کاهش قیمت خودروهای وارداتی

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو مطرح کرد کاهش قیمت خودروهای وارداتی با تک‌نرخی شدن قیمت دلار از سوی دولت هرچند که هنوز دستورالعمل ارز تک‌نرخی ابلاغ نشده است اما با این حال امید به بهبود اوضاع اقتصادی را در دل فعالان زنده کرده است، همه فعالان اقتصادی از خبر ارز تک‌نرخی مشعوف هستند و در صورت […]

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو مطرح کرد

کاهش قیمت خودروهای وارداتی

با تک‌نرخی شدن قیمت دلار از سوی دولت هرچند که هنوز دستورالعمل ارز تک‌نرخی ابلاغ نشده است اما با این حال امید به بهبود اوضاع اقتصادی را در دل فعالان زنده کرده است، همه فعالان اقتصادی از خبر ارز تک‌نرخی مشعوف هستند و در صورت تک‌نرخی شدن تأثیر مثبت خود را برجای خواهد گذاشت مخصوصاً در حوزه واردات و تولید خودرو .

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌و‌گو با خبر خودرو در حاشیه تک‌نرخی شدن قیمت ارز و تأثیر آن بر بازار خودرو کشور گفت: در شرایط جدید باید منتظر واکنش شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های واردکننده خودرو باشیم.

با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروهای وارداتی طی ۳روز گذشته گفت: در چند روز گذشته برخی شرکت‌ها مانند نگین خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داده و سایت فروش را نیز بسته بودند در حالی که هم‌اکنون نمایندگان رسمی می‌توانند واردات خودرو را با دلار تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی انجام داده و باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

وی افزود: در روزهای اخیر که قیمت دلار افزایش یافت بازار خودرو دچار بلاتکلیفی شد و حتی نمایندگی‌هایی که خودرو داشتند از فروش آن خودداری می‌کردند اما از زمانی که مسأله تک‌نرخی شدن ارز اجرا شده بازار خودرو دچار رکود کامل شده است، ولی پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده قیمت خودروهای وارداتی ریزش خواهد داشت.

موتمنی گفت: با کمی بررسی متوجه می‌شویم که در چند ماه اخیر شرکت‌های واردکننده خودرو چندین بار افزایش قیمت داشته‌اند در حالی‌که خودروهایی که این شرکت‌ها در حال‌حاضر به مشتریان تحویل می‌دهند با دلار ۳۷۰۰ تومانی وارد شده است و در این شرایط این شرکت‌ها باید با دولت همکاری کرده و قیمت‌ها را کاهش دهند و بیش از این به بحران موجود دامن نزنند.

وی در ادامه افزود: از این پس شرکت‌های واردکننده خودرو را به راحتی می‌توان کنترل کرد زیرا از این پس خودرو را با دلار تک‌نرخی وارد می‌کنند و هزینه این شرکت‌ها نیز مشخص است و قانوناً باید ۱۰ الی ۱۵ درصد سود دریافت کنند و دیگر قادر به دریافت سودهای کلان نخواهند بود و مصرف‌کننده بیش از این متضرر نخواهد شد.

وی در پایان گفت: خودروسازن داخلی با اجرای طرح‌های فروش فوری از جمله طرح ایران خودرو که آغاز شده است می‌توانند به ایجاد تعادل در بازار کمک کنند.

وی در خصوص خودروهای داخلی نیز اظهار داشت: اگر محدودیت عرضه وجود نداشته باشد هیچ مشکلی درباره خودروهای داخلی نداریم هر چند قیمت دو نرخی برای برخی خودروهای داخلی وجود دارد ولی دلیل این امر عرضه کم است و چنان‌چه مشکل کمبود عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان داخلی رفع شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

موتمنی تصریح کرد: در دنیا روال به این صورت است که قیمت مصوبه شرکت و بازار باید یکی باشد و فروشنده نباید اجازه تعیین قیمت داشته باشد ولی در حال‌حاضر متأسفانه قیمت خودرو‌ها در شهرستان‌ها و تهران با یکدیگر متفاوت است .

با دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت خودرو باید کاهش یابد

همچنین در این زمینه امرا… امینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه با اقدام دولت در تک‌نرخی کردن دلار و کاهش قیمت قابل توجه آن، قیمت خودروهای وارداتی به میزان زیادی باید کاهش یابد.

امینی اظهار کرد: متأسفانه شاهد هستیم که شرکت‌های واردکننده خودرو با کمترین نوسان صعودی دلار، قیمت این محصولات را افزایش می‌دهند.