افزایش تولید داخلی شرط تحقق طرح نوسازی ناوگان تجاری

افزایش تولید داخلی شرط تحقق طرح نوسازی ناوگان تجاری رییس اتحادیه حمل‌ونقل بار گفت: در حال‌حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۰ سال و ۱۲ هزار دستگاه با عمر بالای ۵۰ سال در کشور وجود دارد و چنانچه در سال بتوانیم ۲۰ هزار دستگاه از این کامیون‌ها را نوسازی کنیم به ۱۰ سال […]

افزایش تولید داخلی شرط تحقق طرح نوسازی ناوگان تجاری

رییس اتحادیه حمل‌ونقل بار گفت: در حال‌حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۰ سال و ۱۲ هزار دستگاه با عمر بالای ۵۰ سال در کشور وجود دارد و چنانچه در سال بتوانیم ۲۰ هزار دستگاه از این کامیون‌ها را نوسازی کنیم به ۱۰ سال زمان برای نوسازی نیاز داریم البته باید این مسأله را هم در نظر داشته باشیم که خودروهای قبلی نیز وارد این چرخه خواهند شد، به این ترتیب این مسأله امکان‌پذیر نیست.

محمدخان‌بلوکی به خبرخودرو گفت: لازمه تحقق این طرح واردات خودروهای سنگین به کشور و افزایش تولید داخلی است. شرط لازم برای اجرای این طرح از بین رفتن رانت‌ها و مافیاهای خودرو در کشور است که جز با دستور مقام‌معظم‌رهبری اجرایی نخواهد شد.

خان‌بلوکی اذعان داشت: وزارت صنایع و معادن واردات کامیون‌های CBU را ممنوع کرده است و همین امر باعث عدم نوسازی و قرار گرفتن جریان نوسازی در دست دلالان شده است و دلالان کامیون‌ها را با قیمت دو برابر به رانندگان می‌فروشند.

وی ادامه داد: چنانچه اوضاع ناوگان تجاری کشور به همین روال ادامه پیدا کند در آینده ما حسرت تولیدات کشور‌های ضعیف را خواهیم خورد.

وی گفت: ازبکستان از سال ۲۰۰۹ کامیون MAN آلمان را تولید می‌کند؛ همه کامیون‌هایی که امروزه در کشور مشاهده می‌کنیم برند اروپایی دارند در حالی‌که در کشور چین و برزیل تولید می‌شوند همچنین اتاق ماشین‌های امروز متعلق به سال ۲۰۱۲ است که در سوئد تولید می‌شود.

رییس اتحادیه حمل‌ونقل بار ادامه داد: ابلاغیه دولت کاملاً درست است اما امکان خرید کامیون وجود ندارد، در جلسه‌ای که با حضور رییس‌جمهور و ۷تن از وزرای دیگر به همراه همه استانداران کشور تشکیل شد آقای روحانی دستور دادند که ناوگان تجاری از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت نوسازی شود.

وی افزود: کامیونی که در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۶۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند از رده خارج شده و در صورت نوسازی کامیونی که ۲۵ تا ۳۰ لیتر مصرف دارد جایگزین خواهد شد که در آن صورت حدود ۱۵میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت و وزارت نفت برای خرید گازوییل می‌تواند از محل صرفه‌جویی استفاده کند.

خان‌بلوکی تصریح کرد: عمر خودروهای مشمول این طرح ۲۵ سال است که البته به گفته سازمان راهداری و حمل‌ونقل، کامیون‌هایی که طبق ابلاغیه سال ۹۶ کارکرد جاده‌ای دارند مشمول این طرح می‌شوند.

وی در پایان گفت: در حال‌حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برون‌شهری و ۱۲۰ هزار خودرو درون‌شهری با عمر بالای ۳۰سال و ۱۲هزار دستگاه با عمر بالای ۵۰ سال در کشور وجود دارد که اگر ۷هزار خودرو هم نوسازی شود به مراتب اوضاع بهتر خواهد شد چرا که این ماشین‌ها عصای دست رانندگان و منابع درآمد آنها است. خیلی از این رانندگان ثبت‌نام کرده و پول اسقاط را دریافت کرده و خرج کرده‌اند و در حال‌حاضر بدون پول و ماشین گذران عمر می‌کنند.