اختلال در ارایه خدمات پس از فروش با کمبود قطعات لوازم‌یدکی خودرو

اختلال در ارایه خدمات پس از فروش با کمبود قطعات لوازم‌یدکی خودرو گروه خودرو- یکی از مهم‌ترین عواملی که تأثیر فراوانی در کاهش یا افزایش فروش و رضایتمندی مشتری در یک خودرو وجود دارد، خدمات پس از فروش و وجود لوازم‌یدکی آن است. اما طبق آخرین گزارش ارزیابی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان […]

اختلال در ارایه خدمات پس از فروش با کمبود قطعات لوازم‌یدکی خودرو

گروه خودرو- یکی از مهم‌ترین عواملی که تأثیر فراوانی در کاهش یا افزایش فروش و رضایتمندی مشتری در یک خودرو وجود دارد، خدمات پس از فروش و وجود لوازم‌یدکی آن است.

اما طبق آخرین گزارش ارزیابی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور کمبود قطعات یدکی، خواب طولانی‌مدت خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها، برخوردهای بعضاً نامناسب با مشتریان و همچنین ضعف در عیب‌یابی و تعمیرات دقیق خودروهای معیوب، از جمله مواردی هستند که سبب شده سطح رضایتمندی عمومی از خدمات پس از فروش خودرو در کشور، چندان بالا نباشد.

این در حالی است که طی چند وقت گذشته با مشکلات به‌وجود آمده در تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات خودرو در گمرک مشکلات جدی را در این زمینه به‌وجود آورده است

گفتنی است که در این زمینه آرش‌محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از توقف مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع قطعه‌سازی در گمرک خبر داده بود.

محبی‌نژاد در این رابطه اظهار کرده بود: حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته قطعه‌سازان در گمرک مانده و امکان ترخیص ندارد. این وضعیت باعث ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان و خودروسازان و در نهایت ارایه خدمات پس از فروش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده بود: در این شرایط بخشی از راهکارها برای حل این مشکل به گمرک مربوط است که با بازنگری در قوانین و مقررات داخلی خود، سهولت و سرعت عمل بیش‌تری در ترخیص مواد اولیه صنایع ایجاد کند.

 این مشکلات علاوه بر این‌که گریبان خودرو‌سازان با توجه به عدم دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تأمین قطعات، را گرفته، قطعه‌سازان را نیز دچار مشکل کرده و با افزایش مراجعه خودرو‌ها به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های ارایه‌دهنده خدمات به سمت مراکز خدمات پس از فروش نیز گسترش پیدا کرده است.

به‌طوری که موجودی قطعات لوازم‌یدکی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش کفاف تقاضای مشتریان را نداده و در نتیجه، خودروهای معیوب به دلیل کمبود و نبود لوازم‌یدکی، برای چند هفته در تعمیرگاه‌ها بخوابند. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش تحت فشار قرار گرفته و با چالش مواجه شده است.

به گفته کارگران و تعمیرکاران نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش علت کمبود قطعات را نابسامانی بازار ارز می‌دانند و معتقدند شرکت برای تأمین قطعات با مشکل ارز مواجه است.

همچنین امیرحسن‌کاکایی، کارشناس صنعت خودرو از توقف حجم قابل‌توجهی قطعات یدکی خودرو در گمرکات خبر داده و هشدار داد که تأخیر پیش آمده در ترخیص این قطعات، باعث ایجاد اختلال در ارایه خدمات پس از فروش به خودرو‌ها شده است.

این کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: نزدیک به دو ماه است که برخی از قطعات یدکی مورد استفاده در شبکه خدمات پس از فروش خودرو در گمرکات متوقف شده و امکان ترخیص ندارد.

وی با بیان این‌که دلیل این وضعیت مقررات داخلی گمرک است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تاوان مقررات گمرکی را نباید مصرف‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات خودرویی بدهند. توقف حجم قابل‌توجهی از قطعات یدکی وارداتی در گمرک و عدم ترخیص آنها باعث کمبود و کسری قطعات و ایجاد مشکل در ارایه خدمات پس از فروش خودرو به مصرف‌کنندگان شده است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در شرایط خاص فعلی چنین وضعیتی به معنای خودتحریمی است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست که از یک‌سو میلیارد‌ها تومان قطعه در گمرک متوقف شود و از سوی دیگر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو دچار کمبود قطعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در چنین شرایطی گمرک نسبت به ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات یدکی اقدام کند تا مصرف‌کنندگان بیش از این برای تعمیر خودروی خود دچار مشکل نشوند.