۵۲ درصدی ریالی و سهم تعدادی ۵۱ درصدی تولید در بازار شود.

رشد تولید در ایران خودرو درحالی به‌دست آمده که، با توجه به حادثه آتش‌سوزی در یکی از شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات خودرو در اواخر اردیبهشت ماه، در محافل صنعت خودرو و بازار سرمایه این نگرانی به‌وجود آمده بود که آهنگ رشد تولید در صنعت خودرو ایران کند خواهد شد.

طبق آماری که در سایت اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال منتشر شده، شرکت ایران خودرو در ۳ ماه نخست امسال، یعنی تا پایان فصل بهار، ۱۴۴ هزار و ۶۶۷ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده است. این آمار نسبت به عملکرد ایران خودرو در مدت مشابه سال مالی گذشته، از رشدی ۸ درصدی حکایت دارد. آمارهای تازه منتشر شده در بازار سهام نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو در بهار سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ هزار و ۷۶۱ دستگاه خودرو بیش‌تر تولید کرده است. طبق آمار رسمی منتشر شده در بورس تهران، همزمان با رشد تولید، میزان فروش ایران خودرو هم در بهار سال مالی جاری نسبت به بهار پارسال رشدی ۵٫۸ درصدی را تجربه کرده است، ایران خودرو در بهار امسال ۱۲۵ هزارو ۷۸۷ دستگاه انواع خودروی سواری را در بازار فروخت.

برنامه‌های ایران خودرو برای اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها

 همچنین جزییات اقدامات و برنامه‌های ایران خودرو برای اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها با هدف بهبود کارایی شرکت‌های زیرمجموعه اعلام شد. جمع ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده ایران خودرو در سال مالی ۹۵ معادل مبلغ ۳ هزار و ۳۷ میلیارد ریال بوده است. اجرای این برنامه، موجب افزایش درآمدهای ایران خودرو از محل واگذاری دارایی‌های مازاد شده است.

 شرکت ایران خودرو نیز همسو با فضای با نشاط ایجاد شده، ناشی از عملکرد حوزه سیاست خارجی در دولت یازدهم، سیاست اصلاح ساختار سبد دارایی‌هایش را در دستور کار قرارداده است. این سیاست در چارچوب آیین‌نامه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، مصوب هیأت مدیره ایران خودرو به اجرا درآمده است. در این چارچوب اهتمام اصلی و تمرکز ویژه مدیریت گروه بر واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه بوده است.

 در سال مالی ۱۳۹۵ معادل ۱۴ درصد سهام شرکت بیمه پارسیان به مبلغ یک‌هزار و ۵۹ میلیارد ریال واگذار شد. هم چنین دو درصد از سهام شرکت ایران خودرو متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری سمند به مبلغ یک هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال فروخته شد. در ادامه اجرای برنامه اصلاح ساختار سبد دارایی‌های ایران خودرو، ۷۰ درصد از سهام شرکت فنرسازی خاور نیز در مجموع به مبلغ ۳۵۳ میلیارد ریال واگذار شد. در این میان بخش دیگری از سهام متعلق به گروه ایران خودرو در سایر شرکت‌های فعال در بورس در مجموع به مبلغ ۵۱۷ میلیارد ریال فروخته شد.

 همچنین این شرکت در نظر دارد پس از بررسی و تحلیل سبد سرمایه‌گذاری‌ها در صورت لزوم فرایند اصلاح ساختار را امسال هم ادامه دهد، اما طبیعتاً این فرایند باید با هدف بهینه‌سازی ترکیب دارایی‌ها در عین رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به اجرا درآید.

بازتاب عملکرد ایران خودرو در نهادهای تصمیم‌ساز

 

بازتاب نتایج عملکرد ایران خودرو در اصلاح همه‌جانبه سامانه‌های تولیدی و مالی در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظیر مجلس شورای اسلامی قابل توجه بوده، به‌طوری که حجت‌الاسلام‌سیدجوادحسینی‌کیا، عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تازگی اعلام کرده است: ایران خودرو با هدایت و درایت تیم مدیریتی خود کوشیده است با اصلاح ساختار مالی و ترکیب تولید و کاهش هزینه‌های سر بار در مسیر بهره‌وری و ‌سوددهی قرار گیرد. او گفت: ایران خودرو طی ۴ سال اخیر گام‌های خوبی در زمینه عرضه محصولات جدید، ارتقای کیفی و ایمنی محصولات خود و استفاده از فن‌آوری‌های جدید، برداشته است البته این روند باید با شتاب بیش‌تری تداوم داشته باشد. او تأکید کرد: امضای قرارداد ایران خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و شرکت‌های خارجی برای طراحی پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو یک گام هوشمندانه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و خودروساز شدن ایران خودرو است.