جولان قطعات خودرو چینی و هندی با نام ایرانی در کشور

جولان قطعات خودرو چینی و هندی با نام ایرانی در کشور عضو سابق انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: در صورتی که دولت بتواند روند بازار را به سمت طبیعی شدن سوق دهد باب رانت و رانت‌بازی بسته شده و بازار دچار تنش کم‌تری خواهد شد. بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار […]

جولان قطعات خودرو چینی و هندی با نام ایرانی در کشور

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: در صورتی که دولت بتواند روند بازار را به سمت طبیعی شدن سوق دهد باب رانت و رانت‌بازی بسته شده و بازار دچار تنش کم‌تری خواهد شد.

بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار کرد : اقتصاد دولتی عوارض زیادی را به دنبال می‌آورد، دولت باید متوجه باشد که در وهله اول با بخش خصوص تعامل داشته و در مرحله بعد پای خود را از ورود مستقیم به اقتصاد بیرون بکشد.

این کارشناس تجارت یادآور شد: دولت برای واردات قطعات خودرو به شرکتی ارز دولتی داده اما این شرکت لوازم‌خانگی وارد کرده است و مواردی‌ از این دست که تخلفات در بین شرکت‌های واردکننده را نشان می‌دهد، کم نیست و دلیل اصلی این نوع رفتار‌ها جزیره‌ای فکر کردن بنگاه‌های اقتصادی و تأمین منافع شخصی است.

فعال قطعه‌سازی ابراز کرد: در یک مقطع از زمان، ساخت قطعات خودرو از لحاظ کمی‌وکیفی به مرحله‌ای رسید که شرکت‌های خودرو‌سازی جهانی در ایران دفتر زده و قطعات خودروی ایرانی به خارج از کشور صادر شد اما بعد از آن به دلیل سوءمدیریت‌ها در حوزه صنعت کشور، قطعات چینی و هندی به عنوان قطعات ایرانی در بازار یافت شدند و سودجویان توانستند با این ترفند هم قطعه‌سازی داخلی را تضعیف کنند و هم وابستگی به ارز را در این حوزه تشدید کنند.

وی با اشاره به دریافت ارز دولتی توسط برخی از قطعه‌سازان، گفت: این افراد برای تأمین مواد اولیه و برخی قطعات موردنیاز که توانایی تولید آن را در داخل وجود ندارد، ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند.

فعال قطعه‌سازی یادآور شد: با خودکفایی در حوزه قطعه‌سازی مخالفم زیرا تکنولوژی و مواد اولیه همه قطعات در ایران وجود ندارد اما با تقویت تولید ملی و جلوگیری از واردات غیرضروری قطعات خودرو می‌توانیم در آینده به کسب بازارهای صادراتی در این حوزه امیدواریم باشیم.