بودجه‌ای در خصوص اسقاط موتورسیکلت تعریف نشده است

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بودجه‌ای در خصوص اسقاط موتورسیکلت تعریف نشده است دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: انجمن صنعت موتورسیکلت سال‌هاست که پیگیری‌های بسیاری در جهت اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با مسؤولینی از جمله ستاد حمل و نقل سوخت انجام داده است؛ اما تاکنون این تلاش‌ها و پیگیری‌ها […]

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران

بودجه‌ای در خصوص اسقاط موتورسیکلت تعریف نشده است

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: انجمن صنعت موتورسیکلت سال‌هاست که پیگیری‌های بسیاری در جهت اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با مسؤولینی از جمله ستاد حمل و نقل سوخت انجام داده است؛ اما تاکنون این تلاش‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

بهمن ضیاءمقدم در گفت‌و‌گو با خبرخودرو اظهار داشت: بار‌ها در جلسات مختلف و مکاتبات صورت گرفته آمادگی خود را در خصوص همکاری به منظور اسقاط موتورسیکلت اعلام کرده‌ایم؛ اما ظاهراً بودجه‌ای در خصوص اسقاط موتورسیکلت تعریف نشده است .

وی میانگین عمر موتورسیکلت‌ها را ۱۰سال ذکر کرد و گفت: طبق آمار شماره‌گذاری از ابتدای اجرای طرح شماره‌گذاری (پلاک ملی) حدود ۱۳میلیون موتورسیکلت در سطح کشور شماره‌گذاری و پلاک شده‌اند که بیش از نیمی از آن به سن فرسودگی رسیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر آمارهای مختلفی از سوی مسؤولین در خصوص میزان آلودگی موتورسیکلت‌ها در مقایسه با خودرو‌ها اعلام شده است؛ اما این آمار‌ها صحت ندارند.

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها جهت کاهش موتورسیکلت‌های کاربراتوری را اسقاط آنها دانست و گفت: بهترین راهکار جهت کاهش موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری اسقاط آن است که فرایندی زمان بر است؛ زیرا چنانچه سازمان مربوطه شروع به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده کند و سالیانه تعداد یک میلیون موتورسیکلت از رده خارج شود، جمع‌آوری این موتورسیکلت‌ها بیش از ۱۰سال زمان می‌برد که طی این مدت نیز موتورسیکلت‌های دیگری فرسوده می‌شوند و نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود قانون و طرح مدونی از سوی نهاد و ارگان برای خروج موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت: حدود ۶ سال پیش ستاد حمل و نقل سوخت با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت‌های تولید کننده موتورسکلت طرحی را معرفی و اجرایی کردند؛ اما متأسفانه این طرح نیمه‌کاره ر‌ها شد و در نتیجه رقم چشمگیری از موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج نشدند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: علاوه بر اسقاط موتورسیکلت‌ها، راهکار دیگر در جهت کاهش آلودگی هوا، اجرای قانون معاینه فنی این وسیله نقلیه است؛ چرا که در حال حاضر راکبان موتورسیکلت‌ها معاینه فنی را با وجود قانونی بودن آن جدی نمی‌گیرند و مسؤولین ذی‌ربط نیز اقدامی به عمل نمی‌آورند.

 

ضیاء مقدم در خصوص آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها گفت: در حال حاضر یکی از معضلات کشور آلودگی هوا است؛ اما نمی‌توان موتورسیکلت‌ها را از عوامل مهم آلودگی دانست؛ چرا که خودروها، کامیون‌ها کارخانه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی هم نقش مخربی در آلودگی هوا دارند.