واردات تایر برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به قیمت دلار واردات تایر برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران معتقد است با وجود افزایش تعرفه تایر، اتفاق چندانی در میزان واردات تایر رخ نداده است به‌طوری که تا پایان آذرماه امسال واردات تایر ۶۰ درصد نسبت به […]

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به قیمت دلار

واردات تایر برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران معتقد است با وجود افزایش تعرفه تایر، اتفاق چندانی در میزان واردات تایر رخ نداده است به‌طوری که تا پایان آذرماه امسال واردات تایر ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

محمدرضا گنجی در گفت‌و‌گو با خبرخودرو اظهار داشت: هر چند از اواخر آذرماه با افزایش نرخ ارز، ثبت سفارش کاهش یافته و به نظر می‌رسد با دلار بالای ۴۵۰۰ تومان دیگر واردات تایر برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایطی که برای نرخ ارز ایجاد شده در ۳ ماهه پایان سال روند واردات تایر سیر نزولی داشته باشد هر چند در مجموع باز هم رقم واردات در کل سال ۹۶ رقمی صعودی را نشان می‌دهد.

وی همچنین به موافقت دولت با افزایش نرخ تعرفه واردات تایر اشاره کرد و گفت: به دنبال درخواست انجمن تولیدکنندگان تایر مبنی بر تعیین تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات تایر، با موافقت دولت تعرفه واردات تایرهای سواری به ۴۰ درصد و تایرهای کامیون و اتوبوسی به ۲۶ درصد افزایش یافت.

وی افزود: مسلماً افزایش ۸ درصدی تعرفه واردات تایرهای سواری رقم بزرگی نیست که بر جریان واردات تایر در ماه‌های پایانی سال تأثیر بگذارد هر چند این رقم، قیمت تایرهای وارداتی را در بازار تغییر خواهد داد اما بر میزان فروش تولیدات داخلی تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در ادامه به کیفیت تایرهای داخلی در مقایسه با تولیدات مشابه خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تایرهایی که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، قابل رقابت با تایرهای کره‌ای است اما متأسفانه زیرقیمت تایرهای چینی در بازار عرضه می‌شود و این قطعاً ظلم در حق صنعت تایر ایران است.

گنجی با توجه به قانون ممنوعیت واردات تایر برای استفاده خودروسازان گفت: دستور وزیر صنعت و معدن مبنی بر عدم استفاده از تایرهای خارجی در تولیدات داخلی، لازم‌الاجراست.

 

وی تأکید کرد: مطابق این قانون شرکت‌های خودروساز حق واردات تایر برای استفاده در تولیدات را ندارند و اگر وارداتی هم توسط شرکت‌ها وجود دارد کالاهایی است که از قبل ثبت سفارش شده و مسلماً وارد می‌شود.