قیمت تایر تغییر نکرده است

رییس انجمن صنعت تایر قیمت تایر تغییر نکرده است تهران، ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایرایران گفت: هرگونه افزایش احتمالی قیمت تایر مربوط به بازار است و این انجمن هیچ قیمت جدیدی به بازار اعلام نکرده است. مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از سال۹۳ تاکنون تایرهای تولیدی با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و […]

رییس انجمن صنعت تایر

قیمت تایر تغییر نکرده است

تهران، ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایرایران گفت: هرگونه افزایش احتمالی قیمت تایر مربوط به بازار است و این انجمن هیچ قیمت جدیدی به بازار اعلام نکرده است.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از سال۹۳ تاکنون تایرهای تولیدی با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فروخته می‌شود و از آن زمان، این نرخ هیچ افزایشی نداشته است.

وی بیان داشت: درخواست افزایش قیمت از سوی انجمن صنعت تایر به سازمان یاد شده داده شده، اما تاکنون با آن موافقت نشده است.

این مقام صنفی اظهار داشت: در سال‌های گذشته که فشار واردات بر تولیدکنندگان زیاد بود و انبار‌ها و بازار از تایر اشباع شد، قیمت‌های مصوب را کاهش دادیم تا بتوانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایرایران گفت: نرخ تورم عمومی اقتصاد کشور در چند سال گذشته، نزدیک به یک‌سوم هزینه تمام‌شده بر قیمت نهایی تایر‌ها افزوده است.

وی به وجود بیش از ۹۰ قلم در مواد اولیه تولید تایر اشاره کرد که برخی از آنها از جمله کائوچو، سیم «استیل کورد»، بسیاری اقلام شیمیایی، آنتی اکسیدان‌ها و شتاب‌دهنده‌ها از خارج کشور تأمین می‌شوند.

تنها ادامه داد: از نظر ارزشی، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مواد اولیه مصرفی تایر‌ها از خارج وارد می‌شود که متأثر از تغییرات نرخ ارز هستند.

وی یادآور شد: همچنین بیش‌تر ماشین‌آلات صنعت تایرسازی و قطعات آنها خارجی است که علاوه بر نرخ ارز، از مقوله تحریم‌ها نیز تأثیر می‌پذیرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایرایران گفت: مشکلات تحریم‌ها در سال‌های گذشته سبب شد تا تعامل بانکی ایران با اختلال مواجه شود و در نتیجه پرداخت‌های نقدی جایگزین گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) در معاملات شد که علاوه بر افزایش هزینه‌ها، مشکلات جابه‌جایی و پرداخت‌های نقد را نیز به دنبال داشت.

وی توضیح داد: در زمان گشایش ال.سی، پرداخت‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شد، اما در زمان خرید نقدی، فروشندگان پول را پیش از حمل محصول می‌خواهند، در صورتی که ممکن است محصولات با مشکلات کیفی مواجه باشند.

تنها، همچنین خرید ماشین‌آلات از واسطه‌ها (و نه از تأمین‌کنندگان اصلی) را دیگر مشکلی عنوان کرد که اعضای این انجمن در زمان تحریم‌ها با آن مواجه بودند که خود به افزایش هزینه‌ها می‌انجامید.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص این‌که آیا افزایش نیافتن قیمت تایرهای داخلی در برهه کنونی فرصت خوبی برای کنار زدن خارجی‌ها و دست یافتن به سهم بالاتری از بازار نیست، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های داخلی با هدف سودآوری و منفعت رساندن به سهامداران خود تولید می‌کنند و باید سود منطقی و عادلانه‌ای توزیع کنند، در غیراین صورت جذب سرمایه‌گذاری به حداقل خواهد رسید.

این مقام صنفی تصریحکرد: اکنون ۷۰ تا ۷۵درصد بازار مصرف تایر کشور در دست تولیدکنندگان داخلی است و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های در دست اجرا (از جمله شرکت بارز کردستان) این سهم بیش‌تر خواهد شد.

۱۰واحد تایرسازی با اشتغالزایی مستقیم ۱۶هزار نفری و غیرمستقیم ۸۰هزار نفری در کشور فعالیت می‌کنند که به تولید انواع تایرهای سواری، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و معدنی، تیوب و همچنین تایر دوچرخه و موتورسیکلت می‌پردازند؛ به گفته فعالان اقتصادی، ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این صنف فعالند.