رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت دولت هیچ اقدامی برای تولید موتورسیکلت برقی انجام نداده است رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: قیمت موتورسیکلتها از ۴۰۰ دلار تا دو هزار دلار قیمت دارد و هزینه شارژ آنها برابر یا دوبار شارژ موبایل است و با پریز برق شهری شارژ میشود. ظرفیت فروش موتور ۹۰ […]
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت
دولت هیچ اقدامی برای تولید موتورسیکلت برقی انجام نداده است
رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: قیمت موتورسیکلتها از ۴۰۰ دلار تا دو هزار دلار قیمت دارد و هزینه شارژ آنها برابر یا دوبار شارژ موبایل است و با پریز برق شهری شارژ میشود. ظرفیت فروش موتور ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده زیرا مشتری آن قشر ضعیف است و الان هم قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است.
ابوالفضل حجازی در گفتوگو با ایلنا، درخصوص اظهارات اخیر وزیر نیرو درخصوص اعطای تسهیلات برای تولید موتورسیکلت برقی و برنامه دولت برای این وسیله نقلیه جهت کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف سوخت بیان داشت: دولت ۱۰ سال است که این بحث را مطرح میکند. آن زمان که تحریم نبودیم، بحران بودجه وجود نداشت، ارز کمتر از چهار هزار تومان بود و با چهار میلیون تومان میشد یک موتورسیکلت برقی تهیه کرد دولت هیچ اقدامی انجام نداد. به طور کلی اینگونه صحبتها زمان تشدید آلودگی هوا مطرح میشود و فقط جهت مانور رسانهای است.
وی ادامه داد: در بحث موتورهای برقی ابتدا باید دو اقدام صورت بگیرد اول آنکه زیرساختهای آن مهیا شود که مهمترین آن فرهنگسازی و تشویق مردم به استفاده از این موتورها است و دوم توجیه اقتصادی فعالیت در این حوزه است زیرا ما تولیدی در این حوزه نداریم و هم واردات آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد و زیانآور است.
حجازی درخصوص علل زیانآور بودن آن گفت: قیمت باطری این موتورها ۴۰ درصد ارزش کلی آن است و باطری آنها اگر استفاده نشود ظرف مدت یکسال فاسد خواهد شد. در پروسه واردات به دلیل طولانی بودن بوروکراسیهای اداری و اخذ مجوزها نزدیک به پنج ماه این موتورها در گمرک میماند از سوی دیگر چهار ماه نیز در مسیر حملونقل، انبار، تولید و فروش میماند در نتیجه هر شخصی که این موتورها را وارد کرده متضرر شده است.
وی افزود: از سوی دیگر قیمت بالای باطری که دو تا چهار میلیون تومان است، باعث شده کمتر شخصی تمایل به خرید آنها داشته باشد زیرا در کشور ما عمده افراد موتورسوار از قشر ضعیف هستند و با موتور روزی خود را کسب میکنند و این قیمت یعنی دو ماه حقوق خود را فقط برای خریدی باطری کنار بگذارند، ما این مسائل را نمیبینیم بعد یک مسؤولی میآید، صحبت میکند بدون آنکه این موارد را در نظر بگیرد.
حجازی با اشاره به صحبت مقامات درخصوص تشویق مردم به خرید اینگونه موتورسیکلتها گفت: وزیر نفت چهار سال پیش در زمان ارائه بودجه گفت ما منابعی را برای این کار مشخص کردیم، شهرداریها هم اعلام کردند که بودجهای برای استفاده از موتورسیکلت برقی در نظر گرفتند اما هیچ کدام از آنها تحقق پیدا نکرد، دو ماه پیش نیز آقای نهاوندیان در قم اعلام کردند از طرح تولید موتورهای برقی حمایت میکنند ابتدای سال هم وزیر صمت این حرف را زدند اما هیچ بودجه و راهکاری تخصیص داده نشد.
رئیس هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه این پروژه بدون حضور تولیدکنندگان باسابقه، عملیاتی نخواهد شد، گفت: چند سالی است برخی آقازادهها به اسم تولیدکننده وارد این صنعت شدهاند و فقط تسهیلات بانکی میگیرند و جالب اینکه آن را هم پس نمیدهند، الان هم به دنبال گرفتن پول به اسم تولید موتورسیکلت برقی هستند.
وی ادامه داد: اکنون یکسال است که ۱۰ هزار موتور برقی توسط تولیدکنندگان وارد شده اما هیچ استقبال از آنها نشده و سرمایههای آنها در حال نابود شدن است. وضعیت امروز صنعت موتورسیکلت آنقدر بحرانی است که از ۶۰ کارخانه فعال فقط ۲۰ واحد آن هم با پنج درصد ظرفیت کار میکنند. اما ۲-۳ کارخانه متعلق به آقازادهها که برخی از آنها کمتر از ۲۰ سال سن دارند بدون هیچ محدویتی کار میکنند.
حجازی افزود: دولت اگر میخواهد کاری انجام دهد با تولیدکنندگان واقعی و باسابقه مشورت کنند؛ ما نه پول میخواهیم نه تسهیلات، بلکه به خریداران به اندازه ۱۰ میلیون تسهیلات بدهند از سوی دیگر آن تعداد کارخانههایی که باقی ماندهاند میتوانند ظرف شش ماه این موتورسیکلتها را بومیسازی کنند و کل موتورهای فرسوده کشور را با موتورهای برقی تعویض کنند به شرطی که دولت تضمین بدهد که سالیانه برای ۱۰۰ هزار از این دستگاهها تسهیلات میدهد. در واقع این پول را به ما نمیدهند بلکه به مردم عادی پرداخت میکنند آنها نیز پول را بر میگردانند. این افراد متمول هستند که پول را میخورند و فردا به کانادا میروند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.