طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس تشریح کرد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این‌که در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود […]

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس تشریح کرد

طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این‌که در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می‌کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که قرار است چند سال حمایت صورت گیرد، افزود: قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی‌خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

عامل ۸۰درصد آلایندگی هوای کلان‌شهر‌ها مربوط به خودرو است

پارسایی با بیان این‌که براساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد: دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا براساس این افزایش تعرفه و پرونده‌ای که در کمیسیون اصل۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارایه شود تا قانون در این باره وضع شود.

وی با تأکید بر این‌که دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد: عامل ۸۰درصد آلایندگی هوای کلان‌شهر‌ها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده‌ای که سالانه بالغ بر ١٧هزار کشته و حدود ٣٠٠هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودرو‌ها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودرو ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.

سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵درصد می‌شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم، افزود: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیأت رییسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه‌هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵درصد را پیشنهاد داده است.

گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است

پارسایی با بیان این‌که بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی‌حرمتی به جایگاه مردم است.

تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰درصد کاهش یابد

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم‌انداز این تعرفه به ۲۰درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰درصدی از تمامی کشور‌ها بیش‌تر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا این‌که خدمات بیش‌تر می‌شود.

خودروسازان هر ساعتی که دلشان می‌خواهد ثبت نام می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این‌که خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می‌خواهد ثبت‌نام کرده و هر زمان که می‌خواهند خودرو را با تأخیر تحویل می‌دهند، ادامه داد: صد‌ها شکایت از نحوه خدمات ارایه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت‌ها به دلیل این‌که این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.

تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود

وی با اشاره آلودگی کلان‌شهر‌ها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی‌ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه

وی با بیان این‌که ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه‌گذاری کند، افزود: این سرمایه‌گذاری می‌تواند با مشارکت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می‌کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می‌توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغال‌زایی کشور کمک کنیم.

نمایندگان خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند

پارسایی با بیان این‌که ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده‌اند، افزود: نماینده‌ها از این وضعیت بی‌نظمی و بی‌سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.

 

 رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدوارم که با رأی بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رأی بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.