نفس قطعه‌سازان خودرو به شماره افتاد

نفس قطعه‌سازان خودرو به شماره افتاد در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر روی فعالیت تمامی واحدهای تولید و صنعتی تأثیر گذاشته و بخشی از این واحد‌ها را ناگزیر به تعدیل نیرو و تعطیلی کرده است، صنعت قطعه‌سازی کشور نیز از جریان بی‌نصیب نمانده و متأسفانه روزهای بسیار دشواری را سپری می‌کند، به‌طوری‌که به گفته یکی […]

نفس قطعه‌سازان خودرو به شماره افتاد

در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر روی فعالیت تمامی واحدهای تولید و صنعتی تأثیر گذاشته و بخشی از این واحد‌ها را ناگزیر به تعدیل نیرو و تعطیلی کرده است، صنعت قطعه‌سازی کشور نیز از جریان بی‌نصیب نمانده و متأسفانه روزهای بسیار دشواری را سپری می‌کند، به‌طوری‌که به گفته یکی از قطعه‌سازان فعال، فشار ناشی از افزایش ۴۰درصدی قیمت مواداولیه و نوسانات ارزی، هر روز عرصه را برای فعالان در این صنعت تنگ‌تر می‌کند به‌طوری امروز قطعه‌سازان به جهت اوضاع اقتصادی و مالی به نفس‌نفس افتادند .

عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با خبر خودرو اظهارداشت: تا سال۹۰ به جهت حمایت‌های دولت و خودروسازان صنعت قطعه‌سازی کشور رشد مناسبی داشت به‌طوری‌که تعدادی از قطعه‌سازان در سطح واحدهای Tire 2 اروپا و دارای دانش فنی و تکنولوژی و مهارت‌های نیروی انسانی بودند اما متأسفانه به جهت تشدید تحریم‌ها در سال۹۱ شرایط تولید در کشور به جایی رسید که مشکلات نقدینگی دامن کلیه صنایع از جمله قطعه‌سازان را گرفت.

رضارضایی گفت: متأسفانه صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور در این جریان بیش‌ترین آسیب را دید اما از همان زمان قطعه‌سازان بخشی از منابعشان را از طریق تعویق پرداخت‌ها، ثبات و کاهش قیمت‌ها اداره کردند اما این مسأله آرام آرام در بدنه قطعه‌سازی خودش را نشان داد .

وی اظهارداشت: قطعه‌سازان به جهت این‌که تنها نگاهشان به چرخه تولید و روند فعالیت کارگاه‌های قطعه‌سازی بود به تدریج به فاکتورهایی که در روند تولید باید نسبت به آن توجه داشته باشند مانند دانش فنی و تکنولوژی روز، سخت‌افزاری روز و افزایش مهارت‌های نیروی کار و مدیران حاذق و هوشمند در این صنعت تحلیل رفت و آزمایشگاه‌ها یا بسته شد و یا به حداقل رسید و مدیران داخلی واحد‌ها به جهت عدم پرداخت حقوق در بخش‌های قطعه‌سازی جذب سایر صنایع شدند.

وی تأکیدکرد: متأسفانه ادامه این شرایط موجب تضعیف آموزش‌ها و مهارت‌های نیروی کار در واحدهای قطعه‌سازی شد البته قطعه‌سازان تلاش کردند به هر سختی به فعالیت ادامه دهند اما در ۴ماهه اخیر به جهت افزایش ۳۴درصدی نرخ دلار و از سویی افزایش متوسط ۴۰درصدی قیمت مواداولیه اصلی قطعه‌سازان با شرایط بسیاری سختی مواجه شدند به‌طوری‌که امروز قطعه‌سازان به نفس‌نفس افتادند.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این‌که صنعت خودرو و قطعه از صنایع استراتژیک محسوب می‌شود، تأکیدکرد: در صورتی‌که به درستی در این صنعت عمل شود و مشکلات در این بخش حل شود ضمن این‌که رشد جریان تولید در این صنعت، به صادرات خوبی در حوزه خودرو و قطعه‌سازی دست خواهیم یافت.

رضایی در ادامه با انتقاد از روند حمایت از قطعه‌سازان ایرانی گفت: امروز ترکیه پس از ۱۵ سال به رقم بسیاری خوبی در حوزه صادرات خودرو و قطعه دست یافته است به‌طوری‌که سال گذشته حدود ۳۰میلیارددلار صادرات قطعه و خودرو داشته است رقمی که اصلاً برای هیچ کس باور کردنی نیست این در حالی است که صنعت قطعه‌سازی ایران به جهت مشکلاتی مانند افزایش ۳۷ درصدی نرخ دلار تاکنون اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نداشتند و همین مسأله واحدهای قطعه‌سازی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی تأکیدکرد: متأسفانه در چنین شرایطی واردات قطعه نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش یافته و به رقمی در حدود دو میلیارد دلار رسیده است.