سایه بازار ارز بر قیمت خودرو

سایه بازار ارز بر قیمت خودرو با مروری بر چند اظهارنظر می‌توانیم نشان دهیم که آنچه در حوزه قیمت خودرو اتفاق افتاده امری مربوط به درون صنعت خودرو نبوده بلکه افزایش قیمت خودرو خواسته یا ناخواسته تابعی از افزایش قیمت دلار است. محمدحسن‌شجاعی‌فرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت درخصوص میزان وابستگی صنعت خودرو به […]

سایه بازار ارز بر قیمت خودرو

با مروری بر چند اظهارنظر می‌توانیم نشان دهیم که آنچه در حوزه قیمت خودرو اتفاق افتاده امری مربوط به درون صنعت خودرو نبوده بلکه افزایش قیمت خودرو خواسته یا ناخواسته تابعی از افزایش قیمت دلار است.

محمدحسنشجاعی‌فرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت درخصوص میزان وابستگی صنعت خودرو به نرخ ارز می‌گوید: «خودروهای تولید داخل حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد ارزبری دارند اما خودروهایی که قطعات آن به صورت کامل وارد می‌شود ممکن است تا ۹۵ درصد ارزبری داشته باشد.»

سعیدمدنی که عمری را در صنعت خودرو گذرانده و چندین سال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بوده است، می‌گوید: خودروهای ساخت داخل هنوز به داخلی‌سازی صددرصدی نرسیده‌اند تا ارزبری نداشته باشند. وی با اشاره به تأمین بخش‌های زیادی از خودرو از طریق واردات تصریح کرد: هنوز قسمت عمده‌ای از ورق روی بدنه خودرو‌‌ها از خارج کشور تأمین می‌شود و هرچند در چند سال گذشته پروژه‌ای با همکاری فولادمبارکه برای تولید این ورق‌‌ها آغاز شد اما هنوز به کیفیت و تیراژ مناسب نرسیده است. از سوی دیگر ورق‌های آلومینیم و تیوپ‌هایی که برای رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خارج وارد و در داخل کشور شکل و فرم گرفته و مونتاژ می‌شود. همچنین بخش عمده مواد اولیه تایر (کائوچو) و همچنین قطعات انژکتور، BCU، ایربگ و ABS نیز از خارج تأمین می‌شود.»

میزان وابستگی به ارز برای تأمین قطعات خودرو امری است که در بین خودروسازان مورد پذیرش است به عبارت دیگر تقریباً در جغرافیای تولید خودرو هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعا کند که تمام قطعات مورد نیاز تولید خودرو را در مرزهای خود تأمین می‌کند. به همین دلیل صنعت خودرو صنعتی است که با شدت زیادی تحت تأثیر تلاطم‌های بازار ارز قرار می‌گیرد. با نگاهی به نرخ ارز مشاهد می‌شود که قیمت ارز در مدت یکسال پیش رشدی حدود ۳ برابر داشته است.

از سوی دیگر با نگاهی به قیمت مصوب خودروسازان در مدت مشابه، نشان می‌دهد که افزایش قیمت خودرو از افزایش نرخ ارز تبعیت نکرده است.

عدم تبعیت نرخ خودروسازان با نرخ ارز یعنی تولید خودرو با زیان؛ به عبارت دیگر خودروسازان ایران ناچار هستند تمام هزینه‌های خود را براساس قیمت‌های روز انجام دهند در حالی که آنها قادر نیستند قیمت‌های خود را با استفاده از منطق اقتصادی ترمیم نمایند.

اگر پیش‌بینی هر چیزی دشوار باشد؛ پیش‌بینی این واقعیت که بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند به مدت زیادی به تولید زیان بار خود ادامه دهند امری دشوار نیست. به همین دلیل لازم است سیاست‌گذاران صنعتی هر چه زودتر به امداد صنعت خودرو برسند تا از ورشکستگی حتمی این غول‌های صنعتی جلوگیری شود.

میترا مهرپرست، کارشناس خودرو