داستان احتکار خودرو چیست؟!

دبیر انجمن خودروسازان ایران به شبهات مطرح شده مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان پاسخ داد. به گزارش ایسنا احمدنعمت‌بخش اظهار کرد: متأسفانه در آشفتگی پیش آمده در بازار خودرو برخی آدرس غلط داده و می‌گویند که خودروسازان محصولات خود را احتکار کرده‌اند و به همین دلیل قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو افزایش یافته […]

دبیر انجمن خودروسازان ایران به شبهات مطرح شده مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان پاسخ داد.

به گزارش ایسنا احمدنعمت‌بخش اظهار کرد: متأسفانه در آشفتگی پیش آمده در بازار خودرو برخی آدرس غلط داده و می‌گویند که خودروسازان محصولات خود را احتکار کرده‌اند و به همین دلیل قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که خودروسازان طبق قانون ۱۸درصد سود مشارکت به پیش‌پرداخت واریزی مشتریان به صورت روزشمار تا روز تحویل خودرو پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در صورت تأخیر در تحویل خودرو نیز به صورت روزشمار ۱۲درصد جریمه تأخیر در تحویل به مشتریان پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: بنابراین با در نظر گرفتن ۱۸درصد سود مشارکت و ۱۲درصد جریمه تأخیر در تحویل، خودروسازان در صورت تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده ملزم به پرداخت ۳۰درصد سود به صورت روزشمار به مشتریان هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی از نظر منطقی و اقتصادی توجیهی ندارد که خودروسازان خودرو را احتکار کرده و از تحویل آن به مشتریان خودداری کنند و از آن‌سو سود ۳۰درصدی به پیش‌پرداخت مشتریان پرداخت کنند.

نعمت‌بخش با بیان این‌که هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی به دلیل کسری قطعات تجاری نشده و در پارکینگ خودروسازان متوقف است، تصریح کرد: برخی از عکس‌هایی که در روزهای اخیر از خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان به اسم انبارهای احتکار خودرو منتشر شده مربوط به همین خودروهای ناقص است که به دلیل کسری قطعه امکان تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.

وی در پاسخ به این‌که چرا قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار آزاد به دو برابر قیمت‌های رسمی افزایش یافته است؟ اظهارکرد: متأسفانه دلالان و واسطه‌ها که تعداد زیادی خودرو را خریداری و انبار کرده‌اند در فکر کسب سودهای آنچنانی هستند بنابراین خودروهای خود را با قیمت‌های نجومی آگهی می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این شرایط تقاضای ما این است که همان‌طور که وزارت اطلاعات به بحران بازار ارز ورود کرده و دلالان و سرشاخه‌های اصلی را بازداشت کرد به بحران بازار آزاد خودرو نیز ورود کرده و سرشاخه‌های دلالان که به دنبال افزایش نجومی قیمت‌ها هستند را دستگیر کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دلالان و واسطه‌ها در سایت‌ها و دیگر رسانه‌ها قیمت‌های نجومی برای خودروهای داخلی عنوان می‌کنند در حالی‌که این قیمت‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست و تنها نتیجه بازی هماهنگ دلالان برای کسب سودهای آنچنانی است.

 

 

 

 

 

محافظت از وسیله‌نقلیه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید رانندگان و صاحبان خودرو در نظر داشته باشند. استفاده نادرست و انجام برخی کار‌ها از عمر مفید یک خودرو می‌کاهد.

 صاحب خودرو می‌تواند با انجام برخی فعالیت‌های مثبت عمر مفید خودروی خود را تا دو برابر افزایش دهد و گاهی با برخی فعالیت‌های غلط عمر یک خودرو به نصف کاهش پیدا می‌کند. به عنوان فردی که علاقه‌مند به خودرو هستید بهتر است با دانستن برخی نکات نه تنها خودرو را محافظت کنید بلکه میزان هزینه‌ها را نیز کاهش دهید.

تنظیم باد نامناسب: براساس تحقیقات مختلفی که تا امروز انجام شده، کم باد بودن تایر‌ها باعث افزایش مصرف سوخت و همچنین بد حرکت کردن خودرو می‌شود همچنین در زمان پرباد بودن بیش از اندازه تایر آسیب‌های جدی به سیستم فرمان دهی وارد خواهد شد. همیشه دفترچه راهنمایی خودرو را خوانده و باد تایر‌ها را به درستی تنظیم کنید.

ترمز دیرهنگام: این مورد خیلی آسان حل خواهد شد و تنها کافی است منتظر لحظه آخر برای ترمز کردن نشوید. کوبیدن بر روی پدال ترمز تنها چند ثانیه قبل از برخورد با خودرویی دیگر عمر ترمز و تایر‌ها را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در ذهنتان محاسباتی را برای ترمز کردن داشته باشید تا طی یک مسیر پیش‌بینی شده به نرمی ترمز کنید.

گاز دادن بیهوده: بیهوده فشردن پدال گاز و یا تیک‌آف کردن باعث فشار آمدن شدید به پیشرانه شده و عمر آن را به شدت کاهش می‌دهد. در این حالت بنزین زیادی به موتور تزریق می‌شود و فعالیت‌ها با چندین برابر سرعت انجام می‌شوند که حتی در قوی‌‌ترین خودروهای مسابقه‌ای هم این عمل منجر به خراب شدن پیشرانه خودرو می‌شود. همیشه زمان‌بندی درستی برای شروع کردن حرکت داشته باشید.

خورشید، دشمن خودرو: همان‌طور که ماندن خودرو زیر برف و باران بیش از اندازه به آن آسیب‌های جدی وارد می‌کند، خورشید نیز می‌تواند باعث خراب شدن بسیاری از بخش‌های خودرو شود. شاید ر‌ها شدن از نور خورشید کار سختی باشد اما همیشه به آن فکر کنید و تا حد امکان خودرو را در سایه قرار دهید. بلند شدن رنگ، ترک خوردن چراغ‌ها و جلو داشبورد خودرو تماماً به خاطر تابش نور خورشید هستند.

کثیف نباشید: کثیف بودن یکی از قاتلان خودرو به شمار می‌‌آید. شما به عنوان کسی که هفته‌ای دو تا ۳بار به حمام می‌روید چرا علاقه‌ای به شستن خودروی خود حداقل برای یک بار در ماه ندارید؟ شستن خودرو شاید کار خیلی خاصی نباشد اما در افزایش عمر آن به شدت مؤثر است.

مشکلات روغن موتور: اشتباه در این مورد بیش‌ترین میزان اثرگذاری را در کاهش عمر خودرو خواهد داشت. بسیاری از مردم روغن موتور اشتباه و یا متفرقه درون خودرو می‌ریزند، یا در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن نمی‌کنند به همین دلیل عمر موتور خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند. بهترین پیشنهاد در این زمینه استفاده از روغنی است که کارخانه پیشنهاد داده است.