نیاز ۴٫۶ میلیارد یورویی صنعت قطعه‌سازی خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خبر داد نیاز ۴٫۶ میلیارد یورویی صنعت قطعه‌سازی خودرو دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به رتبه پانزدهم کشور در تولید خودرو گفت: اگر برنامه‌ها به سمت افق ۱۴۰۴ هدفگذاری شوند صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به اندازه کل چاه‌های نفت کشور برای ما درآمدزایی خواهد داشت. به […]

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خبر داد

نیاز ۴٫۶ میلیارد یورویی صنعت قطعه‌سازی خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به رتبه پانزدهم کشور در تولید خودرو گفت: اگر برنامه‌ها به سمت افق ۱۴۰۴ هدفگذاری شوند صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به اندازه کل چاه‌های نفت کشور برای ما درآمدزایی خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، آرش‌محبی‌نژاد با تأکید بر انتقال تکنولوژی جدید مطابق با نیاز روز صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی افزود: هر چند حرکت‌هایی در این خصوص شروع شده و مذاکره با قطعه‌سازان خارجی درحال انجام است ولی هنوز ۱۰ درصد نیاز صنعت قطعه‌سازی هم برآورده نشده است .

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های قوی و خوبی در صنعت قطعه‌سازی کشور داریم و تابه حال از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده نشده است

گفت: صنعت قطعه‌سازی برای تأمین نیاز صنایع خودروسازی کشور و رسیدن به سطوح بین‌المللی به لحاظ کمی و کیفی به ۳ میلیارد یورو منابع ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی که در مجموع حدود ۴٫۶ میلیارد یورو می‌باشد که برای انجام سرمایه‌گذاری ثابت نیاز دارد درحالیکه تاکنون فقط ۱۰ درصد منابع ارزی معادل ۳۰۰ میلیون یورو این سرمایه‌گذاری انجام شده است .

محبی‌نژاد افزود: به عبارت دیگر اگر ما در حوزه خودروسازی خیلی جلوتر هستیم قراردادهای خودرویی امضا شده توافقات صورت گرفته و در سال ۹۷ میوه‌های پسابرجامی صنعت خودرو یکی پس از دیگری به ثمر خواهد نشست ولی قطعه‌سازی ما به علت ضعف سیاست‌گذاری و عدم توجه به این بخش چه از طرف سیاست‌گذاران و متولیان امر صنعت خودرو چه سرمایه‌گذاران، متأسفانه این توجه کافی نبوده و لذا ما نسبت به آنچه که باید باشد با یک عقب‌ماندگی مواجه‌ هستیم .

وی گفت: صنعت قطعه‌سازی متأسفانه به دلایل مختلف مثل قیمت‌گذاری دستوری که امیدواریم با خروج خودرو از نظام قیمت‌گذاری و بهانه انحصاری بودن آن که با توجه به تنوع خودروهای تولیدی نباید آن را انحصاری بدانیم قیمت‌گذاری آزاد شود که مردم هم راحت خواهند شد .

محبی‌نژاد با بیان این‌که صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل زیان‌ده بودن به صنعتی سرمایه گریز تبدیل شده است افزود: ۳ حوزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، جذب مشارکت‌های خارجی که قوانین و مقررات ما فضای امن باثباتی برای آنها تضمین نمی‌کند، نظام بانکی داخلی و خارجی که شرایط خوبی نداریم باید به کمک ما بیاید که با این شرایط ما در یک دو راهی پر ابهامی در صنعت قطعه‌سازی در ابتدای سال ۹۷ قرار گرفته‌ایم .

وی گفت: در سال ۹۶ صنعت خودرو برای اولین بار در دنیا یک رکورد زد، نرخ رشد تیراژ خودرو ما در کل دنیا از همه بالاتر بوده و به ۲۶ درصد رسید، در حوزه کیفیت هم ارتقاء نسبتاً خوبی داشتیم ولی در سال ۹۷ چالش‌های متعددی صنعت خودرو به‌ویژه قطعه‌سازی را تهدید می‌کند.

محبی‌نژاد افزود: در این‌که عمق ساخت داخل خوردوهای جدید (پسابرجامی) از حداقل ۴۰ درصد شروع می‌شود اگر این اتفاق هم بیفتد ۵۰ درصد قطعه‌سازان ما با چالش جدی روبه‌رو می‌شوند.

وی گفت: تعرفه واردات قطعات به نسبت تعرفه خودروهای وارداتی پایین است و براساس محاسبات انجام شده واردات قطعه با تعرفه کم‌تر از ۳۲ درصد به صنعت قطعه‌سازی کشور آسیب وارد می‌کند، لذا کف تعرفه قطعات وارداتی خودرو باید ۳۲ درصد باشد تا قطعه‌سازان بتوانند در فضای کسب و کار فعلی با توجه به (نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره‌های بانکی) به حیات خود ادامه دهند.

محبی‌نژاد افزود: تعرفه واردات خودرو به تعرفه سال ۹۰ رسیده است و چیز خاصی اتفاق نیفتاده، اگر تعرفه واردات قطعات خودرو افزایش نیابد شاهد مونتاژ کاری بیش از پیش و به صرفه بودن واردات قطعه و تولید از طریق واردات خواهیم بود.

وی گفت: ما توجه مسؤولان را به این حوزه جلب می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که اگر سریع اقدام نکنند و تعرفه‌های سال ۹۷ برای واردات قطعات خودرو اصلاح نشود ضربه مهلکی به قطعه‌سازان داخلی خواهیم زد .

محبی‌نژاد افزود: در ساختار صنعت خودرو باید بازنگری و تحول اساسی ایجاد کنیم و تعامل میان خودروسازی و قطعه‌سازی، خودروسازی و دولت بیش‌تر شود و از این حالت خصولتی باید خودروسازان ما خارج شوند.

وی گفت: یکی از خودروسازان تصمیم گرفته بخش زیادی از سهام خود را که به توسط خودش قبلاً خریداری شده و یک کارهای عجیب و غریبی در دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد از جمله همین کارهایی که در خودروسازی شد، تصمیم گرفتیم آن را به حال قبل برگرداند که هم نقدینگی بر می‌گردد و تا حدودی اصلاح ساختار پیدا می‌کند.

محبی‌نژاد افزود: اگر سمت اصلاح ساختار صنعت خودرو برویم، به‌صورت خودکار صنعت قطعه‌سازی ما تقویت می‌شود و رشد پیدا می‌کند، قراردادهای پسابرجامی نه تنها دستاوردهای تکنولوژیک و فناوری و دانش فنی خواهد داشت بلکه یکی از آنها نحوه تعامل خودروسازان با قطعه سازان به‌عنوان زنجیره تأمین یک رابطه برنده را ایجاد می‌کند.

وی گفت: در دنیا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر می‌خواهند برنده باشند، جز رضایت مشتری رضایت زنجیره تأمین هم مهم است و اگر این نباشد هرگز موفق نمی‌شوند، در ارتقای کیفیت رضایت مشتری نهایی، پاسخگویی به موقع و تحویل به موقع همه اینها زنجیره تأمین است که نقش اساسی بازی می‌کند .

محبی‌نژاد افزود: قطعه سازان ما متأسفانه به شدت مظلوم واقع شدند کل سال‌های سیاه تحریم آنها با جان و دل و از خود گذشتگی و جانفشانی صنعت خودرو را سرپا نگهداشتند، قدرت‌های استعماری و استکباری تمام تلاش و هم و غم خود را صرف کردند تا بزرگ‌ترین صنعت کشور بعد از نفت و پتروشیمی را که نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و اشتغال بالایی دارد و لوکوموتیو ۶۳ صنعت وابسته است زمین گیر کنند .

وی گفت: امروز که در خودروسازی گشایشی در حال وقوع است کم‌لطفی در حق قطعه‌سازان خواهد بود که آنها را فراموش کنیم و نادیده بگیریم یا به سمت و سویی برویم که شاهد ورشکستگی و مشکل حاد قطعه‌سازان باشیم .

محبی‌نژاد افزود: دو راهی که در اول ۹۷ با آن مواجه خواهیم شد، دو راهی ارتقا و تعالی قطعه‌سازی است، این مهم برنامه می‌خواهد و کار می‌برد و استراتژی و سرمایه‌گذاری و مشوق و جذب منابع می‌خواهد. استراتژی کلان صنعت قطعه‌سازی کشور را می‌طلبد، متأسفانه در آن با این فرمانی که ما می‌رویم سمت فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور می‌رویم، ۵۵۰ هزار نفر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و در سال ۹۷ این شاغلان در خطر بیکاری قرار دارند .

وی گفت: با ساخت داخل ۴۰ درصدی خودروی پسابرجامی بسیاری از این شاغلان شغل خود را از دست می‌دهند و هم اعمال استانداردهای جدید که هر چند ما از آن دفاع می‌کنیم ولی باید دید مردم هم توان خرید خودروهای با استانداردهای جدید را دارند، چون این خودرو‌ها زیر ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت نخواهد داشت .

محبی‌نژاد افزود: آیا باید مردم را مجبور کنیم که خودرو با استاندارد ۸۵ گانه سوار شوند یا نه؟ سوار موتورسیکلت شوند آیا این تجاوز به حقوق مصرف‌کننده نیست، آیا زیرساخت‌های کشور ما مهیای ورود به این موضوع هست؟ فاصله خودروهای ۲۰ – ۳۰ میلیونی تا ۵۰ – ۶۰ میلیونی با چه چیزی می‌خواهد پر شود؟

وی گفت: ما صراحتاً به مسؤولان اعلام وضعیت قرمز و بحران در صنعت قطعه‌سازی کردیم، و اگر تدبیری نشود این وضعیت به فاجعه ملی تبدیل می‌شود.