اجرای تبصره ۴ماده ۷ لایحه بودجه موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اجرای تبصره ۴ماده ۷ لایحه بودجه موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی ۴ به تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷ واردکنندگان قطعات خودرو را ملزم کردند به ازای هر ۲۰هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و […]

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو

اجرای تبصره ۴ماده ۷ لایحه بودجه موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود

هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی ۴ به تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷ واردکنندگان قطعات خودرو را ملزم کردند به ازای هر ۲۰هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) یک گواهی اسقاط خودرو را ارایه کنند.

این بند الحاقی در بودجه۹۷ در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است که به گفته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو پیامد اجرای تبصره ۴ ماده ۷ موجب افزایش قیمت تمام شده قطعات و قیمت خودرو خواهد شد.

فرهاد بهنیا در گفت‌و‌گو با خبر خودرو با اشاره به تبعات مثبت و منفی مصوبه اخیر مجلس بر جریان تولید در واحدهای قطعه‌سازی کشور گفت: الزام واردکنندگان قطعات خودرو به ارایه گواهی اسقاط هر چند فرصت مناسبی را برای بازار قطعات یدکی فراهم می‌کند اما اجرای آن در حوزه تولید قطعات، مشکلاتی چون افزایش هزینه تولید قطعه‌سازان را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از قطعات نیمه‌ساخته که عمدتاً امکان تولید در کشور ندارند برای مونتاژ وارد می‌شوند طبعا الزام به ارایه گواهی اسقاط در مقابل هر ۲۰هزار دلار قطعه وارداتی، هزینه تولید قطعه‌سازان را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: البته این مصوبه برای بخشی از واردکنندگان قطعاتی که در بازار after market فعالیت دارند آیتمی مثبت است چرا که به جهت افزایش قیمت تمام شده، امکان رقابت بهتر در بازار را فراهم کرده و در نهایت این جریان شرایط خوبی را برای قطعه‌سازان داخلی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که هر گونه پرداخت به جزییات این مصوبه نیازمند ارایه اطلاعات کامل تری از بندهای این مصوبه است، تأکید کرد: باید بررسی شود که مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام واردکنندگان قطعات به ارایه گواهی اسقاط شامل چه بندهایی می‌شود و آیا این مصوبه شامل قطعه‌سازان داخلی که نیاز خطوط تولید خودروسازان را تأمین می‌کنند، می‌شود یا صرفاً در ارتباط با قطعات یدکی است؟

وی افزود: مسلماً اجرای این مصوبه با جزییاتی که تاکنون در اختیار است در قیمت ساخت داخل قطعات و قیمت تمام شده خودرو‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با توجه به عدم شفاف‌سازی مصوبه الزام واردکنندگان قطعات به ارایه گواهی اسقاط، اظهار داشت: بی‌شک این مصوبه با توجه به اطلاعات موجود، فواید و مضراتی را برای صنعت قطعه‌سازی کشور به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی دقیقی از جزییات این بند در لایحه بودجه ۹۷، خاطرنشان کرد: البته در هنگام بررسی این لایحه، انجمن قطعه‌سازان از کلیات این بند الحاقی در بودجه۹۷ مطلع بود و اعتقاد داشت که باید حواشی این قانون به‌طور دقیق‌تری دیده شود.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: متأسفانه انجمن قطعه‌سازان در جریان جزییات این ماده قانونی قرار نداشت اما انتظار می‌رفت پیش از تصویب نمایندگان، از نظرات کارشناسی انجمن قطعه‌سازان در این زمینه استفاده می‌شد.

بهنیا تصریح کرد: باید این مصوبه برای بازار قطعات یدکی اجرایی شود چرا پیامد اجرای آن برای سازندگان قطعات خودرو افزایش قیمت خودرو خواهد بود.

وی تأکید کرد: در صورتی که آنچه که مربوط به قطعه‌سازان است در این مصوبه قانونی حذف شود این جریان فرصتی است که قطعه‌سازان افزایش قیمت نداشته باشند اما با اجرای آن در بازار after market امکان رقابتی‌تر شدن قطعات داخلی فراهم می‌شود که طبعاً چنین روندی به نفع قطعه‌سازان داخلی خواهد بود.

 

وی افزود: چنانچه در مورد مواد قانونی که به نوعی با تولید داخل سروکار داشته و تأثیر مستقیم بر روی کاهش یا افزایش قیمت ساخت داخل دارد از نظرات انجمن‌های تخصصی مانند انجمن قطعه‌سازان بهره برده شود، قطعاً به نفع تولید داخل خواهد بود و ضمن افزایش توان تولید داخل، کاهش قیمت قطعات را نیز به دنبال خواهد داشت.