افتتاح نخستین کارخانه تولید کاتالیست یورو۵

در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال محقق شد افتتاح نخستین کارخانه تولید کاتالیست یورو۵ نخستین کارخانه کاتالیست یورو۵ با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و نماینده استان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و جمعی از مدیران ارشد ایران‌خودرو در شرکت […]

در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال محقق شد

افتتاح نخستین کارخانه تولید کاتالیست یورو۵

نخستین کارخانه کاتالیست یورو۵ با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و نماینده استان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و جمعی از مدیران ارشد ایران‌خودرو در شرکت مبدل خودرو پاک افتتاح شد.

خط تولید کاتالیست یورو٥ گروه صنعتی ایران‌خودرو چهارشنبه ١٨بهمن٩٦ در شهرک صنعتی محمودآباد و در کارخانه مبدل خودرو پاک با حضور محسن‌صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، هاشم‌یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، مهندس صدیقی، استاندار قم و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

به گزارش ایکوپرس، شرکت مبدل خودرو پاک زیرمجموعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل‌ایران (یاپکو) از شرکت‌های عضو گروه صنعتی ایران‌خودرو است. راه‌اندازی خط تولید تمام اتوماتیک تولید کاتالیست با خرید تجهیزات از شرکت معتبر دنیکس فنلاند به همراه انتقال دانش فنی به کسب دانش تولید و پوشش‌دهی مونولیت تا سطح استاندارد یورو۵ منجر می‌شود.

با این اقدام، ایران‌خودرو جزو ۱۰ پوشش‌دهنده بزرگ در سطح دنیا با استاندارد یورو۵ شده است. کاهش تولید منواکسیدکربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از ۲٫۲ گرم در هر کیلومتر به یک گرم و صرفه‌جویی ۴میلیون یورویی از نتایج اولیه تولید کاتالیست با استاندارد یورو۵ در کشور است. این کارخانه فرایند تولید سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست یورو ۵ را دارا است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، ‌یکی از دستاورد‌های فناورانه را در صنعت خودرو که حاصل تلاش و پیگیری فرزندان دانشمند این کشور است، ارایه کرده است. این گروه صنعتی توانست در این سال نسبت به راه‌اندازی خط تولید کاتالیست در سطح یورو ۵ اقدام کند که با تحقق این امر، ایران به باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست خودرو پیوست.

گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور ارتقای سطح مطلوبیت صنعتی و زیست‌محیطی و کمک به کاهش آلودگی هوا و نیزکارآفرینی در حوزه‌های اقتصادی جدید با هدف ارزش‌آفرینی، اقدامات مؤثری را از جمله تأسیس و راه‌اندازی مجموعه‌های مختلفی که بتوانند به عنوان بازوی عملیاتی آن باشند، انجام داده است.

شرکت مبدل خودروی پاک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های واحدهای تولیدی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران متعلق به ایران‌خودرو، توانسته‌ است با خرید تکنولوژی و راه‌اندازی خط تولیدتمام رباتیک از شرکت معتبر دینکس‌اکو کت فنلاند به همراه انتقال دانش فنی برای نخستین‌بار به فناوری تولید و پوشش‌دهی مونولیت با سطح یورو ۵ به باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست خودرو پیوسته و در زمره ۱۰پوشش‌دهنده بزرگ دنیا درسطح یورو۵ به شمار آید.

با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست یورو۵ سالانه حداقل ۴میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی عاید اقتصاد ملی می‌شود.

از دیگر فواید راه‌اندازی این خط تولید در منطقه محمودآباد قم، کاهش تولید منواکسیدکربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از ۲٫۲گرم در هر کیلومتر به یک گرم به ازای هر کیلومتر است.

 

شایان ذکر است که به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین ۳۰هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال این میزان کاهش به ۳۶ هزارتن تولید منواکسیدکربن می‌رسد. کاهش میزان تولید هیدروکربن و NOX ناشی از خروج اگزوز خودرو از ۰٫۵گرم در هر کیلومتر به ۰٫۱ و ۰٫۰۸ در هر کیلومتر از دیگر اهداف زیست‌محیطی، راه‌اندازی خط تولید کاتالیست در ایران است. به‌طوری که به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو در سال و با فرض میانگین ۳۰هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال این میزان کاهش به ۱۲هزارتن تولید هیدروکربن و ۱۲۶۰۰ تن NOX می‌رسد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست توانسته است، به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی مناسبی ایجاد کند. ضمن این‌که تولید این محصول در کشورمان فرصت دست یابی به بازارهای صادراتی کشور‌های ترکیه، عراق و کشورهای مشترک‌المنافع را ایجاد می‌کند.

وظایف کاتالیست را می‌توان کاهش مونواکسیدکربن، تبدیل مونواکسید به دی‌اکسید، کاهش ناکس و تبدیل سوختی که ناقص می‌سوزد به co2 و آب عنوان کرد.

مونسان مدیرعامل یاپکو (شرکت تولید قطعات خودرو) گفت: کاتالیست خودرو برخلاف چیزی که تصور می‌شود، یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است. این قطعه در سال‌های تحریم از هند به ایران می‌آمد.

در جهت سیاست‌های کلان اقتصادی و در جهت خودکفایی، در سال ٩٤ بومی‌سازی این قطعه در دستور کار هیأت مدیره یاپکو قرار گرفت.

مونسان اضافه کرد: حمایت هاشم‌یکه‌زارع (مدیرعامل ایران‌خودرو) که همیشه تأکید بر خودکفایی دارد، باعث شد سرمایه ٣میلیون‌و٣٠٠هزار یورویی به علاوه ٤٠هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یابد.

به گفته مونسان، برای تأمین کاتالیست، به جای شرکت‌های هندی و چینی، با تأمین‌کنندگان جهانی مذاکره شده و در نهایت با فنلاند به توافق رسیدیم.

این توافقنامه ١٠ساله با استاندارد یورو٦ منعقد شده. در این راستا دو سال پیش جلسه‌ای مشترک برای داخلی‌سازی این قطعه داخل کشور گرفته شد که در حال حاضر به افتتاح این خط تولید منجر شده است.

طول عمر این کانالیست ١٢٠هزار کیلومتر یا ٥ سال است. در انتها مونسان از معاون وزارت صنعت در امور صنایع درخواست کرد که استفاده از کاتالیست به منظور کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط‌زیست اجباری شود.

در ادامه دکتر هاشم‌یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو سخنان خود را با تأکید بر این که باید برای درآمدزایی به تولید اتکا داشته باشیم تا نیاز به پول حاصل از فروش نفت کم شود، شروع کرد.

یکه‌زارع گفت: برای جذب سرمایه باید مسیر سرمایه‌گذاری شیب حداقلی داشته باشد که سرمایه‌گذار هرچه راحت تر بتواند سرمایه‌گذاری کند. نباید گران‌‌ترین زمین و گران‌‌ترین انرژی در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به قرارداد با پژو گفت: قرارداد ایران‌خودرو و پژو یکی از بهترین قراردادهای پسابرجامی به شمار می‌رود. ما در قرارداد با طرف خارجی بر چند اصل مهم پافشاری کردیم. نخست این‌که تولید محصولات پژو باید با داخلی‌سازی ٧٠درصدی در ایران انجام شود. این اقدام در جهت کمک به صنعت قطعه‌سازی انجام شده و در تفاهمی که با پژو داشتیم، حضور قطعه‌سازان ایرانی در بازار پژو در الجزایر میسر شود.

در حال حاضر پژو ٢٠٠٨ داخل کشور تولید می‌شود و ٣٠١ در سال آینده وارد چرخه خواهد شد. ٣٠١ اولین خودرویی خواهد بود که تولید آن با داخلی‌سازی ٥٠ درصد آغاز خواهد شد.

به گفته یکه‌زارع، تولید کاتالیست در قم با همت مهندس مونسان به بهره‌برداری رسیده و در آینده سرمایه‌گذاری‌های دیگری در قطعه‌سازی نیز در قم انجام می‌شود.

یکه‌زارع در انتهای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که، هر سرمایه‌گذاری که بخواهد وارد صنعت قطعه‌سازی شود، ایران‌خودرو از آن حمایت می‌کند. ایران‌خودرو تضمین می‌کند که تا ٥ سال مشتری قطعاتش باشد و آن را حمایت کند.