منابع بانکی نوسازی خودروهای تجاری فرسوده تأمین شد

منابع بانکی نوسازی خودروهای تجاری فرسوده تأمین شد با موافقت هیأت‌دولت با پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، منابع بانکی یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید تأمین شد. به گزارش ایسنا، سال گذشته بود که رییس‌جمهوری از طرح جدید دولت برای نوسازی حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده فعال […]

منابع بانکی نوسازی خودروهای تجاری فرسوده تأمین شد

با موافقت هیأت‌دولت با پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، منابع بانکی یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید تأمین شد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته بود که رییس‌جمهوری از طرح جدید دولت برای نوسازی حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده فعال در ناوگان حمل‌ونقل ظرف مدت ۳سال خبر داد.

در این طرح قرار است خودروهای تجاری فرسوده در حال تردد در کشور به‌ویژه کامیون‌ها و کشنده‌ها، نوسازی شوند.

اجرای این طرح علاوه بر تأثیرات قابل‌توجه بر کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا، تأثیر مثبتی نیز بر فعالیت خودروسازان داشته و شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سنگین را از رکود خارج خواهد کرد.

در سال‌های اخیر خودروسازان با مشکلی به نام رکود در بازار خودروهای تجاری همزمان با افزایش شدید قیمت و کاهش تقاضای این محصولات مواجه هستند. این وضعیت موجب شده که تقریباً تمام تولیدکننده‌های خودروهای سنگین و تجاری با کم‌تر از ۵۰درصد ظرفیت خود فعالیت کنند و به ورطه زیان‌دهی بیفتند.

در چنین شرایطی مطرح شدن ابرطرح دولت تدبیر و امید برای نوسازی حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده تجاری بارقه‌های امید را برای بهبود وضعیت و خروج شرکت‌های تولیدکننده خودروهای تجاری از رکود ایجاد کرده است.

در جدید‌ترین رویداد در این زمینه اعلام شد که هیأت‌دولت با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن‌وتجارت برای پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده موافقت کرده است.

براساس مصوبه هیأت وزیران، سیستم بانکی مجاز است در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به ترتیب مبالغ ۶هزار میلیارد تومان، ۷هزار میلیارد تومان و ۸هزار میلیارد تومان منابع را برای خرید خودروهای تجاری تولید داخل اختصاص دهد.

در این طرح سیستم بانکی معادل حداقل ۳۰درصد قیمت خودروهای تحویلی به متقاضیان را با پرداخت تسهیلات تأمین کرده و بازپرداخت این تسهیلات نیز حداکثر ۵ساله خواهد بود.

در همین رابطه چندی‌پیش وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اعلام کرد در سال۱۳۹۷ به عنوان اولین سال اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری فرسوده، حدود ۶۰هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده با خودروهای نو جایگزین خواهد شد.

در این طرح حدود ۲۰درصد قیمت خودروهای تجاری از سوی متقاضی، ۳۰درصد از سوی سیستم بانکی و حدود ۵۰درصد قیمت خودرو نیز از سوی وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأمین خواهد شد.۳وزارتخانه صنعت، معدن‌وتجارت، راه‌وشهرسازی و نفت در ابرطرح نوسازی ناوگان تجاری فرسوده دخیل هستند.

در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این طرح شاهد کاهش آلودگی هوا در کنار رونق تولید و افزایش اشتغال در صنعت خودرو و صنایع قطعه‌سازی وابسته خواهیم بود.