طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرحی از پیش شکست خورده است

طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرحی از پیش شکست خورده است با بازگشت مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو از شورای نگهبان به مجلس، بیش از ۵۰ نماینده مجلس ضمن تشریح ایرادات سیاست‌گذاری و قانونی طرح موجود، طی فرآیند قانونی مراعی (مسکوت ماندن)، درخواست بازنگری و اصلاح بنیادین این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را […]

طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرحی از پیش شکست خورده است

با بازگشت مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو از شورای نگهبان به مجلس، بیش از ۵۰ نماینده مجلس ضمن تشریح ایرادات سیاست‌گذاری و قانونی طرح موجود، طی فرآیند قانونی مراعی (مسکوت ماندن)، درخواست بازنگری و اصلاح بنیادین این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به هیأت رئیسه مطرح کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کمیسیون صنایع و معادن که این ایرادات را منطقی و قابل بررسی مجدد ارزیابی کرد، مصوب کرد تا مجدداً این طرح توسط هیأت تحقیق و تفحص خودرو بررسی و در جلسات بعدی کمیسیون ارائه شود.

اما کمیسیون صنایع در اقدامی‌ غیرمنتظره و خارج از دستور کمیسیون، این طرح را بدون حضور هیأت تحقیق و تفحص خودرو در روز دوشنبه مورخ ۲۰ آبان و بدون اعمال نظرات اصلاحی این هیأت، مجدد اصلاح و مصوب نمود. نحوه تصویب این طرح در کمیسیون، مورد نقد برخی نمایندگان کمیسیون بوده و این طرح را دارای صلاحیت کافی برای تصویب در صحن نمی‌دانند.

محمدرضا نجفی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص خودرو مجلس شورای اسلامی‌گفت: با وجود اینکه کمیسیون مصوب کرده بود، طرح ساماندهی صنعت خودرو با نظرات اصلاحی هیأت تحقیق و تفحص تلفیق شود و حتی کمیته‌ای برای این‌منظور تشکیل شده بود، اما نقطه‌نظرات این مجموعه، چیزی در این طرح اعمال نشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص اصلاحات جدید طرح ساماندهی خودرو همچنین بیان کرد: طرح فعلی ساماندهی صنعت خودرو، طرح ناکارآمد و از پیش شکست خوردهای است. این طرح در زمینه‌های مهمی ‌همچون قیمت خودرو در بازار، اثر مثبت قابل‌توجهی به نسبت نیازهایی که این صنعت بزرگ دارد، نه پیشبینی کافی و جامع دارد و نه کارکرد مؤثری خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان صحبت‌های خود درخصوص تصویب این طرح در صحن علنی مجلس گفت: طرح فعلی قطعاً یک طرح عجولانه و ناقص است. با توجه به اینکه کار کارشناسی دقیقی روی این طرح انجام نشده، تصویب این طرح در مجلس در شرایط کنونی اصلاً کمکی به صنعت و بازار خودرو نمی‌کند، بلکه وضعیت نابه‌سامان فعلی را بدتر خواهد کرد.

همچنین حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از منتقدین اصلی تصویب ناگهانی این طرح است درخصوص مصوبه قبلی کمیسیون صنایع برای اصلاح طرح ساماندهی خودرو می‌گوید: از آنجایی که تدوین گزارش نهایی تحقیق و تفحص از خوردوسازی در مراحل پایانی قرار دارد، در کمیسیون صنایع مجلس مقرر شد کمیته‌ای در کمیسیون صنایع تشکیل شود و نتایج گزارش تحقیق و تفحص و طرح ساماندهی خودرو ادغام و به صورت موضوع واحد به صحن علنی مجلس ارائه شود.

وی درخصوص عدم بررسی گزارش تحقیق و تفحص در کمیسیون صنایع می‌گوید: در این جلسه که خارج از دستور برگزار شد، حتی اعضای هیأت تحقیق و تفحص خودرو که مسؤول اصلی اصلاح طرح فعلی بود، حضور نداشتند. از این‌ رو بدون اعمال نظرات آنها فقط ایرادات شورای نگهبان برطرف شد و البته چند پیشنهاد هم به‌ عنوان الحاقیه این اصلاحات ارائه کردیم که امیدواریم در صحن مجلس مطرح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح فعلی را ضعیف ارزیابی کرده و معتقد است: طرح ساماندهی صنعت خودرو که قرار بود وضعیت نابسامان فعلی صنعت خودرو را کاهش دهد، نه‌ تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه تقریباً مشکلات را برای این صنعت اضافه و بار می‌‌کند.