تولید خودروی کره‌ای در ایران

تولید خودروی کره‌ای در ایران گروه خودرو -عضو هیأت‌مدیره گروه صنعتی رامک خودرو از برنامه‌ریزی برای ساخت داخل کردن خودروی تیوولی تا پایان سال‌جاری خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد آدینه در نشست خبری، اظهار کرد: سال گذشته قرارداد تولید ۳مدل خودروی سواری در ایران با شرکت سانگ‌یانگ کره‌جنوبی منعقد شد که مدت زمان آن […]

تولید خودروی کره‌ای در ایران

گروه خودرو -عضو هیأت‌مدیره گروه صنعتی رامک خودرو از برنامه‌ریزی برای ساخت داخل کردن خودروی تیوولی تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد آدینه در نشست خبری، اظهار کرد: سال گذشته قرارداد تولید ۳مدل خودروی سواری در ایران با شرکت سانگ‌یانگ کره‌جنوبی منعقد شد که مدت زمان آن نیز ۷ساله است.

وی با بیان این‌که خطوط تولید خودروی تیوولی راه‌اندازی شده و تمام تجهیزات نصب شده است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، دی ماه امسال تولید آزمایشی این خودرو آغاز و از اسفندماه تیوولی تولید داخل به تولید انبوه رسیده و عرضه خواهد شد ضمن آن‌که پس از آن دو مدل دیگر از محصولات سانگ‌یانگ نیز در ایران تولید خواهد شد.

عضو هیأت‌مدیره گروه صنعتی رامک خودرو ادامه داد: تیوولی تولید داخل به‌طور میانگین ۳۵درصد ارزان‌تر از نمونه وارداتی آن عرضه خواهد شد.

وی افزود: ما هم‌اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. با ممنوع شدن واردات خودرو و همچنین کمبود منابع ارزی کشور باید بر توان تولید داخل متمرکز شویم که این پروژه نیز در همین راستا است.

آدینه با بیان این‌که مطمئناً تأمین قطعات لازم برای تولید خودرو در ایران در شرایط تحریم سخت خواهد بود، تصریح کرد: با این حال تدابیری اتخاذ شده که به‌طور مرتب قطعات مورد نیاز را وارد کرده و هدف تولید داخل را محقق کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل عقب افتادن برخی تعهدات این شرکت و عدم تحویل خودروهای فروخته شده به مشتریان، اظهار کرد: از تیر ماه پارسال واردات خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع شد که به همین دلیل موفق به واردات خودرو و عمل به تعهدات نشدیم. با این حال در هر شرایطی ولو با تأخیر به تعهدات خود عمل کرده و خسارت مشتریان را پرداخت خواهیم کرد.

علی‌عزیزی، مدیرعامل رامک خودرو نیز در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی عمل به تعهدات این شرکت و تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به مشتریان، اظهار کرد: طبق ماده‌۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، اگر به دلیل شرایط فورس ماژور که ممنوعیت واردات نیز از جمله آن است امکان واردات خودرو وجود نداشته باشد، عرضه‌کننده خودرو می‌تواند قرارداد را تا زمان رفع شرایط فورس‌ ماژور، معلق کند.

وی ادامه داد: در این شرایط پیش‌خریداران تیوولی می‌توانند از خرید خودرو انصراف داده و پول پرداختی را با سود مشارکت آن پس بگیرند. راه دیگر آن است که مشتریان قرارداد متمم آماده شده را امضا و تیوولی تولید داخل دریافت کنند. راه سوم این است که قرارداد فروش خودرو تا زمان رفع شدن ممنوعیت واردات خودرو، همچنان معلق بماند و پس از آن به تعهدات عمل شود.

غفوریان، دیگر عضو هیأت مدیره گروه صنعتی رامک خودرو نیز در پاسخ به پرسشی درباره این‌که خودروهای وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی با چه قیمتی عرضه خواهند شد، اظهار کرد: هنوز هیچ کدام از این خودرو‌ها وارد کشور نشده است. پس از ورود این خودرو‌ها متناسب با همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری و به ترتیب اولویت ثبت‌نام، تحویل پیش‌خریداران خواهد شد.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ای که از سال گذشته برای ساخت داخل کردن خودروی تیوولی داشتیم از برهه‌ای در قرارداد‌ها ذکر شد که تیوولی عرضه شده یا وارداتی و یا تولید داخل خواهد بود.