تفسیر وارونه برخی رسانه‌ها از بخشنامه ضد فساد خودرویی گمرک

تفسیر وارونه برخی رسانه‌ها از بخشنامه ضد فساد خودرویی گمرک دفتر واردات گمرک ایران مجدداً در بخشنامه‌ای خطاب به گمرکات اجرایی بر کنترل ثبت سفارش‌های واردات خودرو مربوط به دوره قبل از ابلاغ دستورالعمل هیأت دولت تأکید کرد. به گزارش تسنیم، طی روزهای گذشته سندی از یک بخشنامه گمرک در حوزه واردات منتشر شد که […]

تفسیر وارونه برخی رسانه‌ها از بخشنامه ضد فساد خودرویی گمرک

دفتر واردات گمرک ایران مجدداً در بخشنامه‌ای خطاب به گمرکات اجرایی بر کنترل ثبت سفارش‌های واردات خودرو مربوط به دوره قبل از ابلاغ دستورالعمل هیأت دولت تأکید کرد.

به گزارش تسنیم، طی روزهای گذشته سندی از یک بخشنامه گمرک در حوزه واردات منتشر شد که ظاهراً به مذاق برخی در حوزه واردات خودرو خوش نیامده بود. در محتوای این سند که تاریخ آن مربوط به آذرماه امسال است به تأکید سفت و سخت دفتر واردات گمرک بر ممنوعیت ترخیص خودرو با ثبت‌های تمدیدی اشاره شده بود.

انتشار این سند با واکنش هیجانی و جهت‌دار برخی رسانه‌های تخصصی در حوزه واردات خودرو مواجه شد که به نظر می‌رسد از رانت‌های گوناگون و فساد نهفته در سیستم واردات خودرو و ثبت سفارش‌های شائبه‌دار آگاهی نداشته‌اند.

نکته جالب این‌که علاوه بر گمرک مرکز حراست وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود کرده و از معرفی متخلفان به مراجع ذی‌ربط خبر داده بود.

اما بعد از انتشار این سند گمرک ایران مجدداً نسخه به روز شده این بخشنامه را به صورت عمومی و طریق کانال تلگرامی خود منتشر کرد. در این سند نیز به مانند بخشنامه آذرماه بر مراقبت گمرکات اجرایی در ترخیص خودرو با ثبت سفارش‌های تمدیدی پرداخته شده بود.

در همین خصوص یک مقام مطلع مرتبط با گمرک با اشاره به محرز شدن وجود ثبت سفارش‌های خودرویی شائبه‌دار گفت: از آنجا که برخی ثبت سفارش‌ها به صورت استانی انجام می‌شود، احتمال بروز تخلف در آنها وجود دارد. این نکته‌ای است که در اطلاعیه حراست وزارت صنعت و مکاتبه رییس گمرک و رییس سازمان توسعه تجارت نیز به آن اشاره شده بود. حالا گمرک در بخشنامه‌ای دیگر علاوه بر بخشنامه آذرماه خود بر مراقبت گمرکات اجرایی بر ترخیص خودرو با ثبت سفارش‌های مربوط به دوره قبل از تصویب دستورالعمل جدید واردات خودرو تأکید کرده است. در این بخشنامه تنها تأکید شده گمرکات اجرایی جزییات ثبت سفارش‌های خودرویی مربوط به تاریخ قبل از دستورالعمل جدید دولت را به دفتر واردات گمرک ارسال کرده تا استعلام آن از سازمان توسعه تجارت گرفته شود. یقیناً در صورت صحت این ثبت سفارش‌ها ترخیص هر نوع خودرو بلامانع می‌باشد.

این در حالی است که رسانه‌های مورد اشاره از این بخشنامه ضد فساد گمرک شوکه شده و اینگونه تیتر زدند «تداوم ممنوعیت‌های واردات خودرو». گفتنی است، این بخشنامه همان‌طور که از ظاهرش پیداست به هیچ عنوان ربطی به ممنوعیت واردات خودرو ندارد و گویا منافع گوناگون واردات خودرو آن‌هم با استفاده از ابزارهای متقلبانه مانع از پرداختن به واقعیت‌ها از سوی این شبه رسانه‌ها شده است.

نکته جالب توجه این‌که در حال حاضر حدود ۵۰۰۰خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی کشور دپو شده است. بعد از دستورالعمل جدید دولت امکان واردات خودرو‌ها با ارزش بالای ۴۰هزاردلار وجود ندارد و از آنجا که تعدادی از این خودرو‌ها با شرایط مصوبه دولت همخوان نیستند، واردکنندگان به راه‌های مختلف برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده اقدام خواهند کرد. در این بین دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت مانع از بروز هر گونه فساد و رانت در این حوزه شوند.