ساخت نمونه اولیه ۶ محصول در زمینه کاهش نفوذپذیری هوا در تایر خودرو

ساخت نمونه اولیه ۶ محصول در زمینه کاهش نفوذپذیری هوا در تایر خودرو با راهیابی ۶ طرح به مرحله نهایی چالش کاهش نفوذپذیری هوا در لایه‌های داخلی تایر، تا ۳ ماه آینده نمونه اولیه این طرح‌ها تولید می‌شود و از این میان ۳ طرح‌ برتر معرفی خواهد شد. به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های تولیدکننده […]

ساخت نمونه اولیه ۶ محصول در زمینه کاهش نفوذپذیری هوا در تایر خودرو

با راهیابی ۶ طرح به مرحله نهایی چالش کاهش نفوذپذیری هوا در لایه‌های داخلی تایر، تا ۳ ماه آینده نمونه اولیه این طرح‌ها تولید می‌شود و از این میان ۳ طرح‌ برتر معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر در کشور سعی دارد مسأله نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو را با استفاده از فناوری نانو رفع کند. به همین منظور اقدام به برگزاری چالشی با عنوان «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر» با همکاری ستاد نانو کرده است.

این چالش که مرحله نخست آن از ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد، با ۳ هفته‌ تمدید در ۳۰ اسفندماه ۹۵ پایان یافت. در این مدت ۴۲ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران و فناوران ایرانی فعال در حوزه نانو از داخل و خارج کشور در سامانه به ثبت رسید.

پس از انجام ارزیابی اولیه صاحبان ۱۵ طرح از مجموع طرح‌های دریافتی جهت ارایه حضوری طرح خود انتخاب شدند که در دو بخش شیت آلیاژی (۵ طرح) و مستربج نانویی (۱۰ طرح) طبقه‌بندی شدند. در آخرین بخش از مرحله اول این چالش تعداد ۶ طرح برتر براساس امتیازبندی هیأت داوران به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

۶ طرح برگزیده با حمایت و هدایت ستاد نانو و مساعدت این شرکت، رقابت برای پاسخگویی به مسأله مطرح شده در چالش را آغاز کرده‌ و حداکثر تا ۳ ماه آینده نمونه اولیه محصول را ارایه خواهند داد.

پس از این مرحله نمونه‌های ساخته‌شده از سوی تیم داوری ستاد نانو و این شرکت، ارزیابی و سپس امتیازدهی خواهند شد و در نهایت به ۳ طرح برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

در این چالش، فناور برتر در این مرحله کسی است که می‌تواند طرح را در مقیاس صنعتی با این شرکت تولیدکننده تایر در کشور به صورت تخصصی‌تر و با حمایت بهتر و بیش‌تر ستاد اجرایی کند.

کاهش نفوذپذیری هوا با استفاده از فناوری نانو در لایه داخلی خودرو علت اصلی برگزاری این چالش بوده است؛ چراکه با کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو، ضخامت و وزن لایه داخلی تایر خودرو به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد که منجر به کاهش مقاومت غلتشی تایر می‌شود.

از طرفی بهینه کردن ضریب مقاومت غلتشی که نقشی اساسی در تعیین میزان مصرف سوخت دارد، تأثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی ارزی در واردات مواداولیه مصرفی خواهد داشت.

 

چالش‌های فناوری و نوآوری نانو که با حمایت و پشتیبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود، می‌کوشد با تکیه بر رویکرد نوآوری باز، حل مشکلات فناورانه کشور در بخش‌های مختلف صنعتی را به فراخوان بگذارد و از این طریق ضمن کمک به حل مشکلات، به تجاری‌سازی ظرفیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناورانه کشور کمک کند.