دبیر انجمن خودروسازان ایران حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد داریم دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اکنون حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد داریم از طرف دیگر با توجه به کمبود قطعه کمتر از نیمی از تولیدات خودروسازها در روز قابلیت تجاری شدن را دارد که ۸۰ درصد برای تعهدات و ۲۰درصد برای […]
دبیر انجمن خودروسازان ایران
حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد داریم
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اکنون حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد داریم از طرف دیگر با توجه به کمبود قطعه کمتر از نیمی از تولیدات خودروسازها در روز قابلیت تجاری شدن را دارد که ۸۰ درصد برای تعهدات و ۲۰درصد برای فروش فوری در نظر گرفته میشود.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتوگو با ایلنا درخصوص وضعیت بازار خودرو و تعهدات خودروسازان گفت: متأسفانه اظهارات دبیر انجمن قطعهسازان همگن درخصوص وجود ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان صحت دارد و این خودروها به دلیل کمبود قطعه، زمینگیر شدهاند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه شورایپول و اعتبار مصوب کرده بود که چهارهزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو به خودروسازان داده شود تا آنها این مبالغ را به قطعهسازان بدهند اما تعلل در این امر صورت گرفت. از طرف دیگر با سیاستهای سرکوب قیمت در سال گذشته دو شرکت سایپا و ایرانخودرو هر کدام ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند و معادل همین مقدار نیز به قطعهسازان بدهکار هستند.
نعمتبخش با اشاره به مصوبات قانون برنامه پنجم توسعه گفت: صریحاً در ماده۱۰۱ برنامه پنجم توسعه و ماده۹۰ اصل۴۴ بیانشده که اگر دولت قیمت کالایی را پایینتر از قیمت واقعی تعیین کرد خودش موظف است که مابهالتفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند بر همین اساس ما نامهای به جهانگیری نوشتیم و از ایشان خواستیم که مطالبات ما را محاسبه و پرداخت کنند!
نعمتبخش با اشاره به مصوبه جلسه ستاد اقتصادی سران قوا درخصوص تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت: در آن جلسه مصوب شد که خودروسازان حداکثر تا پنجدرصد زیر قیمت حاشیه بازار خودروی خود را بفروشند تا بدینترتیب دلالبازی و رانت از بازار حذف شود و سود مستقیم به جیب خودروساز برود اما وزارت صمت این مصوبه را اجرا نکرد و تعیین قیمت در حاشیه بازار را به هیأتمدیره خودروسازها تفویض اختیار نکرد و در بهمن ماه سال گذشته که فروش فوری آغاز شد به شرکتها قیمت تحویل فوری را دیکته کردند مثلاً پرایدی که در بازار ۴۵ میلیون تومان است را ۳۷ میلیون قیمت دادند تا بفروشد همین رانت باعث هجوم به بازار و فروش فوری شد و شاهد بودیم که هر فروش فوری در عرض سهدقیقه تمام میشد و در آخر خودروساز فحش آن را میخورد و آدم بد داستان میشد.
وی تصریح کرد: ما نمیتوانیم به مردم ایراد بگیریم، آنها به دنبال حفظ ارزش پول و دارایی خود هستند و ما نباید چنین فضای رانتی را مهیا کنیم که از هر صنف و گروهی سرمایه خود را به بازار خودرو بیاورد. دولتی که پشتش به کوه بود هر چقدر سکه پیشفروش کرد، مردم خریدند چون فاصله با بازار وجود داشت و هماکنون با این روش که به ما تکلیف شده پولهای سرگردان به سمت خودرو هجوم آورده است.
نعمتبخش با انتقاد از وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان گفت: دو خودروساز مطرح کشور با آن همه کارگر و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم الان وضعیت خوبی ندارند چرا؟ چون پرایدی که براساس محاسبات آن سازمان قیمت تمامشده آن ۳۹ میلیون تومان بود را به سایپا گفتند برای خریدهایی که نوبت تحویل آنها تا آخر دیماه سال گذشته بود به مبلغ ۲۲ میلیون بفروشند نتیجه این دستور دادن این شد که سایپا و ایرانخودرو هر کدام ۱۰هزار میلیارد تومان سال پیش ضرر دادند و معادل آن یعنی ۲۰ هزار میلیارد به قطعهسازان بدهکار هستند و ۶۰۰ هزار خودرو هم تعهد دارند با این شرایط کدام بنگاه اقتصادی میتواند سر پا بماند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.