طرح کاهش تعرفه واردات خودرو، تقدیم هیأت‌ رییسه مجلس شد

طرح کاهش تعرفه واردات خودرو، تقدیم هیأت‌ رییسه مجلس شد   طرحی دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروهای وارداتی، کاهش سالانه‌ی تعرفه، حذف عوارض واردات خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف با استاندارد بالا است که به امضای ۲۱۷نماینده رسیده است. به گزارش زومیت این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودرو‌ها به ۵۵درصد، کاهش […]

طرح کاهش تعرفه واردات خودرو، تقدیم هیأت‌ رییسه مجلس شد

 

طرحی دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروهای وارداتی، کاهش سالانه‌ی تعرفه، حذف عوارض واردات خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف با استاندارد بالا است که به امضای ۲۱۷نماینده رسیده است.

به گزارش زومیت این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودرو‌ها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود.

بعد از آن‌که جلسات بین نمایندگان مجلس و معاونان وزارت صنایع در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو خصوصاً خودروهای هیبرید بی‌نتیجه ماند، بهرام‌پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، از بررسی طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: این طرح دوفوریتی را بیش‌از ۲۱۷نماینده امضا کرده‌اند و بعد از بررسی چند طرح و لایحه که در نوبت رسیدگی در مجلس قرار دارد، طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات‌ خودرو در صحن علنی بهارستان مطرح و بررسی خواهد شد.

به گفته‌ پارسایی، با توجه‌ به این‌که در ایام پایانی سال قرار داریم، بررسی این طرح دو فوریتی به سال آینده موکول می‌شود. نماینده‌ شیراز در مورد جزییات طرح گفت:

این طرح دو فوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودرو‌ها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو۵ و ۶ می‌شود.

در سال‌جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱درصد نسبت ‌به سال گذشته افزایش یافته است. به‌طوری‌که تغییر نرخ تعرفه‌ها و عدم ثبات در این بخش، موجب شد کمیسیون اصل ۹۰طرح دوفوریتی ضوابط حقوق ورودی خودرو‌ها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارایه کند که با استقبال نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

براساس این گزارش، درحالی‌که نمایندگان به‌دنبال کاهش تعرفه‌های واردات خودرو هستند، دیوان عدالت اداری به‌عنوان زیرمجموعه قوه قضاییه نیز دستور داده است مصوبه دولت برای ۶‌ماه تعلیق شود، تا این دیوان، رأی نهایی درمورد تعرفه‌های جدید را اعلام کند. این درحالی است که گمرک در مصوبه‌ای تعرفه واردات خودرو را اعلام کرده است.

بر‌اساس اعلام گمرک، به‌طورکلی خودروهای سواری کم‌تر از ۱۵۰۰سی‌سی مشمول ۵۵درصد حقوق و عوارض گمرکی، خودروهای سواری بین ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سی‌سی مشمول ۷۵درصد و خودروهای سواری ۲۰۰۰تا ۲۵۰۰سی‌سی هم مشمول ۹۵درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شوند. این در حالی است که واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰سی‌سی و بالای ۴۰هزاردلار ممنوع است.

همچنین حقوق ورودی خودروهای هیبرید تا ۱۵۰۰سی‌سی حقوق ورودی ۲۵درصد ارزش گمرکی، ۱۵۰۱تا ۲۰۰۰سی‌سی حقوق ورودی ۴۵درصد ارزش گمرکی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۶۵درصد ارزش گمرکی و بیش‌تر از ۲۵۰۰سی‌سی، حقوق ورودی صددرصد ارزش گمرکی تعیین شده است.

براساس این گزارش، باید دید سرانجام تعرفه‌های جدید واردات خودرو اعم از بنزینی و هیبرید به کجا ختم می‌شود و درصورتی‌که این طرح دوفوریتی در مجلس تصویب شود، آن زمان با کاهش تعرفه‌های واردات، دولت چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.