نسل بعدی موتورهای بنزینی به پاکی برقی‌‌‌‌ها خواهند بود

مزدا ادعا کرد نسل بعدی موتورهای بنزینی به پاکی برقی‌‌‌‌ها خواهند بود شرکت خودروسازی مزدا ادعا می‌کند که آلایندگی نسل بعدی موتورهای بنزینی این شرکت برابر با خودروهای برقی خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل انگجت، مزدا در حال کار بر روی جانشین موتورهای کارآمد خود موسوم به «Skyactiv-X» است و فکر می‌کند که […]

مزدا ادعا کرد

نسل بعدی موتورهای بنزینی به پاکی برقی‌‌‌‌ها خواهند بود

شرکت خودروسازی مزدا ادعا می‌کند که آلایندگی نسل بعدی موتورهای بنزینی این شرکت برابر با خودروهای برقی خواهد بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل انگجت، مزدا در حال کار بر روی جانشین موتورهای کارآمد خود موسوم به «Skyactiv-X» است و فکر می‌کند که می‌تواند خودروهایی به پاکی خودروهای برقی بسازد.

این خودروساز معتقد است که می‌تواند کارایی «Skyactiv-3» را تا ۵۶ درصد افزایش دهد که نزدیک به حداکثر کارایی حرارتی موتور بنزینی »OTTO» خواهد بود.

میتسوئو هیتومی رییس هیأت مدیره مزدا می‌گوید: اگر مزدا بتواند به این توفیق دست یابد، انتشار کربن‌دی‌اکسید را به یک چهارم کاهش می‌دهد و موتورهای «Skyactiv-3» را به پاکی خودروهای برقی خواهد ساخت.

موتور «Skyactiv-X» ترکیبی از بهره‌وری سوخت موتور دیزل با سطوح پایین آلودگی بنزین است. این موتور، مخلوط بنزین-هوا را خیلی بیش‌تر از یک موتور معمولی فشرده می‌کند و سپس آن را با فناوری جرقه سوپاپ احتراق فشرده شده(SCCI) مشتعل می‌کند.

این کار به موتور اجازه می‌دهد که گازهای بیش‌تری بسوزاند و با میزان مشابه سوخت، ۳۰ درصد انرژی بیش‌تری برای چرخ‌‌‌‌ها فراهم کند.

هیتومی گفت که هدف اصلی «Skyactiv-3»، افزایش بهره‌وری حرارتی موتور به میزان تقریباً ۵۶ درصد است. در صورت دستیابی به این مهم، این موتور اولین موتوری خواهد بود که سوخت را در عوض اصطکاک و از دست دادن گرما به انرژی بیش‌تری تبدیل می‌کند.

کارآمد‌‌‌ترین موتور احتراق داخلی تا به امروز متعلق به تیم فرمول یک مرسدس بنز AMG با بهره‌وری ۵۰ درصد است.

کارشناسان می‌گویند هدف ۵۶ درصدی مزدا یعنی بهبود ۲۷ درصدی نسبت به موتورهای فعلی که غیرممکن به نظر می‌رسد.

هیتومی یک جدول زمانی مشخص برای تولید و عرضه «Skyactiv-3» ارایه نکرد و همچنین مشخص نیست که چگونه مزدا امید به دستیابی به چنین پیشرفتی را دارد.

وی در حالی که بازده حرارتی ۵۶ درصدی تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، هیچ جزییاتی در مورد چگونگی ساخت این موتور فاش نکرد.

ادعای مزدا مبنی بر این که «Skyactiv-3» به پاکی یک خودروی تمام برقی خواهد بود، یک ادعای بزرگ است و نیاز به واکاوی دارد.

در مناطقی که برق از باد، خورشید یا هیدروالکتریک تولید می‌شود، خودروی برقی به وضوح رقابت را برنده خواهد شد.

به عنوان مثال این طرح در کشورهایی نظیر فرانسه که ۹۰ درصد از انرژی خود را از منابع غیر کربن‌دی‌اکسید تأمین می‌کند، با استقبال مواجه نخواهد شد.

علاوه بر این، موتورهای «Skyactiv-X» تا سال ۲۰۱۹ در بازار عرضه نخواهند شد، بنابراین فناوری جدید «Skyactive-3» احتمالاً تا اوایل یا حتی اواسط سال ۲۰۲۰ به سرانجام نخواهد رسید.

حتی با وجود عرضه این فناوری، به نظر می‌رسد خودروهای برقی با توجه به دامنه فعالیت بهتر و قیمت پایین‌تر با استقبال بیش‌تری مواجه خواهند بود.

البته زمان زیادی تا برچیده شدن موتورهای بنزینی طول خواهد کشید و مزدا یکی از معدود کمپانی‌های خودروساز است که تلاش می‌کند تا آنها را بهبود بخشد.

 

اگر مزدا بتواند یک موتور احتراق داخلی تولید کند که بیش از ۵۰ درصد راندمان حرارتی داشته باشد، یک شاهکار باورنکردنی خواهد بود و احتمالاً می‌تواند بقای موتورهای بنزینی را تضمین کند.