صنعت خودرو آمادگی لازم برای سخت‌تر شدن استاندارد‌ها را ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو صنعت خودرو آمادگی لازم برای سخت‌تر شدن استاندارد‌ها را ندارد یک کارشناس صنعت خودرو کشور در رابطه با طرح اعمال استاندارد‌های ۸۵ گانه در خودروهای داخلی گفت: در شرایط فعلی اکثر خودروهایی که تولید می‌شوند استانداردهای بالایی ندارند و امکان ارتقای استاندارد‌ها در بیش‌تر خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، […]

یک کارشناس صنعت خودرو

صنعت خودرو آمادگی لازم برای سخت‌تر شدن استاندارد‌ها را ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو کشور در رابطه با طرح اعمال استاندارد‌های ۸۵ گانه در خودروهای داخلی گفت: در شرایط فعلی اکثر خودروهایی که تولید می‌شوند استانداردهای بالایی ندارند و امکان ارتقای استاندارد‌ها در بیش‌تر خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، وجود ندارد؛ زیرا در صنعت خودروی کشور بسترسازی‌های لازم برای انجام و عملی شدن این طرح صورت نگرفته است.

سید علی جزایری در گفت‌و‌گو با خبرخودرو اظهار داشت: لازمه اجرایی شدن این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری و بستر‌سازی در زمینه قطعه‌سازی و مونتاژ، مستلزم وجود پرسنل کارآزموده است که این امر باید طی سالیان صورت می‌گرفت.

وی اظهار داشت: این‌که روی کاغذ استانداردهای بیش‌تر و سخت‌تری را اعمال کنیم، عملاً وضعیت صنعت خودروی کشور بهبود پیدا نمی‌کند، زیرا صنعت خودروی کشور آمادگی لازم برای سخت‌تر کردن استاندارد‌ها را ندارد، حتی اگر این استاندارد‌ها تبدیل به قانون شوند.

وی افزود: این یک واقعیت است که وقتی برای انجام یک طرح قوانینی وعظ می‌شود که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد، عملاً آن طرح روی کاغذ باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: این واقعیت در مورد طرح افزایش استاندارد‌ها در خودرو‌ها نیز صدق می‌کند و با توجه به این‌که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح در صنعت وجود ندارد خودروسازان اگر مجبور شوند قوانین را دور می‌زنند و نهایتاً این طرح خروجی ملموسی برای صنعت خودرو کشور ایجاد نمی‌کند.

وی اذعان داشت: مشکل اصلی صنعت خودرو کشور سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، چنانچه در حال حاضر سرمایه‌گذار‌ها مطمئن نیستند که به سرمایه اصلی خود می‌رسند یا نه و به همین دلیل رغبت به سرمایه‌گذاری داخلی وجود ندارد و سرمایه‌های راکد در کشور به صنعت خودرو تمایلی ندارند و سرمایه‌گذاری خارجی هم که عملاً وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به نیاز صنعت خودرو به برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت گفت: باید برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت افزایش استاندارد‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمانی که این صنعت در حالت رکود نیست صورت گیرد نه در زمانی که در رکود به سر می‌برد.

 

جزایری در پایان گفت: صنعت خودرو یک صنعت بیمار بوده است و بیمارگونه هم دارد پیش می‌رود و در شرایط موجود اگر فشارهایی غیر از فشارهای سازنده به این صنعت وارد شود نه تنها به این صنعت کمکی نمی‌شود بلکه منجر به اضمحلال این صنعت نیز خواهد شد لذا نه با استفاده از فشار بلکه باید با برنامه‌ریزی اصولی به داد این صنعت رسید.