بازار خودروهای وارداتی در کما

بازار خودروهای وارداتی در کما در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف خودرو از فهرست کالاهای دارای اولویت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، وزارت صنعت و بانک‌مرکزی هیچ‌گونه شفاف‌سازی نکردند و پس از چالش‌های سال‌گذشته برای واردات خودرو، اکنون بازار خودروهای وارداتی با ابهامات موجود وارد فاز جدیدی خواهد شد. به گزارش اقتصادآنلاین فربدزاوه، کارشناس صنعت […]

بازار خودروهای وارداتی در کما

در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف خودرو از فهرست کالاهای دارای اولویت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، وزارت صنعت و بانک‌مرکزی هیچ‌گونه شفاف‌سازی نکردند و پس از چالش‌های سال‌گذشته برای واردات خودرو، اکنون بازار خودروهای وارداتی با ابهامات موجود وارد فاز جدیدی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین فربدزاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این‌که حذف خودرو از لیست سامانه‌نیما به معنای ممنوعیت واردات و افزایش قیمت آن است، اظهار کرد: به خبرهای فعلی خیلی نمی‌توان اطمینان داشت و شاید تنها یک مشکل سیستمی باعث بروز اختلال شده است. آن‌چه تاکنون اعلام شده این است که خودرو همچنان در لیست سامانه نیما قرار دارد.

زاوه، با تأکید بر این‌که در صورت صحت این موضوع قیمت خودروهای وارداتی تا حدودی افزایش و عرضه کاهش می‌یابد، تصریح کرد: جدا از قیمت دلار و ممنوعیت واردات، افزایش تعرفه در سال‌گذشته به اندازه کافی فضا را برای گران شدن قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی باز کرد، کما این‌که همچنان شاهد این افزایش قیمت هستیم.

او ادامه داد: بنابه اخبار تنها دو شرکت موفق به دریافت دلار ۴۲۰۰تومانی شده‌اند که این چیزی جز رانت شفاف نیست.

این کارشناس خودرو افزود: افرادی که از خودروهای گران‌قیمت وارداتی استفاده می‌کنند در صورت ممنوعیت واردات، به سراغ خودروهای داخلی نمی‌روند بلکه تمایلشان به خرید خودروهای دست دوم بیشتر می‌شود.

در شرایط فعلی که توپ تخصیص ارز به خودرو بین وزارت‌صنعت و بانک‌مرکزی پاسکاری می‌شود، پس از بلاتکلیفی طولانی‌مدت سال‌گذشته برای واردکنندگان خودرو، به نظر می‌رسد که سال‌جاری سال سختی برای واردکنندگان خودرو باشد.