امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعه‌سازی است

رییس انجمن قطعه‌سازان امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعه‌سازی است عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز باید امکانات داخلی برای عبور از تحریم‌ها و دستیابی به رونق‌تولید بسیج شود. رضا رضایی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ […]

رییس انجمن قطعه‌سازان

امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعه‌سازی است

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز باید امکانات داخلی برای عبور از تحریم‌ها و دستیابی به رونق‌تولید بسیج شود.

رضا رضایی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه کشورمان به راه انداخته فعالان اقتصادی وظیفه دارند همه تلاش خود را برای بهره‌برداری بهینه از امکانات داخلی به‌کار بگیرند.

وی اظهار داشت: از طرفی بنگاه‌ها برای نیل به این هدف مشکلاتی دارند که عمده آنها داخلی است و انتظار می‌رود رییس‌جمهوری و مسؤولان امکانات داخل کشور را در اختیار بخش تولید قرار دهند.

این مقام صنفی به مشکلات بانکی، مالیات‌ها، بیمه و گمرک اشاره کرد که رفع هر یک از آنها می‌تواند نقش مستقیم در بهبود شرایط کار بنگاه‌ها داشته باشد.

رضایی به‌طور نمونه از پتروشیمی‌ها و فولاد یاد کرد که همه داخلی هستند و تأکید کرد: باید با بهره‌گیری از امکانات داخلی، نسبت به گذشته تسهیلات بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا دسترسی‌ها به ماده اولیه و در نتیجه ارتقای تولید راحت‌تر شود.

وی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند در این شرایط سخت، اولویت به معنای واقعی کلمه با تولیدکنندگان باشد و مسؤولان به سیستم بانکی بابت بهره‌ها و معوقه‌های واحد‌ها دستوراتی بدهند.

عضو انجمن صنایعهمگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآور شد: بنگاه‌های اقتصادی، اعتباری در بانک‌ها دارند که شاید مربوط به هفت تا هشت سال گذشته و زمانی که دلار ۲۵۰۰ تومان قیمت داشت، باشد، اما امروز که دلار به مرز ۱۴ هزار تومان رسیده باید اعتبار بنگاه‌ها در بانک‌ها به همان نسبت افزایش یابد تا نقدینگی مورد نیازشان تأمین شده و بتوانند مواد اولیه تهیه کرده‌‌، هزینه‌هایشان را پوشش داده و قطعات کیفی تحویل خودروسازان بدهند.

مالیات و بیمه فعالان اقتصادی تقسیط شود

رضایی درخصوص موضوع مالیات نیز گفت: توقع نداریم مالیات‌های فعالان اقتصادی بخشیده شود اما انتظار می‌رود مالیات و بیمه آنان تقسیط شود و گمرک بتواند تسهیلاتی برای آنها فراهم کند، در این صورت است که می‌توان در مقابل این جنگ اقتصادی پیروز شد.

عضو انجمن صنایعهمگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به رسوب بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات ‌های‌تک است.

به گفته رضایی داخلی‌سازی این قطعات باید از چند سال قبل شروع می‌شد، اما اقدامی عملی در این زمینه مشاهده نشد و امروز وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان متوجه شدند که چقدر می‌توانستیم در این زمینه کار کنیم، اما انجام نشد.

وی اظهار داشت: هرچند شرایط نقدینگی به گونه‌ای نیست که امسال بتوان رشد در زمینه تأمین و داخلی‌سازی قطعات های‌تک داشت، اما باید شرایطی فراهم شود تا این قطعات با تسهیل بیشتری وارد شده و خودروهای موجود تجاری شوند.

رضایی تأکید کرد: امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و نظارت بر آن است تا در سال‌های آینده چنین مشکلاتی بروز نکند.

تغییر مرجع قیمتگذاری خودرو به‌جا نبود

وی همچنین درخصوص جلسه مجلس شورای‌اسلامی و تغییر مرجع قیمتگذاری خودرو از سازمان حمایت به شورای‌رقابت نیز، گفت: این تصمیم به موقع و به‌جا نبود، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

مدیر گروه آذینخودرو افزود: در حالی که حضور شورای‌رقابت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری در گذشته نیز جواب نداده، مشخص نیست در این شرایط سخت چرا مجلس چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟

وی تأکید کرد: ‌ای کاش به جای چنین تصمیمی، قیمت تمام‌شده خودرو‌ها یکبار برای همیشه استخراج می‌شد که با وجود نرم‌افزارهای موجود کاری ساده است.

رضایی گفت: قیمت خودرو متشکل از نرخ ارز، هزینه‌های سربار و قیمت قطعات آن است که هراز چند ماه باید به روزرسانی و تعدیل شود.