باز شدن پای مدیران خودروساز با افزایش قیمت‌ها به کمیسیون صنایع مجلس

باز شدن پای مدیران خودروساز با افزایش قیمت‌ها به کمیسیون صنایع مجلس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس منشأ افزایش ۱۰میلیون تومانی قیمت خودرو را نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه تولید، افزایش قیمت خودروهای وارداتی و آثار تورمی ناشی از آن و تنوع آپشن خودرو‌ها دانست و از حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی و […]

باز شدن پای مدیران خودروساز با افزایش قیمت‌ها به کمیسیون صنایع مجلس

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس منشأ افزایش ۱۰میلیون تومانی قیمت خودرو را نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه تولید، افزایش قیمت خودروهای وارداتی و آثار تورمی ناشی از آن و تنوع آپشن خودرو‌ها دانست و از حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مدیران شرکت‌های خودروساز با حضور در این جلسه منشأ افزایش قیمت خود را آنالیز خواهند کرد.

وی از راستی‌آزمایی آنالیز قیمتی ارایه شده توسط خودروسازان توسط کمیته صنعت کمیسیون خبر داد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس افزود: میزان وابستگی ارزی خودروهای داخلی، دلایل پرداخت نشدن ارز ۴۲۰۰تومانی به آنها و قیمت ارز تخصیص یافته به آنان در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به قطعه‌سازان تأکید کرد و افزود: آثار تورمی قیمت ارز آزاد بر صنعت خودروسازی قاعدتاً نباید کل صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار بدهد چرا که طبق اعلام مسؤولان ارز ۴۲۰۰تومانی که به قطعه‌سازان باید پرداخت می‌شد سهم زیادی از هزینه یک دستگاه خودرو دارد که مانع افزایش هزینه تولید خودرو می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس قیمت هر دستگاه پراید در بازار آزاد را ۲۷-۲۸ میلیون تومان دانست و افزود: مدیران خودروساز باید به این سؤال پاسخ دهند که سهم پرداخت هزینه‌ها برای ترخیص قطعات وارداتی و سایر هزینه‌های تولید چقدر است؟

باستانی سهم خریداران ایرانی از بازار خودرو کشور را ۹۳درصد اعلام کرد و افزود: ۷درصد خودروهای ایرانی مصرف‌کنندگان غیرایرانی دارد، بنابراین وقت آن رسیده که خودروسازان به خواسته‌ها و توقعات خریداران ایرانی خودروهایشان ترتیب اثر دهند.