تعرفه‌گذاری واردات لاستیک با نگاه حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد تعرفه‌گذاری واردات لاستیک با نگاه حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی درباره توان تولیدکنندگان داخلی در تأمین لاستیک موردنیاز کشور، گفت: در شرایط کنونی حمایت از تولید داخل در اولویت قرار دارد و باید به آن بهای بیشتری داده و زمینه […]

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

تعرفه‌گذاری واردات لاستیک با نگاه حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی درباره توان تولیدکنندگان داخلی در تأمین لاستیک موردنیاز کشور، گفت: در شرایط کنونی حمایت از تولید داخل در اولویت قرار دارد و باید به آن بهای بیشتری داده و زمینه فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم شود.

رضا علیزاده در گفت‌وگو با خانه‌ملت افزود: اگرچه باید از تولید داخل حمایت حداکثری صورت گیرد اما توجه به دو نکته حائزاهمیت است؛ نخست آنکه تولیدکنندگان داخلی توان تولید تایر خودروهای سنگین و فوق سنگین را ندارند بنابراین باید زمینه واردات لاستیک این خودرو‌ها تسهیل شود تا امکانات موردنیاز صنعت‌ومعدن مانند دامپ‌تراک -که موردنیاز معادن است- تأمین و فعالیت این بخش مختل نشود.

وی با بیان اینکه باید تعرفه‌گذاری برای واردات لاستیک به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داخلی آسیب نبیند، اظهار کرد: دومین نکته‌ای که در تأمین تایر باید مورد توجه قرار گیرد، تولید لاستیک خودروهای سواری است که در صورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش شیفت‌کاری، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند این نیاز را تأمین می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی خاطرنشان کرد: در واردات و تولید تایر باید به دو نکته توجه شود؛ نخست آنکه حقوق مصرف‌کننده رعایت و سیاست‌گذاری‌ها باعث افزایش قیمت لاستیک نشود یعنی در صورتی که تولیدکننده داخلی نمی‌تواند محصولی تولید کند این نیاز از طریق واردات تأمین شود و دوم آنکه از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت مناسبی صورت گیرد؛ وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب و به موقع به هر دو موضوع توجه کرده و به دنبال اجرایی کردن آن باشد.

نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعرفه‌گذاری برای واردات تایر به میزان تولید و مصرف لاستیک بستگی دارد؛ در صورتی که واحدهای داخلی توان تولید و پاسخگویی به تقاضای بازار را داشته باشند باید با افزایش تعرفه واردات از آسیب و زیان تولیدکننده داخلی جلوگیری کرد اما در صورتی که تولیدکننده داخلی نمی‌تواند نیاز داخل را تأمین کند برای حمایت از مصرف کننده باید تعرفه را کاهش داد.