سانگ یانگ تیوولی، بررسی و مشخصات فنی

سانگ یانگ تیوولی، بررسی و مشخصات فنی   امروز قصد داریم در خصوص محاسن و معایب تیوولی با شما عزیزان همراه باشیم، محصولی که ساخت کمپانی سانگ یانگ است و درکلاس کراس اوور شهری قرار دارد، کمپانی سانگ یانگ در گذشته نه چندان دور هم در ایران حضور داشت و محصولاتش هم موفقیت قابل توجهی را داشتند، (به […]

سانگ یانگ تیوولی، بررسی و مشخصات فنی

 


امروز قصد داریم در خصوص محاسن و معایب تیوولی با شما عزیزان همراه باشیم، محصولی که ساخت کمپانی سانگ یانگ است و درکلاس کراس اوور شهری قرار دارد، کمپانی سانگ یانگ در گذشته نه چندان دور هم در ایران حضور داشت و محصولاتش هم موفقیت قابل توجهی را داشتند، (به طور مثال سانگ یانگ موسو نخستین خودرو این کمپانی که ظاهر بد اما مشخصات فنی خوبی را داشت و گیربکسش هم ساخت بنز بود.) لذا سانگ یانگ تیوولی بدین جهت موفق به کسب فروش مناسبی در ایران شده است، سانگ یانگ تیوولی به اعتقاد کارشناسان بهترین و محبوبترین محصول سانگ یانگ در جهان است، نام این خودرو از برعکس شده عبارت I Love It برداشته شده است، هرچند نام شهری در نزدیکی رم ایتالیا در ناحیه لاتزیو هم هست، شهری که قدمت و تاریخی کهن دارد، تیوولی در اکثر مناطق جهان فروش خوبی را دارد، و طبق گفته سانگ یانگ برای ساختش ۴۲ ماه تحقیقات صرف شده است، این در حالی است که ۲۸۰ میلیون دلار هم برایش هزینه کرده اند، سانگ یانگ تیوولی موفق به کسب عناوین زیادی شده است که مهمترینش VAB می باشد، در ادامه به مرور تاریخچه کمپانی تیوولی می پردازیم و سپس به بررسی محاسن و معایب تیوولی خواهیم پرداخت…

 

سانگ یانگ:

سانگ یانگ در سال ۱۹۵۴ میلادی تاسیس شده است، این خودروسازی از زمان تاسیس تا به امروز شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است، در ابتدای کار به ساخت ماشین آلات سنگین برای راه سازی، کامیون و اتوبوس می پرداخت و سپس به سمت تولید خودروهای شخصی روی آورد هرچند اکثر محصولات این برند کراس اوور بودند، ۳۳ سال پس از تاسیس به علت دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی اکثریت سهام سانگ یانگ به شرکتی از انگلیس رسید همین امر هم باعث ایجاد همکاری جدی میان سانگ یانگ و مرسدس بنز شد، این همکاری در سال ۱۹۹۳ میلادی رخ داد و در پی آن موسو تولید و عرضه شد، در سال ۱۹۹۷ دوو که در آن زمان در اوج قرار داشت اقدام به خرید سانگ یانگ کرد اما به علت ورشکستگی دوو، فعالیت سانگ یانگ هم تا حدود سال ۲۰۰۰ تعطیل شد و تاتا موتورز هند با خرید دوو باعث استارت دوباره فعالیت سانگ یانگ شد، و همین امر باعث شد که در سال ۲۰۰۲ شاهد تولید و عرضه دو خودروی رکستون و کایرون باشیم، در نهایت در ۷ سال قبل ۷۰ درصد سهام باقی مانده سانگ یانگ به کمپانی هندی ماهیندرا رسید تا همین امر باعث شود که تولید خودرو در سانگ یانگ به ۱۲۰ هزار دستگاه در سال رسد، و دنیا مجددا شاهد شکوفایی این برند ریشه دار باشد.

 

ابتدا به بررسی معایب تیوولی می پردازیم…

۱-فضای کم در صندوق عقب:

شاید این بخش چندان اهمیتی برای همه نداشته باشد اما در هر حال هرکس از یک خودرو کراس اوور انتظار فضای زیاد را دارد، در تیوولی این فضا کم است و خانواده های پر جمعیت در هنگام صفر نباید انتظار زیادی را در این بخش از تیوولی داشته باشند.

بدون تخت کردن صندلی، صندوق عقب تیوولی حجم کم ۴۲۳ لیتری را داراست که بی شک با یک مقایسه ساده متوجه خواهید شد که ۳ چمدان هم به زور در این حجم از صندوق عقب جای خواهند گرفت.

 

۲-مشخصات فنی از مهمترین معایب تیوولی:

ابتدا به بیان مشخصات فنی تیوولی می پردازیم:

·         تیوولی دارای یک پیشرانه با حجم ۱٫۶ لیتری است که قادر به تولید ۱۲۴ اسب بخار قدرت است و گشتاورش هم ۱۵۷ نیوتن متر می باشد، لازم به ذکر است که این پیشرانه به کمپانی ماهیندار هند تعلق دارد.

طبق گفته سایت رسمی سانگ یانگ شتاب صفر تا صد تیوولی ۱۲ ثانیه است اما طبق بررسی کارشناسان شتاب صفر تا صد این کراس اوور شهری ۱۳٫۵ ثانیه می باشد، امری که بی شک از معایب تیوولی قلمداد می شود.

۳-جنس کابین:

با توجه به بازه قیمتی که تیوولی در آن قرار دارد(در ایران)ما شاهد استفاده از جنس کابین بدی در این خودروی کراس اوور شهری اهل کره جنوبی هستیم، امری که قطعا در بین رقبا قابل لمس است و از معایب تیوولی است.

 

۴-ستون عقب:

متاسفانه مهندسین طراح تیوولی در این بخش عملکرد مناسبی را ارائه نداده اند و به اعتقاد نگارنده، ستون عقب را بسیار پهن گرفته اند لذا راننده در این بخش به طور جدی دچار کاهش دید می شود، بی شک مهندسین طراح تیوولی در این زمینه استاندارد را فدای زیبایی کرده اند، پس این بخش را باید یکی از معایب تیوولی به شمار بیاوریم.

 

پس از بررسی معایب تیوولی حال به بررسی محاسن تیوولی می پردازیم…

۱-ایمن بودن:

اولین و مهمترین حسن تیوولی به اعتقاد بنده ایمنی این کراس اوور شهری می باشد، این خودرو دارای شاسی بسیار مستحکمی است، در کنار این استحکام دارای امکانات ایمنی بسیار معقولی هم است که در ادامه قابل رویت است:

·         دو عدد کیسه هوا برای جلو، کیسه هوا برای بخش جانبی سرنشینان جلو و عقب، در طرفین کیسه هوا پرده ای و کیسه هوا زانویی برای راننده که در نسخه فول قرار دارد.

·         ABS و EBD به شکل استاندارد قرار دارد.

·         سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP قرار دارد.

·         سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA قرار دارد.

·         سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA قرار دارد.

·         سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP قرار دارد.

·         پشت سری‌های فعال شونده در زمان وقوع حادثه قرار دارد.

·         کمربندهای ایمنی با سیستم IsoFix را هم داراست.

در انتها باید گفت که تیوولی موفق به کسب ۵ ستاره از سازمان استاندارد خودروی کره و موسسه اروپایی NCAP شده است.

۲-طراحی:

کراس اوور شهری تیوولی چه در طراحی بیرونی و چه در طراحی داخلی بسیار خوب عمل کرده است.

۱٫      در بخش بیرونی شاهد طراحی خشن و اسپورتی هستیم، امری که در بخش جلو به شدت دوست داشتنی است، این زیبایی در بخش عقب کمی رنگ می بازد ولی بازهم دلنشینی خود را داراست.

۲٫      در طراحی داخلی هم باید گفت که ما در این بخش شاهد هماهنگی خاصی هستیم، به نحوی که موسسه کره ای ارگونومی هم در بخش ارگونومی صندلی به تیوولی جایزه اهدا کرده است.

 

۳-امکانات معقول:

تیوولی دارای امکانات معقولی در بازه قیمتی خود است امری که باعث شده این خودرو در این بخش عملکرد خوبی را ارائه دهد:

·         سیستم صوتی سیستم پخش DVD و MP3 به همراه ۶ بلندگو و ۲ آمپلی فایر

·         دوربین دید عقب

·         رینگ های ۱۸ اینچی

·         شیشه های دودی ردیف عقب

·         سنسور عقب برای پارک خودرو

·         شیشه ها برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (قسمت راننده)

·         فرمان هیدرولیک که امکان تنظیم ارتفاع دارد.

·         شیشه های جلو ضد اشعه

·         تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو

·         دی لایت چراغ های جلو و چراغ های عقب LED

·         آینه های کناری برقی تاشو

·         آینه جلو حساس به نور ECM

·         صندلی های ردیف جلو و عقب چرم

·         گرم کن صندلی های جلو

·         سیستم تهویه مطبوع دستی

·         مدیریت برق باطری

·         برف پاکن های مجهز به سنسور باران و برف

·         شیشه های دودی درب های عقب

·         بال عقب

·         فرمان برقی سه حالته

·         ورود بدون کلید Smart Key

·         کروز کنترل 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴-گیربکس اهل ژاپن:

گیربکس سانگ یانگ تیوولی ساخت کمپانی ژاپنی AISIN می باشد، گیربکسی که بی شک بسیار عملکرد مناسبی را داراست و به اعتقاد دارندگان بسیار خوب و هماهنگ عمل می کند، در تست میدانی ما هم هیچ تعویض دنده بد و یا ضعیفی را از آن شاهد نبودیم.

خب این هم از بررسی محاسن و معایب تیوولی در ادامه جدولی را در اختیار شما قرار داده ایم که به وسیله ی آن قادر به بررسی اجمالی تیوولی با رقبایش در بازار ایران خواهید بود.