معایب و محاسن رنو کپچر

معایب و محاسن رنو کپچر   شاسی بلند جمع و جور شهری رنو به نام كپچر بسيار زيبا و فریبنده است. ظاهر پرغرور و جدي اين خودرو با اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو بر زیبایی کپچر افزوده است. طیف وسیعی از امکانات برای این خودرو به صورت استاندارد تعريف شده است تا راحتي بيشتري […]

معایب و محاسن رنو کپچر

 

شاسی بلند جمع و جور شهری رنو به نام كپچر بسيار زيبا و فریبنده است. ظاهر پرغرور و جدي اين خودرو با اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو بر زیبایی کپچر افزوده است. طیف وسیعی از امکانات برای این خودرو به صورت استاندارد تعريف شده است تا راحتي بيشتري براي سرنشينان خود فراهم كند و حس لوكس بودن و لذت رانندگي را منتقل نمايد. اين خودرو جاداري يك خودروي شاسي بلند و چابكي يك خودروي كوچك سواري را در هم آميخته و بعنوان يك خودروي با طراحي متفاوت، سبك زندگي نويني را به شما خواهد بخشيد.


ابتدا به بیان محاسن این خودرو(رنو کپچر) می پردازیم:

۱)طراحی بیرون(ظاهری) رنو کپچر :

خطوط جانبی برجسته با بدنه ۲ رنگ یک هماهنگی کامل را برای بیننده به ارمغان آورده است و شما هیچ وقت از ظاهر خودرو خود دلسرد نمی شوید، ظاهر این شاسی بلند انقدر قشنگ هست که نگاه‌ها را به سمت شما معطوف می کند. رنو کپچر به عنوان یک خودرو زیبا و فریبنده قابل تحسین است و خیابان‌های ایرانمان را نیز زیبا خواهد کرد.


۲)طراحی درونی(داخلی)رنو کپچر :

وقتی به سراغ رنو سواران جهان برویم و از آنان از طراحی داخلی رنو سوال کنیم اغلب دوستداران این خودروساز، سبک طراحی داخلی خودرو های این گروه صنعتی را خاص و انحصاری می‌دانند بر همین استناد هم به کابین(طراحی داخلی) رنو کپچر به عنوان یک طرح تکراری نگاه نمی‌کنند، نکته قابل ذکر این است که کابین رنو کپچر با طراحی ظاهری این محصول هم سو است و از رنگبندی هم جهت بهره برده است طراحی کلید و ابزار های داخلی هم از جهت زیبایی و دسترسی قابل قبول است.


۳)ایمن بودن رنو کپچر:

حسن بعدی این محصول ایمنی مناسب و خوب این شاسی بلند است و نمره قبولی در تست تصادفات مهر تایید بر گفته ماست، هرچند نمونه فول این خودرو از شش کیسه هوا بهره می برد اما نمونه عرضه شده در ایران دارای چهار کیسه هوا می باشد، رنو کپچر فرانسوی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است. وجود سیستم‌های هوشمند مانند: سيستم ترمز ضدقفل ABS، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمزEBD، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي ESP، سيستم كمكي حركت در سربالايي HSA ، سيستم ترمز كمكي در موارد اضطراريEBA، به شما در انجام یک رانندگی ایمن کمک به سزایی خواهد کرد.


۴)مصرف سوخت :

با توجه به افزایش قیمت بنزین در کشور مطمئنا همه ما ایرانیان خواهان خرید خودرویی هستیم که مصرف سوخت پایین دارد و کپچر از آن جمله است، که با دارا بودن این حسن که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند در صدر بهترین ها در ایران است.


ایران خودرو به عنوان ارائه دهنده این محصول محاسن این خودرو را در یک نگاه در سایت خود اینگونه ذکر کرده است:

۱) طراحي اسپرت بيروني
۲) برند اروپايي
۳) برخورداري از موتور قدرتمند با تكنولوژي توربوشارژ
۴) برخورداري از گيربكس دو كلاچه

 

حال به توضیحاتی درباره موارد بالا (که توسط سایت ایران خودرو گفته شده) می پردازیم:

درباره ی مورد اول توضیحات لازم را بیان کردیم، حال به توضیحاتی درباره سازنده اروپایی این خودرو می پردازیم:

رنو یک شرکت فرانسوی است که، در سال ۱۸۹۹ به وسیله لوئی رنو صنعتگر فرانسوی و دو برادرش یعنی مارسل و فرناند با سرمایه اندک بنا نهاده شد. اولین خودرو رنو تیپ ای لقب گرفت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد، (یعنی یک سال قبل از تاسیس رسمی رنو)
دفتر مرکزی رنو در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد. و در زمینه های مختلف فعالیت دارد که عبارتند از: طراحی، ساخت و توزیع کلاس‌های مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی..
شرکت رنو در سال میلادی
۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن(آلمان) و پژو سیتروئن(فرانسه) به‌عنوان سومین خودروساز در اروپا شناخته شد. هم اکنون رتبه جهانی رنو در بین خودروسازان جهان نهم می باشد.


شرکت رنو مالک بیشتر سهام شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز، شرکت رومانیایی داچیا و شرکت ایرانی رنو پارس می‌باشد. این شرکت هم‌چنین با در اختیار داشتن
۴۳٫۴٪ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان رابطه تنگاتنگی هم با این شرکت دارد به طوری که کارلوس غصن در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره رنو، که عملأ سکان رهبری این شرکت فرانسوی را در دست دارد در نیسان هم مناصب مهم و کلیدی را در اختیار دارد و این خود گواهی بر حرف ماست، هم چنین لازم به ذکر است که دولت فرانسه بزرگترین سهام دار این خودروساز می باشد.

 

خوب حالا نوبت به بررسی موتور رنو که قابلیت توربو شارژ هم دارد می پردازیم:

موتور مدل H۵FT یکی از مدرن ترین موتورھای رنو می باشد که دارای ۴ سیلندر و ١۶ سوپاپ است و با در اختیار داشتن توربو شارژ توانسته با حجم موتور ١٢٠٠ سی سی توان ١٢٠ اسب بخار را به وجود آورد. توربوشارژ این خودرو در محدوده دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه وارد مدار شده و حداکثر خروجی توان موتور از این دور قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که دور موتور ۲۰۰۰ معمولاً از دنده ١ به بعد در دسترس قرار می گیرد و این بدین معنی است که حداکثر توان موتور را به محض خروج از دنده یک و در دنده دو خواھیم داشت و در نتیجه خودرو بسیار سریع شتاب می گیرد.

بد نیست که بدانید :

۹۰% قدرت موتور در دنده یک و دور موتور ۱۵۰۰ قابل دسترسی است، بنابراین در شتاب گیری و حرکت اولیه خودرو بسیار سریع عمل خواھد کرد. و این امر به علت استفاده از تکنولوژی VVT در موتور رنو کپچر است.
در طراحی موتور این خودرو رنو از اصول طراحی موتور خودروھای فرمول یک خود بھره برده است و از آلومینیوم برای ساخت آن بهره برده شده و ھمانطور که می بینید رنو ھمه ساله در بین خودروھای مسابقات بین المللی فرمول یک جزو برترین ھا بوده است.

 

حال نوبت به بررسی گيربكس دو كلاچه است:

گیربکس رنو کپچر که یکی از مدرن ترین گیربکس های اتوماتیک دو کلاجه در جهان است از مدل EDC است این گیربکس از نوع ۶ سرعته است و دنده ھای زوج بر روی یک کلاچ و دنده ھای فرد بر روی کلاچ دیگر قرار دارد. این باعث می شود که تعویض دنده بدون تاخیر و وقفه انجام شود.

الان وقت، بررسی معایب شاسی بلند رنو کپچر است، تا شما را در شناخت این خودرو فرانسوی یاری کنیم :

۱)حجم موتور بد(کم) رنو کپچر :

حجم موتور برای ما ایرانی ها خیلی مهم و حیاتی و حتی برخی مهم ترین عامل انتخاب خودرو را حجم موتور خوب می دانند.علت اینکه ما حجم موتور رنو کپچر را مورد انتقاد قرار دادیم این است که این خودرو از یک موتور ۱.۲ لیتری توربو شارژر بهره می‌برد و خوب این اصلا مناسب نیست.


۲)کم ارتفاع بودن کابین رنو کپچر :

وقتی شما از خارج به کپچر نگاه می‌کنید، آن را یک خودرو شاسی بلند تشخیص خواهید داد ولی زمانی که وارد کابین شوید نوع طراحی صندلی‌ها و ارتفاع کم آنها به شما اجازه نمی‌دهند که این حس را داشته باشید که سوار یک شاسی بلند هستید. لازم به ذکر است که سوار شدن در رنو کپچر مثل سوار شدن در تندر نود هست و هیچ تفاوتی ندارد.


۳)نبود صندلی برقی و سانروف در رنو کپچر :

در این رده قیمت معمولا این آیتم وجود دارد اما در رنو کپچر ارائه شده از ایران خودرو شاهد این دو تجهیزات نیستیم.


۴) استفاده از کابین جنس پلاستیک در رنو کپچر :

در حالی که همه از این موضوع در خودروهای چینی رنج می برند، باید بگوییم که اگر به سراغ کپچر بروند باز با همان صحنه آشنا، روبرو خواهند شد. چرا که سرتاسر فضای داخلی کپچر از پلاستیک سخت و ارزان قیمت پوشیده شده است که حس ناخوشایندی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

۵) کابین لغزنده :

به گفته بسیاری از کارشناسان و مالکان، کپچر تکان‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده را به خوبی دفع نمی‌کند وسرنشینان به‌خصوص افرادی که در عقب نشسته‌اند، این تکان‌ها را به خوبی حس خواهند کرد. این نکته یک عیب بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود.


۶) فعال نبودن برخی آیتم ها در رنو کپچر :

به گفته مالکان کپچر برخی از آپشن‌های ذکر شده در کاتالوگ این خودرو فعال نیستند. سیستم قفل‌شدن در‌‌ب‌ها بعد از شروع حرکت‌، پاور ویندوز برای شیشه‌های جلو‌، GPS و AFS (‌چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو با چرخش فرمان) مهم‌ترین این آپشن‌ها هستند که برخی از آنها مانند GPS رنو توسط نمایندگی فعال می‌شود اما نقشه ایران را ندارد.

 

در آخر هم باید درباره وضعیت این شاسی بلند در ابران گفت که :

در سری نخست تحویل، قیمت خودرو تا حدود ۱۱۵ میلیون‌تومان نیز افزایش یافت. خودرو‌های ثبت‌نامی در سری اول حدود ۶۰ روز بعد از ثبت‌نام در ماه مرداد به مشتریان تحویل داده شد و به دلیل دورنگ بودن بدنه و سقف خودرو و عدم تایید ناجا، شماره‌گذاری آنها با مشکلاتی مواجه شد. اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم‌، تیوولی‌، نزدیک‌ترین رقیب کپچر به گمرک رسیده و در بازار شب عید به دست مشتریانش می‌رسد.