چرایی مخالفت دانشگاه‌ها با تولید سواری دیزلی

چرایی مخالفت دانشگاه‌ها با تولید سواری دیزلی به دنبال انتشار خبر مخالفت ۱۳ دانشگاه کشور با تولید سواری دیزلی، مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور ضمن تأیید این خبر، گفت: با توجه به سهم بالای دیزل‌سوز‌ها در تولید آلاینده ناکس لزومی ندارد که سازمان محیط‌زیست با تولید سواری‌های دیزلی موافقت کند. محسن ناصری در گفت‌وگو […]

چرایی مخالفت دانشگاه‌ها با تولید سواری دیزلی

به دنبال انتشار خبر مخالفت ۱۳ دانشگاه کشور با تولید سواری دیزلی، مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور ضمن تأیید این خبر، گفت: با توجه به سهم بالای دیزل‌سوز‌ها در تولید آلاینده ناکس لزومی ندارد که سازمان محیط‌زیست با تولید سواری‌های دیزلی موافقت کند.

محسن ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور تولید سواری دیزلی در ایران را بررسی و مخالفت خود را اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه دلایل متعدد کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور برای مخالفت با سواری دیزلی در ایران در قالب نامه‌ای تهیه و به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال شده است، تصریح کرد: میزان ناکس ناشی از دیزل‌سوز‌ها به مراتب بیش از خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مقالات بسیاری در مورد سرطان‌زا بودن سوخت دیزل منتشر کرده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: سهم بالای دیزل‌سوز‌ها در تولید و انتشار گازهای آلاینده به‌ویژه ناکس است که باعث شده بسیاری از کشورهای دنیا حرکت به سمت دیزل‌‌ها را منتفی کنند. در اروپا نیز برنامه تولید خودروهای تولید سواری‌های دیزلی با سرعت قابل‌توجهی روبه افول است و حتی ورود دیزلی‌‌ها به بسیاری از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.

مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور با تأکید بر اینکه با توجه به مباحث آلودگی هوا، لزومی نمی‌بینیم که سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوزی برای تولید سواری دیزلی صادر کند، گفت: نظرمان را خیلی صریح با این سازمان مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور مجری تهیه و تکمیل سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور است، اظهار کرد: مشورت کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور به سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد سواری دیزلی یک کار فرعی برای این مجموعه به حساب می‌آید و از منظر کیفیت هوا و اثرگذاری اقدامات دستگاه‌های مختلف روی کیفیت هواست.

ناصری تأکید کرد: با توجه به شرایط کیفیت هوا در کلانشهرهای ایران لزومی ندارد که حمل‌ونقل شهری و حتی بین شهری را که امروزه با ناوگان‌های بزرگ دیزلی مثل اتوبوس‌‌ها و مینی‌بوس‌‌ها انجام می‌شود به سمت دیزل‌های سبک که احتمال رواج تک‌سرنشینی در دیزل‌‌ها را بالا می‌برد، سوق بدهیم.

وی در پایان ضمن تأکید بر مخالفت دانشگاه‌های برتر کشور با تولید سواری دیزلی در ایران گفت: اگر بناست یارانه‌ای به دیزل‌سوز‌ها تعلق گیرد، دلیلی ندارد که این یارانه و تسهیلات به خودروهای خرد و سبک دیزلی داده شود که جمعیت کمتری را نسبت به اتوبوس و مینی‌بوس حمل می‌کنند.

مدتی است که یکی از شرکت‌های خودرو‌سازی از سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست کرده است که برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر کند. سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرد. در این باره عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: سازمان محیط‌زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.

گفتنی است؛ مهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در اواسط مردادماه با بیان اینکه تولید سواری دیزلی تجارت آلاینده‌هاست، اظهارکرده بود: متأسفانه شاهدیم خودروسازی که به دنبال تولید سواری دیزلی است، با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با این طرح، پیگیری‌های جداگانه‌ای انجام می‌دهد.