متوقف شدن طرح نوسازی تاکسی‌ها با تأمین نشدن خودرو

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری متوقف شدن طرح نوسازی تاکسی‌ها با تأمین نشدن خودرو مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که از زمان اجرا تاکنون چند بار متوقف شده است، اکنون با کندی پیش می‌رود و در صورت تأمین نشدن خودرو توسط خودروسازان، متوقف خواهد شد. به گزارش ایرنا، طرح نوسازی تاکسی‌های […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری

متوقف شدن طرح نوسازی تاکسی‌ها با تأمین نشدن خودرو

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که از زمان اجرا تاکنون چند بار متوقف شده است، اکنون با کندی پیش می‌رود و در صورت تأمین نشدن خودرو توسط خودروسازان، متوقف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال ۱۳۹۴ در همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.

در این طرح ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می‌شد.

همچنین ۵ میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می‌شد و به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داد می‌شد و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می‌کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می‌شد.

این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت، اوج توقف این طرح بهمن سال ۱۳۹۶بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور پیش از این علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفته بود که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش‌فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی‌ها تخصیص داده می‌شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.

مرتضی‌ضامنی، در این خصوص توضیح‌داد: از تیرماه امسال تا زمان حاضر فقط۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نو از سوی شرکت خودروساز (ایران خودرو) شامل پژو و سمند تحویل داده شده است.

وی افزود: این در حالی است که در این مدت ۴۵۰۰ متقاضی برای دریافت تاکسی‌های نو در این شرکت خودروساز ثبت نام کرده بودند و تمام فرایند ثبت نام آنها نیز تکمیل شده بود.

وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر ۳ هزار دستگاه از تعهدات شرکت خودروساز برای تحویل خودرو به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی باقی مانده است و این موارد شامل تمام تاکسی‌هاست که تا پایان سال ۱۳۹۶ فرایند ثبت نام خود را انجام داده‌اند و شرکت خودروساز قول داده است که تا پایان امسال به تعهدات خود عمل کند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در مورد شرکت سایپا و تعهداتی که در خصوص تحویل خودرو برای نوسازی طرح ناوگان تاکسیرانی داشت نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز در حالی‌که ۱۲۰۰ متقاضی برای دریافت خودروهای تولید شرکت سایپا ثبت نام کرده بودند، تنها ۴۵۰ دستگاه خودرو آریو و برلیانس در کشور تحویل راننده‌های تاکسی متقاضی دریافت خودرو شده است.

وی اعلام‌کرد: اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، مجری طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده است، پیرو مصوبه هیأت وزیران و اقدامات انجام شده در خصوص طرح نوسازی ۹۰ هزار دستگاه دستگاه تاکسی فرسوده، از بهمن ماه ۱۳۹۴ امکان ثبت نام برای تاکسی‌های فرسوده تا مدل سال ۱۳۸۵ فراهم شده بود.

* تأمین خودرو با مشکل مواجه است

ضامنی اضافه‌داد: درحال حاضر برای ادامه روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با مشکل تأمین خودرو از سوی شرکت خودروساز مواجه هستیم و از دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا می‌خواهیم توان تولید خود را به ما اعلام کند.

وی تأکید‌کرد: برای رفع مشکل، شرایط خود را به این شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم، اما در حال حاضر هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

ضامنی ادامه‌داد: قرار شده است هفته آینده هر دو شرکت خودروساز شرایط زمان‌بندی و میزان خودرو‌ها را برای تأمین خودروی مورد نیاز نوسازی ناوگان تکسیرانی به ما اعلام کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر روند تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار کند است، تصریح‌کرد: اگر خودروساز خودرو‌ها را تأمین کند، این طرح جاری خواهد بود و در غیر این صورت طرح دوباره متوقف خواهد شد.

* خودروساز تولید را پایین آورده است

وی گفت: با توجه به شرایط موجود، خودروساز تولید خود را پایین آورده است و ما به عنوان مثال از ایران خودرو توقع داریم که از ۴۰۰هزار خودروی تولیدی خود در حال حاضر ۵ درصد از این میزان تولید را به تاکسیرانی برای نوسازی اختصاص دهد.

ضامنی اظهار‌داشت: در حال حاضر ۱۱۶ هزار تاکسی فرسود در کشور داریم که تا پایان امسال این تعداد به ۱۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید و چنانچه همکاری لازم به خصوص تأمین خودرو از سوی خودروساز انجام نشود، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۳۹۵ در ادامه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ۵۴ هزار دستگاه تاکسی واجد شرایط نوسازی شد و در سال ۱۳۹۶ هم ۲۰‌هزار تاکسی و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون نیز فقط ۱۵۰۰‌دستگاه نوسازی شده است که روند بسیار کندی است.