افزایش قیمت خودرو تأثیری به حال قطعه‌سازان ندارد

افزایش قیمت خودرو تأثیری به حال قطعه‌سازان ندارد عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور گفت: کاهش هزینه‌های تولید بیش‌تر از افزایش قیمت خودرو به سود قطعه‌سازان است. محمودنجفی‌سُهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افزایش قیمت خودرو در مجموع به سود قطعه‌سازان ختم نمی‌شود زیرا آنان با این مسأله موافق نیستند. وی تأکید کرد: […]

افزایش قیمت خودرو تأثیری به حال قطعه‌سازان ندارد

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور گفت: کاهش هزینه‌های تولید بیش‌تر از افزایش قیمت خودرو به سود قطعه‌سازان است.

محمودنجفی‌سُهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افزایش قیمت خودرو در مجموع به سود قطعه‌سازان ختم نمی‌شود زیرا آنان با این مسأله موافق نیستند.

وی تأکید کرد: در زنجیره تولید از قطعه‌ساز، خودروساز و بازار، سود قطعه‌سازان به جای افزایش قیمت خودرو در کاهش هزینه‌های تولید است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور تصریح کرد: بزرگ‌ترین نتیجه افزایش قیمت خودرو کاهش قدرت خرید مردم است و در کل این مسأله به سود قطعه‌ساز و خودروساز تمام نمی‌شود.

وی کاهش هزینه‌های تولید را بیش‌ترین کمک به قطعه‌سازان به عنوان صنایع پایین‌دستی خودروسازی ذکر و اضافه کرد: اولین گام برای کاهش هزینه‌های تولید کاهش هزینه‌های اولیه تولید در هر واحد تولیدی است.

نجفی‌سُهی با بیان این‌که وقتی ورودی کارخانه‌ای گران باشد خروجی آن هم گران خواهد بود، یادآور شد: افزایش تصاعدی قیمت مواداولیه، نرخ بالای سود بانکی، مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده، از مشکلات اساسی در افزایش قیمت تمام‌شده تولید در بخش قطعه‌سازان است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور با اشاره به دیدگاه برخی خودروسازان مبنی بر این‌که قطعه تولیدشده از قطعه‌ساز داخلی گران‌تر از قطعه خارجی است، بیان کرد: در اولین نکته در پاسخ به این مسأله، باید توجه داشت سود بانکی تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای قطعه‌ساز ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

وی اضافه کرد: ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده در کنار ۵درصد مالیات عملکرد، در مجموع به رقمی معادل ۴۰درصد می‌رسد، یعنی تولیدکننده از ۴۰درصد سود تولیدش محروم است.

نجفی‌سُهی ادامه داد: این در حالی است که تولیدکننده چینی بسیاری از موارد بالا مانند مالیات بر ارزش افزوده را بر دوش ندارد و روندی معکوس، در کشورهای پیشرفته و قانونمند هر قدر مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد، مالیات عملکرد کاهش می‌یابد که در ایران اینگونه نیست.

وی با یادآوری این‌که تازه در نیمه دوم سال۱۳۹۷ قرار است این معادله کاهش مالیات عملکرد در برابر افزایش مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای‌اسلامی مطرح شود، گفت: سازوکارهای قانونی در بخش‌های مختلف اقتصادی به سود تولیدکننده نیست.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور با اشاره به این که روند اجرایی کشور در بحث مالیات بر ارزش افزوده مطلوب تولیدکننده داخلی نیست، بیان داشت: به دلیل این‌که وصول مالیات بر ارزش افزوده برای دولت نقدتر از مالیات بر عملکرد است، بخش اجرایی کشور تمایلی به تغییر اساسی درباره قانون این مالیات به سود تولیدکننده ندارد.

وی بیان کرد: در حالی که ارایه اظهارنامه مالیات بر عملکرد تا تیر سال بعد مهلت دارد و مهلت رسیدگی به آن نیز زمان‌بر است، مالیات بر ارزش افزوده طی ۳ماه باید وصول شود.

نجفی‌سُهی، افزایش قیمت مواد اولیه قطعه‌سازان را یکی از مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و گفت: تمام مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان به‌طور متوسط افزایش ۵۰درصدی قیمت داشته‌اند در حالی که همچنان دریافتی قطعه‌ساز از خودروساز در کشور با همان تعرفه‌های گذشته و با تأخیر چندماهه انجام می‌شود.

وی بیان داشت: این روند به حیات قطعه‌سازی در کشور ضربه محلک خواهد زد و دولت باید برای این روند نادرست چاره‌اندیشی کند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور گفت: قطعه‌سازان کشور تمایلی به تعطیلی واحد خود ندارند و برای ادامه حیات با تعدیل نیرو یا کاهش ظرفیت، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.