تولید و عرضه خودروهای جدید با حداقل ۵۰ درصد داخلی سازی

مدیرعامل گروه سایپا در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو تأکید کرد تولید و عرضه خودروهای جدید با حداقل ۵۰ درصد داخلی سازی مدیرعامل گروه سایپا گفت: گروه خودرو‌سازی سایپا، در راستای سیاست‌های اعلام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تمام قراردادهای جدید با شرکای تجاری خارجی، ساخت داخل حداقل ۵۰درصدی قطعات در […]

مدیرعامل گروه سایپا در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو تأکید کرد

تولید و عرضه خودروهای جدید با حداقل ۵۰ درصد داخلی سازی

مدیرعامل گروه سایپا گفت: گروه خودرو‌سازی سایپا، در راستای سیاست‌های اعلام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در تمام قراردادهای جدید با شرکای تجاری خارجی، ساخت داخل حداقل ۵۰درصدی قطعات در زمان شروع تولید محصولات را به عنوان یک اصل اساسی، مد نظر قرار خواهد داد.

 به گزارش سایپا نیوز، جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: کشور ایران با توجه به پتانسیل‌های ویژه خود همواره یکی از جذاب‌‌ترین کشور‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک، دسترسی به بازاری بزرگ و هزینه‌های پایین انرژی، دیگر عواملی هستند که علاوه بر نیروی کار متخصص، ماهر و اقتصادی در ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در ایران نقش ایفا می‌کند.

وی افزود: جایگاه صنعت قطعه‌سازی همواره در صنعت خودروی جهان رو به رشد بوده است، به‌طوری که در سال۲۰۱۵، سهم تأمین‌کنندگان از ارزش‌افزوده خودرو، به ۸۲درصد رسیده است وروندهای جهانی نشان می‌دهد خودروسازان در سال‌های اخیر در حال خارج شدن از مالکیت بخش قطعه‌سازی هستند.

جهرودی گفت: این روند‌ها نشان می‌دهند، تأمین‌کنندگان سهم بسیار بالایی را در بخش تزیینات داخلی و خارجی، ساخت قطعات الکتریکی و قطعات High-tech بر عهده گرفته‌اند و همچنین در سال‌های اخیر قطعه‌سازان به حوزه طراحی و تولید مجموعه‌های استراتژیک همانند موتور و گیربکس نیز وارد شده‌اند. علاوه بر آن قطعه‌سازان سهم خود در هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری را نیز افزایش داده‌اند.

وی تأکید کرد: در سال۲۰۰۷، قطعه‌سازان در حدود ۳۳درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه صنعت خودرو را به خود اختصاص داده بودند و این رقم درحال حاضر به ۵۰درصد افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در سال۲۰۲۰؛ این سهم به ۶۷ درصد برسد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص عوامل کلیدی موفقیت تأمین‌کنندگان جهانی گفت: قطعه‌سازان برای موفقیت، همانند خودروسازان در بازارهای جهانی حضور پیدا کردند و با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و تخصص‌گرایی، دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و تولید خود را اقتصادی‌تر کرده‌اند و همچنین توانایی مالی خود را افزایش داده و توانسته‌اند به سطح مطلوب‌تری از چابکی در لجستیک دست یابند و تمامی این موارد موجب ارتباط قوی و بسیار مناسب تأمین‌کنندگان با خودروسازان شده است.

جهرودی در ادامه گفت: استفاده از سیستم‌های نوین مدیریتی، ظرفیت‌سازی و افزایش تیراژ تولید و همچنین مدیریت قیمت تمام شده گام‌های بعدی برای توسعه زنجیره تأمین داخل کشور بوده است و در دهه اخیر نیز، توسعه طراحی و مهندسی در زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته و با بازنگری در ساختار و تدوین رویه‌های طراحی و آدیت، به سمت جهانی شدن با نگاه منطقه‌ای در حال حرکت است.

وی افزود: زنجیره تأمین و صنعت قطعه‌سازی ایران برای پیمودن این مسیر و دستیابی به اهداف تعیین شده، همیشه در تلاش و تکاپو بوده است و در این راه همکاری‌های مناسبی را نیز با قطعه‌سازان و شرکت‌های تأمین‌کننده رده یک و معتبر جهانی داشته است و در حال حاضر، بیش از ۱۲۰۰شرکت قطعه‌ساز در زنجیره تأمین داخل کشور در حال فعالیت هستند و بیش از ۵۰۰هزار نفر در این صنعت مشغول به‌کار می‌باشند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: فروش این صنعت در سال گذشته در داخل کشور بالغ بر ۸میلیارد دلار بوده است و صنعت قطعه‌سازی ایران، با وجود بازار مناسب در داخل و منطقه و همچنین پتانسیل تولید بیش از یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار دستگاه خودرو در سال، فرصت مناسبی را برای حضور قطعه‌سازان جهانی نیز فراهم کرده است.

جهرودی گفت: گروه سایپا توانسته است در سال۲۰۱۱ تعداد ۸۰۳هزار دستگاه خودرو تولید کند که بیش‌ترین تولید یک خودروساز در کشور ایران است و در این راستا توانسته‌ایم تولید روزانه خود را در سال جاری به ۳۲۰۰دستگاه افزایش دهیم. همچنین قصد داریم در سال آتی فراتر از گذشته عمل کرده و رکورد قبلی تولید خودرو در کشور را بهبود بخشیم.

جهرودی گفت: همان گونه که اشاره شد با ارایه طرح‌های جدید و منطبق با نیازهای مشتریان استقبال چشمگیری از محصولات را داشتیم که باعث رشد ۶۳درصدی فروش شده است و گروه سایپا با رشد ۶٫۵درصدی در سهم بازار تعدادی و ۵٫۳درصدی در سهم بازار ارزشی بیش‌ترین رشد را در صنعت خودروی کشور تجربه کرده است.

وی گفت: برنامه‌های جامع و کاملی را برای سال‌های آتی در نظر گرفته‌ایم که در آن استفاده از پتانسیل‌های بالای گروه خودرو‌سازی سایپا و همچنین استفاده از پتانسیل‌های موجود جهانی که آمادگی کار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را دارند و در تمام سطوح تولید مشترک با نگاه به داخلی‌سازی قطعات و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی را در دستور کار خود خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: برنامه محصول گروه برای تولید سالیانه یک میلیون دستگاه از سال۱۴۰۰ تدوین شده و گروه سایپا پتانسیل افزایش ظرفیت و تولید سالیانه به ۱٫۵میلیون دستگاه را تا سال۱۴۰۴ فراهم خواهدکرد.

وی گفت: گروه سایپا بنا دارد با طراحی یک مگاپلتفرم اختصاصی در هر سال یک محصول جدید بومی را به بازار ارایه نماید چراکه باور گروه سایپا در حوزه محصولات، دستیابی به ۳اصل اقتصادی بودن، ایمنی و کیفیت خواهد بود و این هدف را با سخت کوشی، خلاقیت و نوآوری و با کمک سایر بازیگران صنعت خودرو چه در داخل و یا خارج از کشور به سرانجام می‌رساند.

جهرودی تصریح کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا در حوزه زنجیره تأمین، حمایت از صنعت قطعه‌سازی و همچنین ایجاد یک رابطه بسیار مستحکم و در هم تنیده میان گروه سایپا و قطعه‌سازان است و گروه خودروسازی سایپا، دارای قطعه‌سازانی تحت مالکیت خود می‌باشد که به تولید بخشی از قطعات مورد نیاز این گروه می‌پردازند.

وی افزود: مدیریت زنجیره تأمین حاصل تجربه حضور در بخش قطعه‌سازی است و در ۳۰سال اخیر، حرکت قطعه‌سازان جهانی به سمت ایجاد نظام رده‌بندی بوده است. به این مفهوم که خودروسازان با تأمین‌کننده‌های رده یک، در تعامل بوده و شرکت‌های رده دو و سه از طریق شرکت‌های رده یک با خودروسازان در ارتباط بوده‌اند که این امر موجب مدیریت بهینه زنجیره تأمین شده است.

 

جهرودی به تحول عظیم در صنعت خودرو که با راهبری، مدیریت و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با رهنمود رییس‌جمهور در حال شکل‌گیری است اشاره کرد و گفت: در این برنامه گروه خودرو‌سازی سایپا نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد.