آلودگی هوا و محدودیت‌ ورود خودروهای هیبریدی

آلودگی هوا و محدودیت‌ ورود خودروهای هیبریدی  اگرچه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۹۰ خودرو‌ در آمریکا، کانادا و اروپا برقی یا هیبریدی خواهد شد، اما اکنون این خودرو‌ها در ایران، بسیار گران به دست مشتریان می‌رسد. به گزارش مهر، خودروهای هیبریدی چند روزی هست که به بحث داغ […]

آلودگی هوا و محدودیت‌ ورود خودروهای هیبریدی

 اگرچه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۹۰ خودرو‌ در آمریکا، کانادا و اروپا برقی یا هیبریدی خواهد شد، اما اکنون این خودرو‌ها در ایران، بسیار گران به دست مشتریان می‌رسد.

به گزارش مهر، خودروهای هیبریدی چند روزی هست که به بحث داغ افکار عمومی تبدیل شده است. ماجرا از فهرست جدید تعرفه‌های دولت شروع شد. تعرفه‌هایی که فعالان بازار خودرو را در بهت و حیرت فرو برد. خصوصاً جایی که به رغم همه تأکیدات و سیاست‌گذاری‌های بالادستی برای مقابله با آلودگی هوا، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور به یک‌باره ۱۱ برابر شد. عددی که در روزهای گذشته انتقادات بی‌سابقه‌ای را متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مرجع دولتی تعیین تعرفه کرده است.

این انتقادات از آن رو که خودروهای هیبریدی همه جای دنیا، جزیی از راهبردهای کاهش آلودگی هوا هستند و در ایران هم تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید چنین بوده یا حداقل قرار بوده چنین باشد. بررسی اهمیت نقش خودروهای هیبریدی برای مسایل زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا در دنیا، نشان می‌دهد که گرانی خودروهای هیبریدی دستاوردی است که ایران را به‌طور قطع با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

در این میان، صندوق بین‌المللی پول و دانشگاه جرج‌تاون سال ۲۰۱۷ با توجه به روند تغییر نوع وسایط نقلیه در گذشته، خصوصاً سرعت ناپدید شدن گاری‌ها و اسب‌‌ها از خیابان‌های سرتاسر جهان در دهه ۱۹۰۰، پیش‌بینی کردند بیش از ۹۰ درصد خودروهای شخصی در آمریکا، کانادا و اروپا و شماری از سایر کشور‌ها تا سال ۲۰۴۰ هیبریدی یا برقی خواهند شد.

شرکت تویوتا، شرکتی که تقریباً ۸۰ درصد از بازار خودروی جهان را در اختیار دارد، هم معتقد است بازار خودروهای برقی و هیبریدی در جهان درحال رشد است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ توانست یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی هیبریدی در جهان به فروش برساند و به گفته تویوتا میزان فروش خودروهای هیبریدی در آن سال ۱۷ درصد افزایش داشت.

کارشناسان گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی را نیروی محرکه موج گرایش به خودروهای برقی و هیبریدی در جهان می‌دانند. برنامه‌ها و طرح‌های متنوع دولت‌های جهان برای تشویق به خرید خودروهای هیبریدی و برقی توسط شهروندان از یک سو، و بازار پررونق خودروهای هیبریدی و برقی از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی را به تولید و فروش این نوع از خودروهای پاک متمایل ساخته است. برای مثال شرکت سوئدی ولوو اعلام کرده تا سال ۲۰۱۹ همه خودروهای تولیدی خود را به مدل‌های هیبریدی و برقی تبدیل می‌کند. شرکت‌های جاگوار و لندروور هم تا سال ۲۰۲۰ این هدف را محقق می‌کند. شرکت‌های فولکس‌واگن و استون مارتین نیز به ترتیب تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۱۹ به این نقطه خواهند رسید.

در این میان نقش دولت‌‌ها در کشورهای مختلف جهان برای افزایش گرایش شهروندان به استفاده از خودروهای پاک مهم‌ترین تأثیر را داشته است. دولت‌‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا در قالب طرح‌های متنوع تشویقی که بیش‌تر شامل انواع تخفیف‌‌ها در زمان خرید، معافیت‌های مالیاتی یا دسترسی‌های خاص به مسیرهای ویژه مانند مسیرهای تندرو یا خطوط ویژه تردد اتوبوس‌‌ها و حذف هزینه‌های تردد نظیر هزینه پارکینگ و مالیات تردد است، شهروندان را به استفاده از خودروهای هیبریدی یا برقی تشویق می‌کنند.

اما اصرار مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به درست بودن افزایش ۱۱ تا ۱۶ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا این خودرو‌ها به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر راهبردهای حفاظت از محیط‌زیست و مقابله با آلاینده‌ها، مشوق‌های گوناگون دولتی دریافت می‌کنند. به رغم این‌که قیمت تمام شده کارخانه‌ای خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از باطری و تکنولوژی پیشرفته‌تر، گران‌تر از نمونه‌های بنزینی است، دولت‌های مسؤولیت‌پذیر چنانکه دیدید ترتیبی اتخاذ کرده‌اند که این خودرو‌ها ارزان‌تر از نمونه‌های بنزینی به دست شهروندانشان می‌رسد.

 

این یعنی اولاً برخلاف ادعای برخی مدیران کم‌اطلاع دولتی، خودروهای هیبریدی نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا دارند و ثانیاً ارزان‌تر بودنشان در کشورهای پیشرفته دنیا، سبب گرایش مردم به این خودرو‌ها شده و بازار آنها را پررونق‌تر کرده است. در حالی‌که کشورهای مختلف دنیا، عامدانه به دنبال افزایش سهم خودروهای هیبریدی از بازار خودروی خودشان هستند، متأسفانه در ایران دولت برای فروش این خودرو‌ها مانع‌تراشی جدی کرده است، اقدامی که بدون تردید نتیجه‌اش در ماه‌ها و سال آینده در کاهش واردات و فروش خوردوهای هیبریدی خودش را نشان خواهد داد.