حمایت بی‌چون‌وچرا از صنعت خودرو باعث از بین رفتن فضای رقابتی می‌شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس حمایت بی‌چون‌وچرا از صنعت خودرو باعث از بین رفتن فضای رقابتی می‌شود گروه خودرو -عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص چرایی مطرح شدن ساماندهی بازار خودروهای وارداتی در کمیسیون صنایع مجلس گفت: چون صنعت خودرو، موضوعی حساس و دارای اهمیت است، به همین خاطر نمایندگان مجلس نیز با حساسیت موضوعات خودرو […]

عضو کمیسیون صنایع مجلس

حمایت بی‌چون‌وچرا از صنعت خودرو باعث از بین رفتن فضای رقابتی می‌شود

گروه خودرو -عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص چرایی مطرح شدن ساماندهی بازار خودروهای وارداتی در کمیسیون صنایع مجلس گفت: چون صنعت خودرو، موضوعی حساس و دارای اهمیت است، به همین خاطر نمایندگان مجلس نیز با حساسیت موضوعات خودرو را چه در بحث خودروسازان داخلی و تولید خودرو در داخل و چه در بحث واردات خودرو با حساسیت دنبال می‌کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌مقدسی افزود: بحث مهم در طرحی که در مجلس توسط تعدادی از همکاران مطرح و یک فوریت آن تصویب و به کمیسیون صنایع منعکس شد، این است که تعرفه‌ها را به نحوی کنترل کنند تا مشکلی به وجود نیاید. همچنین با توجه به قانون هوای پاک که در مرداد سال۹۶ در مجلس تصویب و فرایند قانونی آن طی شد، استفاده از خودروهای هیبریدی یا کاهش سوخت‌های فسیلی مدنظر است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس بررسی خروج خودروهای اسقاطی را از دیگر مباحث این طرح دانست و در عین حال گفت: البته خروج خودروهای اسقاطی قانون خاص خودش را دارد و در این زمینه هم مباحثی از قبل مطرح بوده و ستادی تشکیل شده و ما به ازای واردات هر خودرو باید چند خودرو اسقاط شود و در دوره‌های مختلف، متفاوت بوده است.

وی ابراز داشت: در مجلس، ضمن این‌که می‌خواهیم از صنعت داخلی حمایت کنیم ولی بحث ارتقای کیفیت خودرو، کاهش قیمت خودرو با اصلاح ساختار مدنظر است که متأسفانه به این موضوع خودروسازان خیلی توجه نکردند.

وی به مخالفت دولت با این طرح اشاره کرد و توضیح داد: دولت دیدگاه‌هایی در رابطه با حمایت از صنعت داخلی دارد و ما هم موافق هستیم ولی بحث ما این است که نکند حمایت بی‌چون‌وچرا از صنعت داخل باعث شود، فضای رقابتی از بین برود. یا خودروسازان بر روی ارتقای کیفیت اقدامی نکنند.

دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس افزود: در این راستا می‌بینیم دولت فقط می‌خواهد از خودروسازان داخلی حمایت کند، می‌گوییم هم حامی صنعت خودرو داخلی هستیم و هم باید تحولی در این صنعت ایجاد شود. این اختلاف‌نظر بین کمیسیون معادن و دولت است ولی در مجموع سیاست ما در شرایط فعلی حمایت از خودرو داخلی است منتها به شرط این‌که برنامه و استراتژی روشن برای ارتقای کیفیت، طراحی‌های نوین و توجه به آرندی داشته باشند.

مقدسی خاطرنشان شد: به‌طور کلی چه واردات خودرو و چه تعرفه خودروهای هیبریدی که کاهش سوخت‌های فسیلی را در بر دارد، اسقاطی کردن خودرو، نحوه حمایت از خودروسازان، آرندی، تحقیق و توسعه، تنوع در طراحی همه اینها در دستور کار کمیسیون معادن است.