نحوه رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده

نحوه رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و رانندگی در شرایط یخ و برف، باید به نکات ذیل توجه کامل داشت. به گزارش خبرخودرو، اما قبل از هرگونه سخنی، لازم است که بگوییم: چون یخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشکلاتی […]

نحوه رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و رانندگی در شرایط یخ و برف، باید به نکات ذیل توجه کامل داشت.

به گزارش خبرخودرو، اما قبل از هرگونه سخنی، لازم است که بگوییم: چون یخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می‌شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیش‌تر باید از لاستیک‌های یخ‌شکن و یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

۱-با سرعتی کم‌تر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و خودرو را در حرکت، ثابت نگه دارید.

۲- در پیچ‌ها با دقت و به آرامی، گردش کنید.

۳-از گردش و انحراف ناگهانی، خودداری نمایید و از ترمز کردن ناگهانی، بپرهیزید.

۴-از فشار دادن ناگهانی پا بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید.

۵-از سرعت زیاد در معابر یخ‌زده و هوای برفی بپرهیزید، به‌خصوص وقتی که راه دارای دست‌انداز باشد.

۶- از رانندگی در لبه راه‌ها و یا شانه‌های راه، خودداری کنید.

۷-در یک سطح لغزنده، وقتی که سرعت دارید، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری کنید.

علت سر خوردن خودرو و مقابله با آن

گرچه وضعیت لاستیک‌های خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی راننده است. به یاد داشته باشید در هنگام رانندگی، ۳ نوع سر خوردن وجود دارد که به دلایل ذیل اتفاق می‌افتد:

۱-سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک.

۲- شتاب زیاد (گاز دادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ‌های جاده به لاستیک اعمال می‌شود.

۳- ترکیبی از دو حالت فوق.

سر خوردن چرخ‌های عقب در اثر چسبندگی کم آنها به سطح راه اتفاق می‌افتد. این حالت معمولاً در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی گریز از مرکز موجود در پیچ‌ها می‌باشد. ممکن است شتاب خودرو و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن، به آسانی تشخیص داده می‌شود. با کمی بی‌دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن، کاملاً دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو بالطبع باید پا را از روی پدال گاز و ترمز ‌بردارید و حرکت خودرو را با فرمان، هماهنگ کنید. وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می‌کند، عکس‌العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان، آن را به مسیر صحیح برگردانید. سُر خوردن چرخ‌های جلو نیز وقتی اتفاق می‌افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت، کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می‌شود. توصیه می‌شود که فرمان را در جهت خودرو، هدایت و سعی کنید که با تشخیص و یا از بین بردن علت؛ به مرور چرخ‌های خودرو را به صورت مستقیم برگردانید و یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.

چگونه می‌توان در هنگام سُرخوردن خودرو، آن را متوقف کرد؟

۱-اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید، چرا که در غیر این صورت نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

۲- از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سر خوردن بیش‌تر می‌شود.

۳-در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو، سُر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو  به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام بر روی پدال گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

۴- از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سُر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‌گردد.

۵- خودرو را در حالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا ماندن در این حالت، به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد.

۶- از برداشتن پای خود از روی پدال گاز، به‌طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را باید به‌طور متعادل نگه داشت تا از سُر خوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری به عمل آید.

نحوه انتخاب لاستیک در زمستان

در زمستان باید از لاستیک‌های آج‌دار درشت استفاده کرد. باید اذعان داشت که لاستیک‌های برفی که برای استفاده در مواقع برف ساخته شده‌اند و به صورت‌های مختلف، عرضه می‌شوند، همین که به زمین‌های یخبندان می‌رسند با لاستیک‌های معمولی، تفاوت زیادی نخواهند داشت، از این رو، بدیهی است که باید از لاستیک‌های میخ‌دار استفاده کرد و یا از زنجیر چرخ بهره جست.

لاستیک‌ها انواع بسیار دارند ولی لاستیک‌های رادیال، شاید بهترین نوع لاستیک در تمام چهارفصل باشند؛ چنان‌که می‌توان از آنها در مواقعی که برف و بوران کمی حاکم است نیز استفاده کرد. اما هرگز لاستیک‌های معمولی و لاستیک‌های رادیال را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چرا که واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می‌شود در لحظات بحرانی، کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج و حادثه‌آفرین شود. پس در زمستان، سعی کنید لاستیک‌هایی با آج درشت را در چرخ‌های متحرک نصب کنید. خودروهای دیفرانسیل جلو و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اکسل جلو، در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند. همین‌طور خودروهای موتور عقب که چرخ‌های متحرک آنها، در زیر موتور می‌باشد از کشش خوبی در برف و یخ بهره‌مند هستند.

تعویض تایر‌ها در سرما و تنظیم باد

فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در رانندگی تأثیر می‌گذارد.

در این راستا میزان باد لاستیک‌های خودرو بسیار اهمیت دارد. زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد، بیش‌ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بالطبع بیش‌تر خواهد بود. هر چرخ به ازای ۱۰درصد باد ناکافی، ۱۰درصد از عمر مفیدش را نیز از دست می‌دهد.

آنچه قابل توجه است این‌که بررسی باد چرخ را فقط یک بار در زمستان انجام ندهید. در ماه‌های سرد سال، حتماً دو بار در ماه فشارباد چرخ را باید کنترل کنید و حتی از چرخ زاپاس هم غافل نشوید.

چرخ‌های میخ‌دار، چسبندگی با سطح جاده‌های برفی و یخ‌زده را ۴۰ درصد نسبت به تایرهای متعارف، بهبود می‌بخشد، اما آنها در جاده‌های خشک، از میزان چسبندگی می‌کاهند زیرا میخ‌ها، مانع از چسبندگی لاستیک به سطح جاده می‌شوند. عمق شیار لاستیک‌ها، همواره برای کنترل خودرو، از اهمیت حیاتی برخوردار است، مخصوصاً در برف و باران شدید، ممکن است زندگی شما به آن گره بخورد. عمق این شیار باید حداقل ۶٫۱ میلی‌متر باشد. در غیر این صورت بایستی تعویض شوند.

نحوه بستن زنجیر چرخ در شرایط معمولی

 

در مرحله نخست، وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ‌خوردگی‌های آن را باز می‌کنیم. سپس آن را روی تایر قرار می‌دهیم به‌گونه‌ای که سرقلاب‌های زنجیرهای عرضی به طرف خارج تایر بوده و چفت‌ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. آنگاه اولین زنجیر عرضی را در زیر قسمت جلوی تایر قرارداده و خودرو را به طرف جلو حرکت می‌دهیم تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بست‌ها به ارتفاع توپی چرخ برسد. پس از این مراحل، زنجیرهای عرضی را روی تایر، مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیرهای طولی را بلند کرده نزدیک چفت می‌آوریم و دقت می‌کنیم که کدام یک از حلقه‌ها باید چفت قلاب شود. پس از آن، اول، رشته خارجی را انداخته و بعد نیز رشته داخلی را محکم می‌بندیم و پس از محکم کردن رشته داخلی، زنجیر خارجی را دوباره می‌کشیم و به حلقه مناسب، محکم می‌کنیم. توجه داشته باشید که بعد از بستن زنجیر، به هیچ وجه نباید حلقه‌های اضافی، روی لاستیک بمانند، چرا که باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک و بدنه خودرو صدمه نزنند.