آینده مبهم قرارداد رنو در ایران

آینده مبهم قرارداد رنو در ایران در آستانه بازگشت تحریم‌ها‌، پس از توتال، پژو و سیتروئن به عنوان دیگر شرکت‌های فرانسوی اعلام کردند که از ایران خارج خواهند شد و این در حالی است که پیش‌تر اعلام می‌شد این شرکت‌ها آمده‌اند که در بازار ایران بمانند، حالا سؤال این است که آیا رنو که سومین […]

آینده مبهم قرارداد رنو در ایران

در آستانه بازگشت تحریم‌ها‌، پس از توتال، پژو و سیتروئن به عنوان دیگر شرکت‌های فرانسوی اعلام کردند که از ایران خارج خواهند شد و این در حالی است که پیش‌تر اعلام می‌شد این شرکت‌ها آمده‌اند که در بازار ایران بمانند، حالا سؤال این است که آیا رنو که سومین قرارداد خودرویی در پسابرجام را با ایران منعقد کرده در ایران باقی می‌ماند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگرچه در دور پیشین تحریم‌ها، رنو همواره مدعی بود که برخلاف پژو ایران را ترک نکرده است اما با خروج زودهنگام شرکت‌های اروپایی از ایران به نظر می‌رسد که این بار شرایط تا حدودی متفاوت است.

احتمال ماندن رنو در ایران تقریباً صفر است

در این راستا مهدی‌دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه فعالیت رنو در ایران را بعید دانست و تصریح کرد: اگر تحریم‌ها اعمال شود، به‌طور حتم رنو نیز قرارداد خود با ایران را فسخ خواهد کرد و اگر نماینده رنو در ایران خلاف این موضوع را بگوید اظهارنظر واقعی نیست.

او با اشاره به تأکیدات گذشته خود مبنی بر این‌که این قرارداد‌ها نتیجه‌ای برای صنعت خودروی ایران ندارند، خاطرنشان کرد: احتمال ماندن رنو در ایران تقریباً صفر است و این را در گذشته هم گفته بودیم اما مسؤولان توجهی نکرده و تمام بازار را تحت‌الشعاع این قرارداد‌ها قرارداده بودند.

دادفر سال گذشته را، سال نسل‌کشی بخش خصوصی در حوزه واردات خودرو دانست و اظهار کرد: قرارداد‌ها تنها وعده و امید واهی بودند که صنعت خودرو ایران را نابود کردند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تأکید بر این‌که در زمان قرارداد نیز نه قطعاتی وارد و نه خط تولیدی ایجاد شد، تصریح کرد: رنو از این قرارداد یک طرفه خارج شده است و این قرارداد در واقع مانوری بیش نبود.

او با تأکید بر این‌که اگر واردات به همان روال گذشته پیش می‌رفت، صنعت خودرو وضعیت بهتری داشت، بیان کرد: برهم زدن بازار، از بین رفتن زمان و کسب‌وکار از دیگر ضررهای وارد شده به ایران است.

رنو حاضر به قطع همکاری با ایران نیست

در مقابل اما فربدزاوه، درباره وضعیت قرارداد‌ها رویکرد مثبتی داشت و اظهار کرد: با توجه به این‌که در گذشته تحریم‌ها بین‌المللی بود اما رنو ایران را ترک نکرد در حال‌حاضر نیز احتمالاً رنو یا به‌طور مستقیم یا از طریق زیر مجموعه‌هایی که در ایران دارد باقی بماند اما به‌طور قطع سرمایه‌گذاری و عمق شراکت رنو با ایران کاهش خواهد یافت.

این کارشناس خودرو با بیان این‌که پژو به دنبال امتیاز گرفتن است و قصد خروج از ایران را ندارد، تصریح کرد: شرایط بازرگانی و قیمت‌ها و نحوه پرداخت‌ها تغییر می‌کند اما در تأمین قطعات دچار مشکل نخواهیم شد.

زاوه تأکید کرد: سود حاصل از آن برای شرکت رنو در حدی است که حاضر به قطع همکاری با ایران نمی‌شود.

سرمایه رنو در ایران مانع از خروج آن می‌شود

در این زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به سرمایه‌گذاری رنو در ایران و خط تولید ایجاد شده توضیح داد: قرارداد‌ها به‌طور حتم با وجود تحریم دچار مشکل خواهند شد اما رنو برای حفظ سرمایه خود در ایران مجبور به ادامه همکاری خواهد شد.

این کارشناس خودرو درباره وضعیت قراردادهای جدید خاطرنشان کرد: قراردادهای جدید به احتمال زیاد برقرار نخواهند ماند چرا که نه سرمایه‌گذاری شده و نه خط تولید راه‌اندازی شده است.

کاکایی با بیان این‌که رنو منتظر حرکت‌های سیاسی و دیپلماتیک اتحادیه اروپا است، تصریح کرد: براین اساس رنو هنوز موضع خود را درباره قرارداد‌ها به‌طور شفاف بیان نکرده است.

او همچنین اضافه کرد: رنو به جهت حفظ سرمایه خود در ایران تمایل به ادامه همکاری دارد اما به جهت فشار از طرف آمریکا، حجم صادرات خود را کم خواهد کرد.

صنعت خودرو اولین قربانی تحریم

در این راستا محمدرضا‌نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو نیز با بیان این‌که فشار آمریکا به شرکت‌ها برای همکاری با ایران چندین برابر گذشته شده است، اظهار کرد: اتحادیه اروپا از این وضعیت به شدت ناراضی است چرا که همکاری با ایران برای شرکت‌های اروپایی سود خوبی به همراه داشت.

او تصریح کرد: اتحادیه اروپا به شدت در مقابل آمریکا ایستادگی کرده و تمایلی برای خروج از ایران ندارد بنابراین اگر شرکت‌های اروپایی با ایران قطع همکاری کنند به زور آمریکا بوده نه به دلخواه خودشان.

این عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر این‌که صنعت خودرو اولین قربانی آمریکا قرار گرفته است، گفت: بهترین راهکار در شرایط فعلی این است که ما با اروپا رابطه دوستانه داشته باشیم تا تحت حمایت آنها قرار گیریم.

خوش‌بینی معاون وزیر صنعت!

حال در شرایطی که هیچگونه اظهار نظری از سوی رنو صورت نگرفته، منصورمعظمی، معاون وزیر صنعت اعلام کرده که فعالیت شرکت‌های پژو- سیتروئن و رنو در ایران در چارچوب قراردادهای منعقد شده با شرکای ایرانی و طبق روال در حال انجام است و هیچ کدام از شرکای خارجی خودروسازان ایرانی در مورد قطع همکاری خود در چارچوب این قرارداد‌ها و خروج از ایران موضع‌گیری رسمی نکرده‌اند، ضمن این‌که شیوه برخورد کنونی شرکای اروپایی با خودروسازان ایرانی پس از رویکرد اخیر آمریکا طبیعی است.

البته رامتین‌اسماعیلی، مدیرعامل پیشین رنو پارس چندی پیش درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و وضعیت حضور رنو در ایران گفته بود که در صورتی که تحریم‌ها بازگردد باید ببینیم که در آن زمان وضعیت چگونه است و براساس آن تصمیم بگیریم اما در شرایطی که رنو ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید می‌کند منطقی نیست که ایران را ترک کند.

براساس این گزارش اگرچه برخی معتقدند رنو (رنوپارس) به دلیل این‌که در حال‌حاضر با دو خودروساز بزرگ ایرانی همکاری می‌کند به فعالیتش در ایران ادامه خواهد داد، اما اطلاعیه سایپا در زمینه جایگزینی خودروی ساندرو معمولی با تندر۹۰ این فرضیه را مطرح می‌کند که شرایط این بار بسیار متفاوت است و احتمالاً ادامه حضور رنو در ایران با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

از سوی دیگر نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو فرانسه، نیز در آشفتگی این روزهای بازار خودرو با جدیت بسیار در حال پیش فروش خودروهایی است که مشخص نیست آیا امکان تحویل آنها وجود خواهد داشت یا خیر؟