آماری از افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو آماری از افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و قطعات یدکی ماشین‌آلات می‌گوید: در بازار امروز نمی‌توان حتی به صورت تقریبی گفت قیمت‌ها چند درصد افزایش داشته است. علی‌اکبربخشی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اثرگذاری تحریم‌ها و کمبود قطعات‌یدکی گفت: وظیفه ما […]

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو

آماری از افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو وجود ندارد

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و قطعات یدکی ماشین‌آلات می‌گوید: در بازار امروز نمی‌توان حتی به صورت تقریبی گفت قیمت‌ها چند درصد افزایش داشته است.

علی‌اکبربخشی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اثرگذاری تحریم‌ها و کمبود قطعات‌یدکی گفت: وظیفه ما فعالان اصناف مختلف دادن آرامش به بازار و مردم است و این‌که از احتکار و گران‌فروشی سودجویان جلوگیری کنیم. هم‌اکنون تمام قطعات در بازار موجود است و به سبب این‌که تا پیش از این به دلیل رکود در بازار سال بدی را پشت سر گذاشتیم، تمام مغازه‌ها هنوز اجناس خود را دارند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و قطعات یدکی ماشین‌آلات ادامه داد: قطعات یدکی جزو لوازم پرمصرف و مورد احتیاج بیش‌تر مردم است و به‌طور غیرمستقیم به همه ارتباط دارد اما اکنون آن را به گروه هفتم گمرک برده‌اند. سؤال اینجاست که اگر جنسی مانند دارو که جزو گروه اول است از مبادی ورودی بخواهد وارد شود با کامیون باید به مراکز دارویی برسد و این کامیون‌ها احتیاج به قطعات یدکی دارند. ما به مقام‌ها و سازمان‌های مختلف نامه زدیم و تأکید کردیم که حداقل باید قطعات یدکی خودروهای سنگین در اولویت اول و دوم قرار بگیرند تا سیستم حمل‌ونقل کشور دچار بحران نشود.

بخشی‌زاده در خصوص وضعیت بازار و افزایش قیمت قطعات یدکی بعد از تک‌نرخی شدن ارز گفت: در بازار امروزه هیچکس نمی‌تواند حتی به صورت تقریبی بیان کند که قیمت‌ها چند درصد افزایش داشته است، اصولاً هیچ کاسبی نمی‌داند که چه کار کند. به‌طوری که هیچکس امروزه کار عمده‌فروشی انجام نمی‌دهد و اگر معامله‌ای در بازار صورت می‌گیرد فقط برای رساندن قطعه به مصرف‌کننده و به صورت نقدی است. فعالان عمده این صنف ترجیح می‌دهند که معامله نکنند تا وضعیت بازار مشخص شود.

وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر احتکار قطعات یدکی گفت: این صحبت اشتباه است زیرا به دلیل رکودی که چند سال اخیر در این صنف وجود داشته دیگر کسی قدرت مالی و حتی جا برای احتکار ندارد. پس این حرف درست نیست.

وی در خصوص وضعیت قطعات خودروهای خارجی با وجود گسترده شدن تحریم‌ها گفت: به‌طور حتم در آینده برای تأمین قطعات خودروهای وارداتی به مشکل برخواهیم خورد زیرا علاوه بر این‌که این شرکت‌ها به ما خودرو به صورت مستقیم نمی‌دهند قطعه نیز شامل این تحریم‌ها می‌شود. از طرف دیگر تولید داخلی قطعات نیز توجیه اقتصادی ندارد زیرا میزان واردات خودروهای خارجی آنچنان نیست که کسی بخواهد برای تولید قطعات آن سرمایه‌گذاری کند. پس در آینده اگر قطعه‌ای بخواهد وارد کشور شود قیمت آن ۳برابر خواهد بود.