نابودی ۱۰ هزار فرصت شغلی در صنعت موتورسیکلت

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران مطرح کرد  نابودی ۱۰ هزار فرصت شغلی در صنعت موتورسیکلت  عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: کاهش تولید داخل و از دست رفتن ۱۰هزار فرصت شغلی در صنعت موتورسیکلت حاصل سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی استانداردهای موتورسیکلت در این بخش شده است به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از صداوسیما، […]

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران مطرح کرد 

نابودی ۱۰ هزار فرصت شغلی در صنعت موتورسیکلت 

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: کاهش تولید داخل و از دست رفتن ۱۰هزار فرصت شغلی در صنعت موتورسیکلت حاصل سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی استانداردهای موتورسیکلت در این بخش شده است

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از صداوسیما، ابوالفضل حجازی با بیان این‌که تولیدکنندگان موتورسیکلت در دهه ۸۰ به خودکفایی رسیده بودند به‌طوری که بیش از ۳۰۰هزار دستگاه به کشورهای اطراف مثل عراق صادر می‌کردند افزود اما در حال‌حاضر کشورهای همسایه ما موتورسیکلت‌های خود را تنها از خاک ایران ترانزیت می‌کنند

حجازی به ۳مشکل اساسی برای رقابت در تولید موتورسیکلت کشور اشاره کرد و گفت مشکل اول این‌که در حالی که واردات یک دستگاه موتورسیکلت تا ۱۵۰۰ دلار ارز از کشور خارج می‌کند اما برای واردات بعضی از قطعات و تولید آن در داخل کشور تنها ۲۰۰ دلار ارز خارج می‌شود، سیاستگذاران اقتصادی به راحتی ارز در اختیار واردکنندگان این حوزه می‌گذارند اما تولیدکنندگان باید ارز خود را از بازار آزاد تهیه کنند .

وی افزود: مشکل دوم ترخیص سریع و بدون مشکل موتورسیلکت‌های کامل از گمرک است در حالی‌که تولیدکنندگان گاهی تا ۴ماه مجبورند هزینه‌های انبارداری گمرک را پرداخت کنند تا قطعاتی را که برای تولید موتورسیکلت باید از کشورهای دیگر وارد شود، تحویل گرفته و کارگاه تولیدی خود را سرپا نگه دارند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران مشکل سوم این صنعت در تعیین استانداردهایی دانست و گفت که بدون در نظر گرفتن از تولیدکنندگان این حوزه برای ما تعیین می‌شود چرا که برای مثال ما مجبوریم بعضی از قطعات تولیدات خود را از کشور چین وارد کنیم اما استانداردهای یورو۴ اروپا را در آنها رعایت کنیم.

وی ضمن اعلام تعطیلی کارخانجات تولید موتورسیکلت در سال ۹۷ تصریح کرد در سال ۹۵ بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که البته این آمار بالا به دلیل سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی استانداردهای موتورسیکلت بود که در مدت زمان خیلی کمی به تولیدکنندگان این حوزه ابلاغ شد.

وی در ادامه افزود: همین افزایش تولید باعث شد تا در سال ۹۶ تولید موتورسیکلت در کشور بعد از ۲۰سال به صدهزار دستگاه برسد و این کاهش تولید باعث از دست دادن حدود ۱۰هزار اشتغال در این صنعت شد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اظهار کرد: متأسفانه استانداردهای تولید موتورسیکلت در کشور طوری طراحی می‌شود که تولید آن در داخل به صرفه نباشد و حالا تولیدکننده‌های بزرگ این حوزه که شاید بیش از ۵۰ سال در آن فعالیت کرده بودند یا خانه‌نشین شده‌اند و یا به واردات موتورسیکلت‌های کامل و سی‌کی‌دی روی آوردند.

حجازی افزود: در جلساتی هم که با وزارت صنعت و یا سازمان استاندارد برگزار شده است به ما اعلام شده که این استاندارد‌ها برای مشکلاتی از قبیل آلودگی هوای شهرهای بزرگ مثل تهران است اما ما معتقدیم نباید چنین قوانین ملی در کل کشور بر اساس مشکلات شهرهای بزرگ اجرا شود و شاید باید این نوع استاندارد‌ها در شهرهای بزرگ رعایت شود و شهرهای کوچک‌تر امکان پیروی از استانداردهای سابق را داشته باشد.

وی افزود: استانداردهای جدید سازمان استاندارد نه تنها در سال ۹۷ تمامی تولید‌کننده‌های موتورسیکلت را تعطیل کرده است بلکه در صورت اجرا شدن هزینه یک موتورسیکلت برای مثال دو میلیون تومانی را تا ۴ میلیون تومان افزایش می‌دهد و به عبارتی دیگر خریداران اصلی این وسیله نقلیه که بیش‌تر روستاییان و ساکنان شهرستان‌ها بودند بعد از این امکان خرید آن را هم نخواهند داشت.