رفع کسری قطعات خودروسازان تا نیمه شهریور

معاون وزیر صنعت مطرح کرد رفع کسری قطعات خودروسازان تا نیمه شهریور معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اعلام کرد: کسری قطعات خودروسازان برای تکمیل فرایند تولید تا اواسط شهریور ماه رفع می‌شود و تولید محصولات بدون کاستی ادامه می‌یابد. به گزارش ایرنا، صنعت خودرو کشور در ماه‌های گذشته فرازونشیب فراوانی را تجربه کرد؛ خروج […]

معاون وزیر صنعت مطرح کرد

رفع کسری قطعات خودروسازان تا نیمه شهریور

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اعلام کرد: کسری قطعات خودروسازان برای تکمیل فرایند تولید تا اواسط شهریور ماه رفع می‌شود و تولید محصولات بدون کاستی ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، صنعت خودرو کشور در ماه‌های گذشته فرازونشیب فراوانی را تجربه کرد؛ خروج یک طرفه آمریکا از برجام و در پی آن زمزمه‌ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کم‌تر از ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند، سبب افزایش قیمت در بازار شد.

همچنین قطعه‌سازان در گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌ها، همواره خواهان تخصیص ارز رسمی به واردات قطعه برای انبار کردن آنها و پاسخگویی به نیاز مشتریان بودند.

محسن‌صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن‌وتجارت به تشریح آخرین وضعیت صنعت خودروسازی کشور پرداخت که بخش قابل‌توجهی از اشتغال‌زایی و رشد تولید ناخالص داخلی را به دوش می‌کشد.

وی در گفت‌وگوی به تشریح برخی از مهم‌ترین موضوعات روز صنعت خودروی کشور و بازار آن پرداخت که از پایبندی خودروسازان به تعهدات خود در برابر مشتریان تا آشفته بازار قیمت‌ها را در برمی‌گیرد که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

نقص قطعه خودروسازان

* این روز‌ها خبر از کسری قطعات حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو در شرکت‌های خودروساز به گوش می‌رسد. صحت‌وسقم این موضوع و راهکار لازم در قبال آن چیست؟

تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه است که خودروسازان در تلاش هستند با تغییر منبع تأمین آنها، قطعات را تهیه کنند؛ حتی این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تأمین مالی را برای شرکت‌های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.

مطابق برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده‌اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودرو‌ها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود.

ارز مورد نیاز قطعه‌سازان

* قطعه‌سازان معتقدند ارز مورد نیاز آنها که حدود ۴٫۵میلیارد دلار برای تولید خودرو تا پایان سال برآورد می‌شود، به اندازه کافی تأمین نشده و با آغاز دور تازه تحریم‌ها، در این زمینه فرصت‌سوزی شده است.

– حداکثر ارز مورد نیاز تولید خودروهای سواری بین ۲٫۵ تا ۳میلیارد دلار است. پارسال متوسط ارزبری خودرو‌ها با شمارگان تولید یک‌میلیون‌و۶۰۰ هزار دستگاه ۲۲۰۰دلار بود که در مجموع ۳٫۵میلیارد دلار ارزبری داشت. براین اساس، ارز مورد نیاز امسال قطعه‌سازان به شمارگان تولید بستگی دارد.

اکنون تأمین ارز قطعه‌سازان به حدود ۱٫۱میلیارد دلار رسیده که عدد بدی نیست و با همه تلاش شرکت‌ها، وزارت صنعت و بانک‌مرکزی همین مقدار مقدور شده است؛ با همین رقم نیز جای نگرانی وجود ندارد.

البته باید گفت شرکت‌های داخلی به منابع دیگری نیز برای تأمین قطعات مورد نیاز دست یافته‌اند که هرچند این روش‌ها هزینه‌های آنان را تا ۱۲درصد افزایش داده اما محدودیت انتقال پول را رفع کرده است.

توسعه پلتفرم‌ها در پسابرجام

* به نظر می‌رسد در دوره پسابرجام، نیاز بود تا بر توسعه پلتفرم‌ها از سوی خودروسازان تمرکز بیش‌تری می‌شد، اما نظر خودروسازان به سمت‌وسوی ایجاد شرکت‌های همکاری مشترک (وینت‌ونچر) و مونتاژ خودروهای جدید از جمله پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن‌سی۳ معطوف شد.

– همکاری‌های مشترک، شیوه‌ای برای استفاده از مزایای آن است؛ اگر تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد، پلتفرم‌هایی که در قراردادهای همکاری مشترک با خارجی‌ها وعده داده شده بود، با یک حرکت تدریجی اجرایی می‌شد. مطابق این قراردادها، در آغاز ایران خودرو با استفاده از پلتفرم‌های جدید سالیانه ۲۰هزار دستگاه و سایپا نزدیک به ۱۰هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند و به‌تدریج سالیانه افزایش می‌یافت.

اکنون نیز تولید یکی از خودروهای جوینت‌ونچری وعده داده شده از سوی ایران خودرو آغاز شده و با پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص تأمین قطعه آن و انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان، به‌طور قطع و مسلم از سوی این شرکت اجرایی می‌شود، اما زمانبر است.

جایگزینی حداکثر ۲۵هزار دستگاه خودروی تجاری فرسوده

* به نظر می‌رسد طرح جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده نتواند مطابق برنامه‌ریزی‌ها به پیش برود.

– به زودی ثبت‌نام فروش خودروهای تجاری یاد شده در سامانه‌ای که به همین منظور از سوی وزارت راه‌وشهرسازی طراحی شده، آغاز می‌شود و امید می‌رود در عمل نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور با عقد قرارداد با مشتریان، از حدود یک ماه آینده کلید بخورد.

با این حال، امسال نمی‌توانیم به تولید تعداد خودروهای تجاری وعده داده شده عمل کنیم و پیش‌بینی می‌شود ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه خودروی تجاری جایگزین شود.

پیش از این محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن‌وتجارت اعلام کرده بود برای امسال جایگزینی ۶۰ هزار دستگاه خودروی تجاری در برنامه است.

آشفته‌بازار قیمت خودرو

*این روز‌ها قیمت خودرو‌ها در بازار با آشفتگی مواجه است و به نظر می‌رسد مردم از این بابت زیان می‌کنند؛ فکر می‌کنید چگونه می‌توان تعادل دوباره‌ای را در این بازار شاهد بود؟

– در خصوص قیمت خودروهای داخلی و آنچه مربوط به شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار است، محصولات به همان قیمت مصوب در حال فروش است اما برخی خودرو‌ها که این روز‌ها به دلایل مختلف از جمله کسری قطعه، تغییر منابع تأمین قطعه و… با کاهش عرضه در بازار مواجه شده‌اند، حاشیه بازار پیدا کرده‌اند و خودروسازان داخلی در تلاشند تا با پیش‌فروش تعهدی، از سفته‌بازی این خودرو‌ها جلوگیری کنند.

این روز‌ها اغلب کالاهای بادوام به دلیل مطلوبیت بالاتر، تقاضای بیش‌تری برایشان وجود دارد؛ در این زمینه باید به‌تدریج با افزایش تولید نسبت به ایجاد تعادل در بازار اقدام کرد. در این راستا، شیوه‌هایی مثل پیش فروش تعهدی می‌تواند کارساز باشد.

برخی التهابات که به دلیل تحولات قیمت ارز پیش‌آمده، باید کم‌کم مدیریت شود. در این زمینه نیز خودروسازان داخلی همه تلاش خود را به این کار معطوف کرده‌اند و برخی شایعات در بازار از جمله پیش فروش نکردن خودرو‌ها یا احتکار آنها به هیچ عنوان صحت ندارد.

فراموش نکنیم هرچند بین ۷۵ تا ۸۰ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد، اما همه این قطعات خارجی نیستند که متأثر از ارز باشند. براین اساس باید منتظر شویم و ببینیم که نتیجه تغییر و تحولات ارزی به کدام سو خواهد بود تا بتوانیم براساس آن قضاوت کنیم.

افزایش سقف تسهیلات خودروسازان

* با شرایط به وجود آمده، افزایش سقف تسهیلات خودروسازان به یکی از مطالبات آنها تبدیل شده، آیا وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در این زمینه برنامه‌ای دارد؟

– به اعتقاد من اگر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد، منطقی است که سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود؛ در این زمینه، به شورای پول و اعتبار پیشنهاداتی ارایه و برای کل خودروسازی کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.