توسعه حملونقل برقی، اصلیترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مطالعات نشان میدهد ذرات معلق از اصلیترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها به شمار میروند. در این میان، وسایلنقلیه به ویژه اتوبوسها و موتورسیکلتها از مهمترین منابع انتشار این ذرات قلمداد میشوند که با برقی نمودن آنها میتوان اقدام مؤثری در این زمینه انجام داد. به گزارش […]
توسعه حملونقل برقی، اصلیترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلانشهرها
مطالعات نشان میدهد ذرات معلق از اصلیترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها به شمار میروند. در این میان، وسایلنقلیه به ویژه اتوبوسها و موتورسیکلتها از مهمترین منابع انتشار این ذرات قلمداد میشوند که با برقی نمودن آنها میتوان اقدام مؤثری در این زمینه انجام داد.
به گزارش مناقصهمزایده .آلودگی هوا به عنوان یک چالش که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است یکی از نتایج توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و توسعه حملونقل به شمار میرود. در حالحاضر این موضوع به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای ساکنان شهرهای بزرگ و شاید تمام مناطق از جمله روستاهای دورافتاده کشور مورد توجه قرار گرفته است.
براساس مطالعات صورت گرفته، ذرات معلق هوا (PM: Particulate Matter) از اصلیترین عوامل آلودگی هوای کلانشهرها هستند، به ویژه ذرات معلق کوچکتر از۲٫۵ میکرون (PM2.5) که بسیار برای انسان مضر بوده و ماسک نیز نمیتواند از ورود آن به بدن جلوگیری کند.
براساس تعریف مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیطزیست، ذرات معلق هوا اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا به کار میرود. مطابق آمار اعلامیشرکت کنترل کیفیت هوا میانگین روزانه ذرات معلق کوچکتر از۲٫۵ میکرون در روزهای ناسالم تهران، پنج برابر حد مجاز بوده است.
وسایل نقلیه به ویژه اتوبوسها و موتورسیکلتها عامل انتشار ۷۰ درصد ذرات معلق در تهران به شمار میروند به نحوی که انتشار ذرات معلق در هر موتورسیکلت حدود ۱۸ برابر یک خودروی سواری است. دلیل ایجاد این حجم از آلایندگی، احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت کاربراتوری است.
برقی کردن موتورسیکلتها از جمله راهکارهای مقابله با کاهش ذرات معلق هوا و آلودگی هوای کلانشهرها محسوب میشود. به گونهای که برقی کردن ۳۰۰ هزار موتورسیکلت پرتردد، دست کم به اندازه ۵٫۵ میلیون خودروی سبک (۱۸ برابر) بازدهی دارد.
همچنین، برقی کردن این تعداد موتورسیکلت، ضمن کاهش هزینه مصرف انرژی به واسطه جایگزینی برق به جای بنزین به میزان ۵۲ میلیون ریال، صرفه جویی سالانه ۶۳۰ میلیون لیتر بنزین و امکان صادرات آن با ارزش ۴۱ هزارمیلیارد ریال (بیش از دو برابر درآمد حاصل از فروش داخلی) را به همراه دارد. جلوگیری از انتشار سالانه ۱٫۵ تن آلاینده در مرکز کلانشهرها و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در این شهرها و تقلیل تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن و توسعه اشتغال، از دیگر دستاوردهای برقی کردن مورتورسیکلتها قلمداد میشود.
در این راستا با همکاری وزارت نیرو میتوان نسبت به احداث شبکه و زیرساخت لازم برای تأمین برق مورد نیاز ایستگاههای شارژ در ساعتهای غیرپیک در محل تجمع وسایل نقلیه عمومیبرقی و موتورسیکلتهای برقی اقدام نمود و گامیمؤثر در کاهش آلودگی هوابرداشت.
بنابر اعلام این وزارتخانه، به منظور تحقق این امر، منابع حاصل از تفاوت نرخ صادراتی و نرخ فروش داخلی بنزین (پس از کسر سهم وزارت نفت) به مدت سه سال به پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید و یا تبدیل موتورسیکلت برقی به متقاضیان و نیز پرداخت تسهیلات کمبهره به سرمایهگذاران احداث ایستگاههای شارژ و تأمین باتری اختصاص خواهد یافت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.