بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است

رییس انجمن واردکنندگان خودرو بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است واردات خودرو در ۴ ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته که موجب خروج بی‌رویه ارز از کشور شده است. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۴ ماهه نخست سال واردات خودرو بیش از ۱۲۰درصد افزایش داشته و تنها در بخش سواری در این […]

رییس انجمن واردکنندگان خودرو

بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است

واردات خودرو در ۴ ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته که موجب خروج بی‌رویه ارز از کشور شده است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۴ ماهه نخست سال واردات خودرو بیش از ۱۲۰درصد افزایش داشته و تنها در بخش سواری در این مدت ۲۶هزارو۶۶۶ دستگاه، به ارزش ۷۵۲میلیون‌و۶۸۹هزارو۵۳ دلار به کشور وارد شده است.

به گزارش تسنیم، رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است، گفت: خسارت واردکنندگان در بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد.

فرهاداحتشام‌زاده درباره دلایل افزایش واردات در این ۴ماه اظهار داشت: مهم‌ترین دلیلی که موجب شد تا واردات خودرو در ۴ ماهه نخست سال‌جاری درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزایش یابد، ‏سیاست اشتباه وزارت صنعت در بازار خودروهای وارداتی بود.

وی افزود: ایجاد تنش و نگرانی از ابطال ثبت‌سفارش‌هایی که در تیرماه سال‌جاری، آخرین مهلت اعتبار آنها بود، که سبب شد تمام واردکننده‌های غیرنمایندگی مجبور شوند حداکثر استفاده از ثبت‌سفارش‌هایشان را داشته باشند و علاوه بر این نه‌تنها ساماندهی ارز صورت نگرفت، بلکه اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی وزارتخانه، سبب تشدید تقاضای ارز شد.

احتشام‌زاده وی با بیان این‌که «خسارت واردکنندگان در بسته شدن سایت ثبت سفارش را در مراجع قضایی حتماً بررسی می‌کنیم»، گفت: براساس ماده ۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار که در انتهای سال گذشته نیز تأکیداتی از سوی معاون اول رییس‌جمهور در اجرایی شدن آن مطرح شد، دستگاه‌ها باید حتماً در تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها نظر تشکل‌های تخصصی را جویا شوند. با توجه به این موضوع باید بگویم وزارت صنعت اصلاً در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو با فعالان این حوزه مشورتی نکرده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اقدام وزارت صنعت در بسته شدن سایت ثبت سفارش خودجوش و بدون رعایت قوانین بوده است.

سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع‌ثانوی مسدود خواهد ماند

گفتنی است که مجتبی‌خسروتاج، معاون وزیر صنعت از بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع ثانوی خبر داد.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، اظهار داشت: ثبت سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح تصویب ساماندهی واردات خودرو در دولت باز نخواهد شد.

وی با ابراز این‌که مشکل ثبت سفارش واردات خودرو ربطی به انتقال داده‌ها و به‌روزسانی سایت آن ندارد، افزود: از آنجا که می‌خواستیم طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو و شفافیت واردات حرکت کنیم جلوی ثبت سفارش را گرفتیم و هر زمان آن بخشنامه در دولت تصویب شد اجازه واردات خودرو را خواهیم داد.

خسروتاج تأکید کرد: در دستورالعمل جدید بحث نمایندگی رسمی شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت تولید داخل، مشخص بودن واردکنندگان خودرو و تعهداتی که واردکنندگان خودرو باید انجام دهند قید شده است.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: ثبت سفارش خودرو برای خودروهای سی‌بی‌یو بسته است و مابقی مجموعه‌های مونتاژکننده می‌توانند قطعات خودرویی را وارد کنند.

 

براساس طرحی که از سوی وزارت صنعت آماده و به دولت ارسال شده است، واردات خودرو منوط به استفاده ۵۰درصدی از ارز صادرکنندگان است.