داشتن مجوز از پلیس شرط اصلی تعویض قطعات اصلی خودرو

داشتن مجوز از پلیس شرط اصلی تعویض قطعات اصلی خودرو گروه خودرو- ارکانی در خودرو وجود دارد که آن را قطعات اصلی می‌نامند که از نظر قانونی شامل موتور، شاسی، اتاق و رنگ خودرو است که براساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه از جمله شاسی، […]

داشتن مجوز از پلیس شرط اصلی تعویض قطعات اصلی خودرو

گروه خودرو- ارکانی در خودرو وجود دارد که آن را قطعات اصلی می‌نامند که از نظر قانونی شامل موتور، شاسی، اتاق و رنگ خودرو است که براساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه از جمله شاسی، اتاق و موتور ممنوع است.  در صورتی که مالکان وسایل‌نقلیه بنابر نیاز بخواهند ارکان اصلی وسیله‌نقلیه خود را به علت عدم‌کارایی، غیرقابل بازسازی بودن و… تغییر دهند باید در ابتدا با مراجعه به دوایر شماره‌گذاری ادارات راهنمایی و رانندگی اقدام به اخذ مجوز تعویض کنند که وسیله‌نقلیه در این مرحله ابتدا توسط افسران کارشناس عالی تصادفات بازدید و در صورت تعیین اصالت آن، مجوز تعویض صادر خواهد شد اما اگر کسی یا کسانی بدون اخذ مجوز اقدام به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ وسیله کنند بنا به تشخیص واحد رسیدگی به اعتراضات مندرج در ماده (۵) متخلف ملزم به پرداخت جریمه به مبلغ تا (یک‌ چهارم تا یک هشتم) قیمت قطعه و یا رنگ تغییریافته خواهد شد و در صورت عدم کشف فساد در احراز اصالت قطعه تعویض شده و خودرو نسبت به اصلاح سند اقدام لازم به‌عمل می‌آید. چنان‌چه قطعه تغییریافته فاقد استانداردهای لازم و مقررات فنی باشد نسبت به اوراق نمودن خودرو اقدام خواهد شد. به همین جهت هرگونه تغییرات در خودرو باید در سامانه شماره‌ گذاری درج شود.

در این باره سرهنگ علی محمدی گفت: رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با اشاره به ماده ۳۰ قانون راهنمایی و رانندگی گفت: تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه شامل موتور، شاسی، اتاق و نیز رنگ بدون مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

محمدی افزود: چنان‌چه قطعه تغییر یافته فاقد استانداردهای لازم و مقررات فنی باشد نسبت به اوراق کردن خودرو اقدام خواهد شد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا به شهروندان توصیه کرد: حتماً قبل از تغییر ارکان خودرو مجوز لازم را از راهنمایی و رانندگی اخذ و سپس نسبت به تهیه و خرید قطعه مربوطه از نمایندگی‌های مجاز اقدام کنند که دارای تأییدیه‌های استاندارد و محیط‌زیست است.

محمدی ادامه داد: مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز از راهنمایی و رانندگی برای تعویض قطعات اصلی عبارتند از: همراه بودن خودرو برای کارشناسی؛ همراه داشتن سند، کارت و بیمه نامه شخص ثالث خودرو و نیز مدارک احراز هویت مالک شامل کارت ملی یا وکیل قانونی.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بعد از بازدید خودرو و تأیید اصالت آن مجوز تعویض قطعه صادر می‌شود، تصریح کرد: مالکان پس از تعویض قطعه مجدداً می‌بایست با در دست داشتن فاکتور معتبر از نمایندگی‌های مجاز به مراکز تعویض پلاک مراجعه و پس از احراز اصالت و استاندارد بودن قطعه تعویض شده نسبت به اصلاح سند و کارت خودرو با ارکان جدید اقدام کنند.

براساس اعلام سایت پلیس، محمدی گفت: کارت خودرو از طریق پست ارسال و همچنین سند پس از اصلاح، همان لحظه تحویل مالک می‌شود.