بررسی تخصصی رنو ساندرو هاچ بک و ساندرو استپ وی

بررسی تخصصی رنو ساندرو هاچ بک و ساندرو استپ وی داچیا ساندرو Dacia Sandero رنو ساندرو نسل اول در سازمان تحقیقاتی تکنو سنتر (Technocentere) رنو (سازمان تحقیقاتی رنو که در اطراف شهر پاریس میباشد که خودروهای آینده‌ی رنو داخل این مرکز طراحی می‌شوند) و با همکاری مراکز مهندسی رومانی و برزیل طراحی شده است. رنو […]

بررسی تخصصی رنو ساندرو هاچ بک و ساندرو استپ وی

داچیا ساندرو Dacia Sandero

رنو ساندرو نسل اول در سازمان تحقیقاتی تکنو سنتر (Technocentere) رنو (سازمان تحقیقاتی رنو که در اطراف شهر پاریس میباشد که خودروهای آینده‌ی رنو داخل این مرکز طراحی می‌شوند) و با همکاری مراکز مهندسی رومانی و برزیل طراحی شده است.

رنو ساندرو­ ی نسل اول برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و عرضه نخستین سری این خودرو اولین بار در همان سال در برزیل انجام شد. در سال ۲۰۰۸ رنو ساندرو در نمایشگاه ژنو با نام “داچیا ساندرو” برای عرضه در بازار اروپا در معرض نمایش قرار گرفت. و بعد از آن در سال ۲۰۰۹ شرکت رنو تولید و عرضه­ ی رنو ساندرو با برند رنو برای بازارهای آفریقای جنوبی و روسیه آغاز کرد و بعد از مدتی نیز در کشورهای شیلی و کلمبیا.

پلتفرم این هاچ­بک رومانیایی بر اساس تندر۹۰ می باشد و در کلاس B-segment یا خودروهای شهری کوچک قرار می گیرد.

مرکز تولید شرکت رنو در کشور برزیل در اکتبر ۲۰۰۸ ، ۱۰ ماه پس از عرضه‌ ی اولین خودرو ساندرو در داخل این کشور، از کراس اووری با نام رنو ساندرو استپ وی که بر اساس پلتفرم ساندرو بود رونمایی کرد. استپ وی برزیلی که پیشرانه ی ۱.۶ لیتر ۱۶ سوپاپ داشت برای عرضه در کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک و کلمبیا تولید شد.

نسل دوم رنو ساندرو که نسخه­ ی فیس­ لیفت شده­ ی نسل اول آن بود در سال ۲۰۱۱ میلادی با تغییراتی در طراحی نمای ظاهری و داخلی آن، برای اولین بار در بازار کشور برزیل مورد عرضه قرار گرفت.

پارس خودرو از نیمه ی دوم سال ۹۴ رنو ساندرو نسل اول را پس از توقف تولید در کشورهای یاد شده برای عرضه در ایران آغاز کرده است.

طراحی ظاهری رنو ساندرو

همان طور که در بخش قبل گفتیم، ساندرو بر اساس پلتفرم خودروی تندر۹۰  تولید شده و به همین جهت شباهت های زیادی را بین این دو خودرو می توان مشاهده کرد. البته ساندرو و تندر۹۰ به ۲ کلاس مختلف تعلق دارند، به همین خاطر واضح است که این خودروها از لحاظ طولی با هم تفاوت زیاد داشته باشند؛ ولی از نظر عرض  و ارتفاع خیلی شبیه به هم هستند. این در حالی است که فاصله ی موجود بین دو محور عقب و جلو ساندرو، حدود ۴۲ میلیمتر از تندر۹۰ کوتاهتر می­ باشد.

 

طراحی ظاهری ساندرو همانند تندر۹۰ کاملا ساده می­ باشد. در طراحی اکثر بخش­های بدنه­ ی خودرو از لبه­ های تیز استفاده شده است که قبلا هم به وفور در تندر۹۰ شاهد آن بوده ­ایم. در نمای جلو رنو ساندرو شاهد چراغ­های جلو­ی کشیده هستیم که به وسیله ­ی نوار کرومی که در بالای جلو پنجره قرار دارد، به هم وصل شده­ اند. در قسمت جلو پنجره هم از طراحی ساده ­ای همانند سایر بخش های نمای ظاهری رنو ساندرو استفاده شده است که با سپر جلو آن کاملا هماهنگ می­ باشد.

یکی از مهمترین قسمت­های طراحی که در قسمت  نمای جانبی رنو ساندرو قابل مشاهده می­ باشد موج مقعر رو به بالا بر روی درها می­باشد و برجستگی­ های پایین گلگیر­های عقب و جلو که مشابه تندر۹۰ می­باشد. از جمله تفاوت های نمای ظاهری موجود بین ۲ مدل اتوماتیک و دستی ساندرو پارس خودرو در رنگ زه های جانبی، آینه ها و دستگیره ی درها می­ باشد؛ در مدل دنده اتوماتیک، مواردی که گفتیم را هم رنگ بدنه است، که در مدل دنده دستی، این قسمت ها تماما به‌ رنگ مشکی می­ باشند.

چراغ های عقب خودرو هم همانند تندر۹۰ عمودی هستند اما با ظاهری کاملا متفاوت و به همین خاطر ظاهر اسپرت‌ تری به خودرو داده ­اند.

 

طراحی داخلی رنو ساندرو

طراحی داخلی رنو ساندرو کاملا مشابه به طراحی کابین تندر۹۰ است و از جمله مهم ترین تفاوت‌ های آن ها می­توان به کار بردن نوارهای نقره ای رنگ اطراف دریچه‌ های تهویه، نشانگر سرعت که در این خودرو سفید رنگ می­ باشد و ظاهر قسمت داخلی غربیلک فرمان در رنو ساندرو نام برد. انتقاد عمده­ ای که اکثر خریداران به محصولات رنو دارند در رابطه با طراحی کسل کننده ­ی ظاهری و به‌خصوص داخل خودرو می­ باشد که این امر در ساندرو نیز قابل مشاهده است. از جمله بزرگترین معایب این خودرو نبود تجهیزاتی مانند صفحه نمایشگر، سیستم مسیریاب، سیستم سرگرمی به روز و امکاناتی دیگر که در رقبای چینی ساندرو موجود می­ باشد.

 

مشخصات فنی رنو ساندرو

شرکت پارس خودرو رنو ساندرو را تنها با پیشرانه ی K4M 696 عرضه می کند؛ که این پیشرانه‌ در خودروی تندر۹۰ نیز در حال حاضر به کار گرفته می شود.

پیشرانه ی K4M 696  نصب شده بر روی رنو ساندرو چهار سیلندر با آرایش خطی می­ باشد و قادر به تولید توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می ­باشد و حداکثر گشتاور آن ۱۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه می­ باشد.

رنو ساندرو در دو مدل دستی و اتوماتیک توسط پارس خودرو عرضه می­ گردد؛ در مدل دستی سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته می ­باشد، در حالی که در مدل اتوماتیک از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته بهره می برد.

سیستم تعلیق محور جلوی رنو ساندرو، از سیستم تعلیق مک فرسون با بازوی جناقی بهره می­ برد و سیستم تعلیق نصب شده در محور عقب این خودرو از سیستم نیمه‌ مستقل با فنرهای مارپیچ می­ باشد.

شتاب و مصرف سوخت رنو ساندرو

رنو ساندرو تنها در ۱۰٫۵ ثانیه در مدل دستی و ۱۱٫۵ ثانیه در مدل دنده اتوماتیک می تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. همچنین این خودرو با ظرفیت باک ۵۰ لیتری که دارد. مصرف سوخت ترکیبی ساندرو در نسخه دنده دستی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در مدل دنده اتوماتیک حدود ۸.۳ لیتر مصرف سوخت دارد. حداکثر سرعت مدل‌های دستی و اتوماتیک این خودرو به‌ترتیب ۱۷۵ و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

امکانات رفاهی و آپشن های رنو ساندرو

تجهیزات رفاهی ساندرو خلاصه می­ شود به موارد محدودی چون

·         آینه‌های جانبی برقی گرم‌کن دار

·         چراغ مه‌شکن جلو

·         سیستم تهویه مطبوع

·         سیستم صوتی دارای درگاه USB

·         کنترلر سیستم صوتی کنار غربیلک فرمان

·         ریموت کنترل و سیستم جلوگیری از سرقت

اگر شما به دنبال خودرویی هستید که تجهیزاتی مانند سانروف، نمایشگر لمسی، مسیریاب ماهواره ای، کروز کنترل، کنترل پایداری و سیستم سرگرمی به روز که به تلفن همراه هوشمند شما متصل بشه را داشته باشد، رنو ساندرو اصلا انتخاب خوبی برای شما نیست چون این خودرو بر خلاف خودرو های چینی بیشتر از آن که روی تجهیزات رفاهی کار کرده باشد، تمرکز خود را بر کیفیت سواری گذاشته است.

کیفیت سواری ساندرو

همانطور که گفتیم پلتفرم و پیشرانه رنو ساندرو با تندر۹۰ مشابه است، و از آن جایی که تندر۹۰ در ایران جدای ظاهر زشت و نداشتن امکانات به کیفیت سواری خوب معروف است، ساندرو نیز همین کیفیت را داراست و حتی کیفیت ساخت و سواری آن بیشتر از ال۹۰ می باشد.

بعد از روشن کردن موتور ساندرو متوجه آن خواهید شد که کابین خودرو در برابر صدای موتور به خوبی عایق شده است و صدای خیلی کمی به داخل کابین ساندرو می آید. شروع حرکت خودرو خیلی نرم و بدون تکان است، اگر هم سطح جاده پوشیده از برف یا یخ باشد با فعال کردن سیستم شروع حرکت در حالت برفی که دکمه آن در کنار اهرم تعویض دنده قرار دارد، سر خوردن خودرو را به حداقل می رسانید.

تعویض دنده ها بسیار نرم و بدون پرش و ضربه انجام می شود و بر خلاف اکثر گیربکس های چینی سر و صدایی ندارد. فقط در حالتی که قصد تعویض سریع دنده از D به R یا بالعکس را داشته باشید گیربکس ضربه ی کوچکی خواهد زد. درباره ترمز ها هم که باید بگوییم که عملکرد سریع و خیلی خوبی دارند.

ایمن بودن رنو ساندرو

رنو ساندرو دارای کیسه‌ ی هوای راننده، کیسه ی هوای سرنشین جلو با امکان غیرفعال سازی آن، ترمز ضد قفل(ABS) به‌ همراه توزیع الکترونیکی ترمز(EBD) و کمربند ایمنی سرنشینان عقب سه نقطه ای است. همچنین در صندلی­ های عقب برای نصب صندلی‌ کودک قلاب های ایزوفیکس(ISOFIX) هم در نظر گرفته شده است.

موسسه یورو انکپ(Euro NCAP) در سال ۲۰۰۸ میلادی رنو ساندرو نسل اول را تحت آزمونهای خود قرار داد که این خودرو موفق به کسب سه ستاره ایمنی از این موسسه شد.

امیدواریم که ساندرو تولید شده در ایران با کیفیت داچیا باشد نه رنو!!!!

ساندرو استپ‌ وی چه تفاوتی با ساندرو هاچ بک دارد؟

همانطور که قبلا گفتیم ساندرو استپ وی نسخه ی کراس اوور ساندرو می باشد که ساندرو استپ وی تولید شده توسط پارس خودرو از نظر فنی هیچ فرقی با رنو ساندرو هاچ بک ندارد و از همان پیشرانه استفاده شده در رنو ساندرو (پیشرانه K4M 696) بهره مند می باشد. در قسمت نمای ظاهری ساندرو هاچ بک با ساندرو استپ وی هیج تفاوتی ندارد جز موارد جزئی که در افتر مارکت هم با قیمت کم یافت می شود شامل ضربه گیرهای مشکی رنگ پلاستیکی روی قوس گلگیرها، برداشتن زه جانبی، قسمت کرومی رنگ زیر درها که حالت رکاب(جای پا) دارند، قسمت های کرومی زیر سپرهای جلو و عقب و باربند روی سقف که در استپ وی وجود دارد و ظاهری کراس اووری به این خودرو داده است؛ که حسی را به بیننده انتقال می دهد که در مقایسه با ساندرو هاچ بک بلندتر می باشد. ارتفاع استپ وی از لحاظ فنی ۴ سانتی متر بلندتر از نسخه هاچ بک آن می باشد که این کار با بالا بردن کمک فنرها انجام شده است.

رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay

همچنین زیر آینه هی جانبی رنو ساندرو استپ وی برچسب STEPWAY نصب شده است، اما وقتی وارد کابین استپ وی می شوید، هیچ تفاوتی با نسخه هاچبک ساندرو پیدا نمی کنید.

قیمت عرضه رنو ساندرو و رقبای آن

رنو ساندرو و همچنین رنو ساندروی استپ در ایران شامل دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک عرضه می گردد؛ قیمت ساندرو دنده دستی معادل ۴۳ میلیون تومان و قیمت ساندرو اتوماتیک ۴۹ میلیون تومان؛ قیمت ساندرو استپ وی دنده دستی معادل ۴۶ میلیون تومان و قیمت ساندرو استپ وی دنده اتوماتیک ۵۲ میلیون تومان می باشد.

رنو ساندرو استپ وی Renault Sandero StepWay

در حال حاضر از جمله مهم‌ترین رقبای داخلی رنو ساندرو می توان به پژو ۲۰۷، ام‌وی‌ام ۳۱۵، برلیانس اچ ۲۲۰، برلیانس اچ ۳۲۰، هیوندای i۱۰ (مونتاژ کرمان موتور) اشاره کرد.