کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنعت خودروسازی است

وزیر صمت کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنعت خودروسازی است وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنعت خودروسازی می‌باشد و این مشکل تنها با منابع بانکی قابل حل است گفت: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در صورت تأمین نقدینگی پتانسیل بالایی در اقتصاد و اشتغالزایی دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا رحمانی در جلسه […]

وزیر صمت

کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنعت خودروسازی است

وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی مشکل اصلی صنعت خودروسازی می‌باشد و این مشکل تنها با منابع بانکی قابل حل است گفت: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در صورت تأمین نقدینگی پتانسیل بالایی در اقتصاد و اشتغالزایی دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا رحمانی در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ‌افزود: افزایش تنوع و تیراژ تولید، اصلاح ساختار و داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز، محورهایی هستند که در صنعت خودرو با جدیت پیگیری می‌شوند که خوشبختانه نتایج خوبی به دست آمده و شاهد سیر صعودی در تولیدات شرکت‌های خودروسازی هستیم.

رحمانی به اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ‌های ایرانخودرو و سایپا وجود داشت و آنها در آستانه تعطیلی بودند، افزود: اما با اقدامات فوری و اصلاحی از بروز این مشکل جلوگیری شد به طوری که طبق آمارهای ارائه شده از سوی این دو شرکت نشان می‌دهد هم‌اکنون این تعداد به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه برای رونق گرفتن صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو در کشور راهی جز افزایش تولید نداریم، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام انجام شده در صنعت خودرو کشور توجه به ساخت داخل قطعات مورد نیاز و وارداتی این صنعت بوده است که خوشبختانه امسال از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این راستا جلوتر نیز هستیم.

رحمانی اعلام کرد: از محل ساخت داخل و قراردادهای منعقده با شرکت‌ها، فقط با ساخت سه قطعه مهم، بیش از ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگ‌ها ترخیص و تحویل مشتریان شده است.

وی با تأکید بر اینکه در این مدت هیچ خودرویی با کسری و نقصان قطعه تحویل مشتری نشده است، بیان داشت: اولویت داخلی‌سازی خودرو با قطعات پرتیراژ و مهم در تولید است و قطعاً با تکمیل نیاز این صنعت از محل تولیدات داخلی، واردات این موارد را به طور کامل ممنوع خواهیم کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: امروز مهم‌ترین دغدغه موجود در صنعت خودرو کشور تأمین مالی و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت است.

وی با اشاره به جلسه خود با مدیران عامل بانک‌ها و تأکیدات صورت گرفته برای تأمین مالی به هنگام صنایع پیشرو کشور از جمله صنعت خودرو، تصریح کرد: علاوه بر ظرفیت‌های بازار پول برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صنعت، هم‌اکنون یک گروه کاملاً کارشناسی در وزارتخانه مأموریت دارند تا روش‌های نوین تأمین مالی را شناسایی و فعال کنند.

وزیر صمت افزود: در سال رونق تولید نیازمند هم‌افزایی و همکاری همه بخش‌ها و عوامل مرتبط هستیم تا بتوانیم دغدغه‌های موجود در صنعت خودرو را به حداقل ممکن برسانیم.

وی واگذاری خودروسازی‌ها و فعال کردن ظرفیت‌های جدید را از جمله راهکارهای برون‌رفت صنعت خودروسازی از بحران دانست و ادامه داد: در آذرماه سال گذشته تأمین تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به خودروسازان تصویب شد اما تاکنون این تسهیلات پرداخت نشده است.

رحمانی با بیان اینکه برخی مدیران برای فروش اموال خودروسازان دلهره دارند، ادامه داد: وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت از دستگیری مدیر بازداشتی ایران‌خودرو اطلاعی نداشت، ممکن است با مدیر مربوطه بحث‌هایی در زمینه مدیریت مانند اصلاح ساختار و قیمت داشتیم اما از سایر مسائل اطلاعی نداریم.